قیمت پایه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود

با تصویب اولیه طرح مجلس برای ساماندهی عرضه خودرو قیمت پایه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود گروه خودرو- بالاخره کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو عصر یکشنبه گذشته به تصویب اولیه رسید که بر این اساس، محدودیت خرید سه سال یک‌بار برای خریداران در نظر گرفته شده و در عین حال، خرید و […]

با تصویب اولیه طرح مجلس برای ساماندهی عرضه خودرو

قیمت پایه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود

گروه خودرو- بالاخره کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو عصر یکشنبه گذشته به تصویب اولیه رسید که بر این اساس، محدودیت خرید سه سال یک‌بار برای خریداران در نظر گرفته شده و در عین حال، خرید و فروش خودروهای پرتیراژ باید از طریق بورس صورت گیرد. در این باره روح‌ا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو، گفت: این طرح مبتنی بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس است و شورای‌رقابت موظف است هر شش‌ماه یکبار خودروهای مشمول این طرح را با توجه به شاخص‌هایی مانند تورم، شدت فاصله قیمت کارخانه و بازار، تیراژ خودرو و … مشخص کند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای‌اسلامی ‌با بیان اینکه سایر خودروهایی که مشمول این طرح نمی‌شوند، قیمت‌گذاری نشده و توسط خودروساز فروخته می‌شود، افزود: قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌شود. وی اضافه کرد: اولویت تقاضا در این طرح با افرادی است که دارای کدملی و گواهی راهنمایی رانندگی باشند و هیچ پلاک فعالی به نام آن‌ها نباشد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: مابه‌التفاوت قیمت خودرو معامله شده در بورس و قیمت پایه به عنوان عوارض دولتی شناخته شده و با مکانیزمی ‌تخصیص داده می‌شود؛ ۲۰درصد از این مبلغ برای توسعه ناوگان عمومی‌ و کاهش آلودگی، ۵۰ درصد برای تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت، ۲۰ درصد خرید خودرو برای اقشار کم‌درآمد و زوج‌های جوان و ۱۰درصد عرضه افزاینده خودروساز پرداخت می‌شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، تصریح کرد: در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو تحت شرایطی دیده شده است؛ می‌توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام یا ارز بدون منشأ خودرو وارد کرد که شرایط فنی و کیفی خودرو را وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت تعیین می‌کند. در حال‌حاضر کلیات طرح مذکور در کمیسیون مصوب شده و جزییات در جلسات آتی بررسی می‌شود. همچنین حجت‌ا… فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از رد و بدل نظر موافقین و مخالفین در نهایت کلیات طرح تولید و ساماندهی عرضه خودرو به تصویب کمیسیون رسید. فیروزی تصریح کرد: شاه‌بیت این طرح، عرضه همه خودروها به استثنای خودروهایی که به تیراژ محدود در سال تولید می‌شوند یا شرکت‌هایی که کل تیراژ خودروهای آنها بسیار محدود است، مابقی حتماً باید در بورس کالا عرضه شوند. وی تأکید کرد: خودروهایی که در بورس کالا عرضه نشوند، اعم از فروشنده و خریدار، جرم‌انگاری شده و مجازات می‌شوند و کالا نیز به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود. نماینده مردم فسا در مجلس شورای‌اسلامی، ‌ادامه داد: در بورس کالا به هر خودرو توسط بورس یک شناسه یا کد تعلق می‌گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و هر شخصی می‌تواند هر سه سال یک بار با یک کدملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند. فیروزی تصریح کرد: اگر شخصی قبل از پایان سه سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد از مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است. وی با اشاره به تشکیل صندوقی در وزارت صنایع و معادن، اظهار داشت: از مازاد قیمت تمام شده هر خودرویی که توسط کارخانه‌دار ساخته و به بورس ارائه می‌کند صندوقی در وزارت صنایع تشکیل می‌شود که از محل آن صندوق، ۱۰درصد به عنوان پاداش به تولیدکننده خودرو بابت افزایش کمی‌و کیفی خودرو پرداخت می‌شود. این نماینده مجلس ادامه داد: از محل این صندوق همچنین، ۲۰ درصد به عنوان تسهیلات وام به زوج‌های جوان که توان خرید خودرو را ندارند، ۵۰درصد به عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه به خودروسازان برای تحقیق و توسعه، ۲۰ درصد برای شبکه حمل‌ونقل عمومی ‌و جایگزین کردن خودروهای فرسوده و توسعه حمل‌ونقل تعلق می‌گیرد.