صدور ۱۶٫۷ میلیون کارت سوخت برای حفظ سامانه هوشمند

صدور ۱۶٫۷ میلیون کارت سوخت برای حفظ سامانه هوشمند   اتهام حذف کارت سوخت از سوی منتقدان دولت در حالی مطرح می‌شود که طی سال۹۲ تا پیش از آغاز مجدد سهمیه‌بندی بنزین در آبان‌ماه سال گذشته، در مجموع بیش از ۱۶٫۷ میلیون کارت سوخت نوشماره و یا المثنی در کشور با هدف حفظ سامانه هوشمند […]

صدور ۱۶٫۷ میلیون کارت سوخت برای حفظ سامانه هوشمند

  اتهام حذف کارت سوخت از سوی منتقدان دولت در حالی مطرح می‌شود که طی سال۹۲ تا پیش از آغاز مجدد سهمیه‌بندی بنزین در آبان‌ماه سال گذشته، در مجموع بیش از ۱۶٫۷ میلیون کارت سوخت نوشماره و یا المثنی در کشور با هدف حفظ سامانه هوشمند سوخت تولید و توزیع شده است. به گزارش ایرنا، یک سال از زمان سهمیه‌بندی بنزین و اجباری شدن استفاده از کارت سوخت در کشور می‌گذرد. در این یکسال اما منتقدان دولت، ‌مدام از حذف کارت سوخت توسط وزارت نفت در سال‌های گذشته صحبت کرده‌اند و اینکار را باعث افزایش مصرف بنزین و همچنینبار مالی بیشتر بر اقتصاد کشور می‌دانند. این در حالی است که کارت سوخت هیچگاه از نظام توزیع سوخت ایران حذف نشده اما با تک‌نرخی‌شدن بنزین در خردادماه سال۹۴ و نزدیکی قیمت بنزین ایران به قیمت فوب خلیج‌فارس، ‌استفاده از آن فاقد توجیه اقتصادی بود. در واقع کارت سوخت زمانی کاربرد دارد که یا نظام سهمیه‌بندی بنزین در کار باشد و براساس آن سهمیه هر خودرو مشخص شود و یا بنزین با چند نرخ مختلف توزیع شود. اما از سال۹۴ با تک‌نرخی اعلام کردن بنزین، ‌عملاً استفاده از کارت سوخت بی‌اثر بود. از همینرو الزام خودروهای شخصی برای استفاده از کارت سوخت خودشان در فرآیند سوخت‌گیری ممکن به نظر نمی‌رسید. همانگونه که پیش از آن نیز افرادی که می‌خواستند از بنزین با قیمت آزاد استفاده کنند،‌ می‌توانستند از کارت سوخت موجود در جایگاه‌ها بهره ببرند. با توجه به این مهم،‌ وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تعداد کارت‌های سوخت موجود در جایگاه‌ها را افزایش داد تا علاوه بر ادامه پایش مصرف با استفاده از کارت سوخت جایگاهداران،‌ سیستم سامانه کارت هوشمند سوخت را نیز حفظ کند. در واقع در بازه‌زمانی سال۹۴ تا آبان سال۹۸ که سهمیه‌بندی بنزین دوباره اجراء شد، این سامانه با صرف هزینه از سوی وزارت نفت، کارآمد باقی ماند تا در صورت نیاز بتوان از آن دوباره استفاده کرد. در تمامی‌سال‌های اخیر، سامانه کارت هوشمند سوخت در هیچ زمانی «حذف» نشد. تا آنجا که آمارهای مستند به اتکای اعداد تولید خودرو و موتورسیکلت «نوشماره» و صدور کارت المثنی نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا پیش از سهمیه‌بندی مجدد در آبان‌ماه سال۹۸، بیش از ۱۶٫۷ میلیون قطعه کارت هوشمند سوخت در کشور تولید و توزیع شده است.  این بدین معناست که سامانه کارت هوشمند و مدیریت مصرف سوخت، در این دوره در حال کار بوده و هرگز از سیستم کلان توزیع فرآورده‌های نفتی ایران حذف نشده بود. با این حال اگر به مانند سال۹۳ که نرخ بنزین منطقه خلیج‌فارس (فوب) با نرخ بنزین عرضه‌شده در ایران همسان شود، اجبار مردم به استفاده از کارت سوخت فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود و چیزی جز زحمت برای مردم در پی نخواهد داشت و از همینرو همان منطق به قوت خود باقی است و طبیعتاً نیازی به الزام استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی فرآورده نیست. با وجود تک‌نرخی شدن قیمت بنزین در خردادماه سال۱۳۹۴،‌کارت سوخت هیچگاه حذف نشده و از زمان شروع فعالیت سیستم هوشمند سوخت از نیمه‌دوم سال ۱۳۸۵ که به صورت پایلوت راه‌اندازی شده و از ششم‌تیرماه سال ۸۶ با سیستم سهمیه‌بندی، تاکنون ادامه داشته و هرگز از مدار خارج نشده است. لازم به ذکر است که از سال ۹۲ تا اوایل سال۹۸ بیش از ۹میلیون کارت نوشماره و بیش از ۷٫۷ میلیون کارت المثنی صادر شده و هرساله نیز با هزینه حدود ۱۰۰میلیاردتومان در ستاد شرکت پخش و نواحی قراردادهای مربوطه به پشتیبانی (نرم‌افزار و سخت‌افزار) منعقد و اجراء شده است.