لیزینگ ریلی حلقه مفقوده توسعه صنعت واگن‌سازی داخل

معاون امور ناوگان راه‌آهن اعلام کرد لیزینگ ریلی حلقه مفقوده توسعه صنعت واگن‌سازی داخل بابک احمدی با تأکید بر این‌که خطوط اعتباری جدید به صنعت ریلی اختصاص می‌یابد، گفت: این مرهم کوتاه‌مدت برای رشد واگن‌سازی است و در طولانی مدت باید لیزینگ ریلی در ایران نظیر همه کشورهای دنیا شکل بگیرد. به گزارش فارس، معاون […]

معاون امور ناوگان راه‌آهن اعلام کرد

لیزینگ ریلی حلقه مفقوده توسعه صنعت واگن‌سازی داخل

بابک احمدی با تأکید بر این‌که خطوط اعتباری جدید به صنعت ریلی اختصاص می‌یابد، گفت: این مرهم کوتاه‌مدت برای رشد واگن‌سازی است و در طولانی مدت باید لیزینگ ریلی در ایران نظیر همه کشورهای دنیا شکل بگیرد.

به گزارش فارس، معاون امور ناوگان راه‌آهن درباره مشوق‌های راه‌آهن برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی در راستای خرید و به‌کارگیری ناوگان ساخت داخل، ‌اظهار داشت: راه‌اهن جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کرده است، خطوط اعتباری جدید برای توسعه ناوگان ریلی کشور در دستور کار قرار دهد.

معاون امور ناوگان راه‌آهن اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ مناسب در جهت تحریک تقاضا و ایجاد نیاز جهت بازار تولید واگن و لوکوموتیو در داخل کشور و صنایع داخلی مشکل عمده و جدی داریم، مبنی بر این‌که این چرخه تولید چگونه شکل بگیرد، از سوی دیگر مشکل نبود نقدینگی کافی در این حوزه وجود دارد.

احمدی اظهار داشت: صنایع ریلی موفق در دنیا همواره با حمایت‌های مالی نظیر حمایت سیستم‌های بانکی و شرکت‌های لیزینگ ریلی اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند و مشتری و متقاضی که قصد خرید واگن باری مسافری و یا لوکوموتیو دارد، با استفاده از این تسهیلات بلندمدت، ‌خرید ناوگان ‌را انجام می‌دهد.

معاون امور ناوگان راه‌آهن افزود: اما در کشور ما، حمایت‌های بانکی برای ارایه تسهیلات ریلی و نیز لیزینگ ریلی، حلقه مفقوده توسعه صنعت ناوگان ریلی است‌ که درصورت وجود می‌توان از سهمیه بالای ظرفیت ریلی داخل استفاده کرد، شرکت‌های حمل‌ونقل هم قادر خواهند بود، در تهیه واگن‌های باری و مسافری و لوکوموتیو از این سیستم‌های تسهیل‌کننده مالی استفاده کنند.

احمدی بیان کرد: هنوز ‌این اتفاق‌ در کشور رخ نداده است‌ و شرکت‌های لیزینگی در بخش حمل و نقل ریلی‌ ایجاد نشده‌اند.

معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: تنها راه‌حل کوتاه‌مدتی که امروز برای توسعه واگن‌سازی داخلی وجود دارد، حمایت‌ دولتی و تخصیص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی است، همان اقدامی که دولت سال گذشته برای حمایت از صنعت خودروسازی انجام داد.

وی اضافه کرد: این تنها راه‌حل کوتاه‌مدت برای توسعه واگن‌سازی داخلی است؛‌ البته در بلندمدت لازم است، لیزینگ تخصصی ریلی در کشور شکل بگیرد و حمایت مستمر در عرضه محصولات توسط شرکت‌های واگن‌ساز انجام شود.

احمدی اظهار داشت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد، در راستای رشد واگن‌ و لوکوموتیوسازی داخلی، تقاضا را تحریک کند، تا بازار افزایش یابد، پس امروز تقاضای خرید واگن وجود دارد و اگر به داد این تقاضا نرسیم، شرکت‌ها ‌به جای آن‌که واگن مورد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنند، تقاضا‌ را به خارج از کشور می‌برند.

معاون امور ناوگان راه‌آهن افزود: از سوی دیگر خریدار ناوگان ریلی، بخش خصوصی است و دولت هیچ ناوگانی در اختیار ندارد؛ بخش خصوصی را هم نمی‌توان نظیر بخش دولتی‌با سیاست‌های بازدارنده و محدودکننده مجبور به خرید واگن داخلی کرد و ‌اگر به آن‌ها زیاد فشار وارد شود، به عنوان یک سرمایه‌گذار خصوصی که توجیه مالی مناسب را می‌طلبد، ممکن است ‌ترجیح ‌دهد، از عرصه سرمایه‌گذاری ریلی خارج شود.

وی بیان کرد: در این راستا ضروری است به جای ایجاد محدودیت برای شرکت‌ها، مشوق‌های مناسب به آن‌ها ارایه کنیم، این مشوق‌‌ها باید طوری باشد که آن‌ها از صنایع داخلی خریداری کنند، چنین مشوقی می‌تواند فروش اقساطی باشد، ‌برای فروش اقساطی هم چون فعلاً شرکت لیزینگ ریلی نداریم، به خط اعتباری و تسهیلات مالی بلندمدت نیاز داریم.

‌معاون امور ناوگان راه‌آهن اظهار داشت: د‌ر این راستا، ابتدا مکاتباتی برای ارایه تسهیلات بلندمدت توسعه ناوگان ریلی با معاون‌اول رییس‌جمهور انجام شد، معاون اول رییس‌جمهور هم تأیید‌ کرد که ما به خطوط اعتباری نیاز داریم و باید تسهیلات مالی مناسب وجود داشته باشد، تا صنعت ساخت ناوگان ریلی در کشور شکل کامل و تخصصی بگیرد.