عدم کشش افزایش قیمت در بازار لاستیک

عدم کشش افزایش قیمت در بازار لاستیک گروه خودرو-  صنعت لاستیک خودرو در طول ماه‌های اخیر با فشار بالایی ناشی از کاهش تولید روبه‌رو بود. بحران اصلی این بخش کمبود مواداولیه، مسائل تحریم و… بود موضوعی که در نهایت به کاهش شدید تولید در این بخش منجر شد و گرانی سرسام‌آور محصولات وارداتی و داخلی […]

عدم کشش افزایش قیمت در بازار لاستیک

گروه خودرو-  صنعت لاستیک خودرو در طول ماه‌های اخیر با فشار بالایی ناشی از کاهش تولید روبه‌رو بود. بحران اصلی این بخش کمبود مواداولیه، مسائل تحریم و… بود موضوعی که در نهایت به کاهش شدید تولید در این بخش منجر شد و گرانی سرسام‌آور محصولات وارداتی و داخلی را به وجود آورد با توجه به این موضوع، چندی پیش ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری لاستیک خودرو را به‌طور رسمی ‌به تولیدکنندگان واگذار کرد. این در حالی است که پیش از این بازار لاستیک در مردادماه امسال رشدی ۵۵ درصدی را تجربه کرده بود. اما پس از حذف مواداولیه تولید تایر از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی با دستور معاون اول رئیس‌جمهور، یک‌باره هزینه‌های تولید تایر در کشور افزایش چشمگیری یافت. برهمین اساس انجمن صنفی صنعت درخواست افزیش ۹۰درصدی قیمت تایرهای رادیال سواری تولید داخل در فروش آذرماه شرکت‌های تایرساز را داشتند که در نهایت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در راستای قیمت‌گذاری تثبیتی این کالا،‌ با افزایش ۵۵درصدی قیمت‌ها موافقت کرد و برای دومین‌بار از ابتدای سال قرار است این بازار با رشد ۵۰ درصدی قیمت روبه‌رو شود. در این زمینه غلامرضا شریعتی‌اندراتی؛ عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول منطقی نیست، آن‌ها اعلام می‌کنند که به دلیل افزایش نرخ دلار و مشکلات موجود، قیمت لاستیک باید ۵۰ درصد افزایش یابد، اما این مسأله درست نیست، زیرا تنها بخشی کوچکی از مواداولیه تولید لاستیک، وارداتی است. شریعتی‌اندراتی، با اشاره به درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول، گفت: به نظر من افزایش قیمت لاستیک در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، زیرا در سال‌جاری تاکنون، دو مرتبه قیمت محصول لاستیک افزایش یافته و در این وضعیت، بازار کشش افزایش دوباره را ندارد. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای‌اسلامی، ‌ادامه داد: درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول منطقی نیست، آن‌ها اعلام می‌کنند که به دلیل افزایش نرخ دلار و مشکلات موجود، قیمت لاستیک باید ۵۰ درصد افزایش یابد، اما این مسأله درست نیست، زیرا تنها بخشی کوچکی از مواداولیه تولید لاستیک وارداتی است. وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مواداولیه تولید لاستیک در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: عملکرد پتروشیمی‌ها در تولید و توزیع مواداولیه تولید لاستیک مثبت بوده و در شرایط کنونی در این حوزه افزایش قیمتی رخ نداده تا تولیدکنندگان لاستیک به واسطه آن قیمت‌ها را بالا ببرند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: به نظر من با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تولیدکنندگان لاستیک، وزارت صمت با افزایش قیمت لاستیک مخالفت کند، زیرا این اقدام، تبعات سریالی را برای کشور به دنبال دارد. وی گفت: وقتی لاستیک گران شود، بسیاری از مشاغل کنونی جامعه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این مسأله در نهایت اقتصاد خرد و معیشت مردم را دچار مشکل می‌کند، زیرا راننده اگر لاستیک را گران بخرد، نرخ باربری را بالا برده و فروشنده نیز محصول و کالا را گران به مردم می‌فروشد. شریعتی ادامه داد: با افزایش قیمت لاستیک، بخشی از مردم به دلیل مشکلات مالی قادر به تأمین این محصول نخواهد بود و این مسأله موجب افزایش آمار تصادف و بروز حوادث رانندگی خواهد شد. در این باره سیدجواد حسینی‌کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از آزادسازی قیمت‌گذاری تایر، گفت: افزایش بهای لاستیک در شرایط کنونی محلی از اعراب ندارد؛ چراکه در ماه‌های گذشته قیمت تایر در دو مرحله نخست ۲۰درصد و در گام بعدی ۳۰درصد گران شد. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای‌اسلامی ‌با طرح این پرسش که در طول یک سال هزینه حمل‌ونقل و قطعات موردنیاز خودرو چند بار باید افزایش یابد؟ افزود: دولت نباید زیربار افزایش قیمت تایر رود چراکه با این امر نه تنها هزینه حمل‌ونقل افزایش می‌یابد بلکه مردم از تعویض لاستیک‌های فرسوده نیز سرباز می‌زنند و این موضوع موجب رشد تصادفات خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با انتقاد از عملکرد برخی نهادهای نظارتی، اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و ستاد تنظیم بازار هر روز با افزایش قیمت یکی از کالاها موافقت می‌کند؛ هفته گذشته بود که سازمان حمایت با افزایش ۴۰درصد قیمت روغن موتور موافقت کرد و حال با آزادسازی قیمت‌گذاری تایر به التهابات بازار دامن زده خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اضافه کرد: افزایش بهای لاستیک، رشد بهای روغن‌موتور و قطعات خودرو موجب بیشتر شدن هزینه خانوار شده در حالی‌که خودرو وسیله امرار و معاش بسیاری از خانواده‌هاست.