۴۰۰ کامیون ترک منتظر ورود به ایران

۴۰۰ کامیون ترک منتظر ورود به ایران رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از بازگشت مرزهای میان دو کشور به حالت تقریباً عادی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کامیون در آن سوی مرز منتظر دریافت تأیید آزمایشگاهی برای ورود به ایران هستند. به گزارش ایسنا، سید جلال‌ابراهیمی اظهار کرد: […]

۴۰۰ کامیون ترک منتظر ورود به ایران

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از بازگشت مرزهای میان دو کشور به حالت تقریباً عادی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کامیون در آن سوی مرز منتظر دریافت تأیید آزمایشگاهی برای ورود به ایران هستند.

به گزارش ایسنا، سید جلال‌ابراهیمی اظهار کرد: به دنبال بسته‌شدن مرز‌ها و کودتای نافرجام ترکیه، پس از گذشت مدتی مرز بازرگان به روی کامیون‌های ایران و ترک و تریلرهای حامل بار به مقصد کشورهای اروپایی یا از مقاصد اروپا به حوزه آسیای میانه و ایران باز شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، اگرچه عبور و مرور از ترکیه به ایران به کندی صورت می‌گیرد اما از طرف ایران تقریباً هیچ کامیونی پشت مرز به مقصد ترکیه و کشورهای اروپایی متوقف نمانده است.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه همچنین متذکر شد: در حال حاضر کامیون‌هایی نمی‌توانند وارد ترکیه شوند که خالی هستند و برای بارگیری از ترکیه و مقاصد پایانه‌های حمل بار ترکیه قصد ورود به این کشور را دارند.

ابراهیمی درباره‌ دلیل این موضوع توضیح داد: دولت ترکیه اخیراً به منظور صیانت از حقوق کامیون‌داران خود که بعد از ماجرای تحریم روسیه، کم‌بار و کم‌محموله شده‌اند، ورود کامیون‌های خالی به این کشور را ممنوع کرده است.

وی همچنین متذکر شد: هم‌اکنون تنها معضلی که در منطقه بازرگان برای ورود کامیون‌های ترک یا اروپایی وجود دارد تأخیر در پاسخ‌دهی آزمایشگاهی است که به تازگی در مرز به منظور کنترل مواد وارد شده به کشور ایجاد شده است.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: اکنون گفته می‌شود برخی کامیون‌ها حتی ۴-۵ روز اجبار و الزام به ماندن در پارکینگ‌های مرزی دارند تا جواب آزمایش‌های آن‌ها آماده شود، اما این موضوع مغایر با دستورالعملی است که طبق آن گفته و تأکید شده که نباید این روند موجب توقف مال‌التجاره در مرز شود.

ابراهیمی همچنین عنوان کرد: اکنون مقامات و کامیون‌داران معتقدند که اگر ساعات کار این آزمایشگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی درآید، حتی حاضرند هزینه‌های آن را نیز بپردازند تا این معضل سریع‌تر حل شود و نارضایتی در حمل بار برای تجار خارجی ایجاد نشود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر برای آزمایش محموله هر کامیون مبلغی معادل ۷۰۰ هزار ریال هزینه آزمایشگاهی گرفته می‌شود، گفت: اکنون صاحبان مال‌التجاره و حق‌العمل‌کاران مرزنشین حاضر به پرداخت هزینه‌های اضافی هستند تا خط عبوری باز شود. اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ کامیون در آن سوی مرز منتظر ورود به ایران هستند. این در حالی است که مرز‌ها به‌طور کامل باز هستند و مشکلی به غیر از مباحث آزمایشگاهی وجود ندارد.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در ادامه‌ صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر میزان خسارات وارد شده به تجار ایرانی به دلیل بسته شدن مرزهای ترکیه، اظهار کرد: در این خصوص تنها ماشین‌های ایرانی نبودند و کامیون‌های اروپایی که به مقاصد آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و افغانستان نیز بوده‌اند، چراکه بسیاری از کامیون‌های ترک و اروپایی به دلیل بسته بودن مرزهای عراق از طریق مرز ترکیه وارد ایران می‌شوند تا محموله خود را به مقصد برسانند.

ابراهیمی ادامه داد: به هرحال هرگونه توقف در مرز علاوه بر پرداخت‌ها باعث ایجاد تأخیر در اوراق بانکی و ضرر و زیان‌های متعدد برای تجار می‌شود که طبیعی است وقتی چند روز یک مرز بسته باشد حدود ۳ تا ۴ هزار ماشین که هر یک از آن‌ها حدود ۲۲ تن ارزش کالایی دارند سرگردان شده و توقف بین مرزی آن‌ها هزینه‌های متعددی را به دنبال دارد که البته اکنون نمی‌توان رقم دقیقی برای میزان خسارات اعلام کرد.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا به دنبال شرایط ایجاد شده در ترکیه میزان واردات یا صادرات این کشور را تغییر نداده است، گفت: در مدت زمانی حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت حجم بار تغییرات خاصی را نشان نمی‌دهد و برای ارزیابی دقیق این موضوع زمان بیش‌تری لازم است.

جمعه شب ارتش ترکیه اعلام کرد که علیه دولت رجب‌طیب‌اردوغان کودتا کرده و کنترل شهرهای اصلی از جمله استانبول، آنکارا و همچنین مناطق مختلف از جمله رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و پارلمان را تحت کنترل خود گرفته‌ است. اما ساعاتی بعد با حضور مردم و حامیان اردوغان، کودتای ارتش ترکیه ناکام ماند و تعداد زیادی از کسانی که در کودتا نقش داشتند، توسط دولت بازداشت شده‌اند و طبق اخبار رسیده آرامش نسبی در این کشور برقرار شده است.

 

در این میان، روز شنبه مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه بسته شد و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه برقرار شد. همچنین صادرات ایران به ترکیه و ترانزیت بین دو کشور در پی این اتفاقات، مدتی متوقف و دوباره برقرار شد.