چراغ اول ورود استارت‌آپ‌ها به بورس روشن شد

چراغ اول ورود استارت‌آپ‌ها به بورس روشن شد پس از مدت‌ها تلاش، بالاخره اولین شرکت استارت‌آپی ایران وارد فرابورس شد و زمستان امسال شاهد نقش بستن نام آن بر تابلوی فرابورس خواهیم بود. به گزارش ایرنا، حدود سه سال قبل زمزمه‌های ورود استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین به بورس آغاز شد، این تلاش زمانی شکل جدی‌تر […]

چراغ اول ورود استارت‌آپ‌ها به بورس روشن شد

پس از مدت‌ها تلاش، بالاخره اولین شرکت استارت‌آپی ایران وارد فرابورس شد و زمستان امسال شاهد نقش بستن نام آن بر تابلوی فرابورس خواهیم بود. به گزارش ایرنا، حدود سه سال قبل زمزمه‌های ورود استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین به بورس آغاز شد، این تلاش زمانی شکل جدی‌تر به خود گرفت که بازدهی بورس به طرز عجیبی بالا رفت، رونق این بازار باعث شد از اوایل امسال برخی از استارت‌آپ‌های کشور اعلام کنند که به‌زودی حضور در بورس را تجربه خواهند کرد، حتی جلساتی نیز پیرو همین موضوع با وزیر اقتصاد برگزار شد که ماحصل آن رضایت‌بخش بود که خبر از حضور بدون مشکل استارت‌آپ‌ها به بورس می‌داد. اواخر بهار امسال وزیر ارتباطات درباره حضور استارت‌آپ‌ها در بورس صحبت کرد. محمدجواد آذری‌جهرمی‌با اشاره به این مسأله که حضور شرکت‌های استارت‌آپی می‌تواند مشکلات اقتصادی بخش را مرتفع کند، گفت: در بازار بورس دو مدل شرکت داریم. یکی شرکت‌های حوزه تلکام که مشکل خاصی برای حضور در بورس ندارند، مانند شرکت ملی مخابرات و همراه‌اول که در حال‌حاضر در بورس فعال هستند. شرکت‌هایی مانند آسیاتک و شاتل نیز در حال تلاش برای ورود به بازار بورس هستند، در حوزه فناوری اطلاعات شرکت‌های استارت‌آپی مانند اسنپ و تپسی که بزرگ شده‌اند و اکنون پیشران این حوزه هستند برای حضور در بورس علاقه‌مند هستند چرا که این کار شفافیت نظام ارزش‌گذاری و تأمین منابع مالی آن‌ها را مشخص می‌کند، اما از آن‌جا که مشکلاتی در شناسایی ارزش دارایی‌های آن‌ها وجود دارد، ورودشان به بورس با تأخیر همراه شده است. پرونده‌های آن‌ها آماده و حمایت خوبی نیز صورت گرفته است. تقریباً با گذشت شش‌ماه از صحبت‌های وزیر ارتباطات و امیرناظمی؛ رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره ضرورت حضور استارت‌آپ‌ها در بورس، یک استارت‌آپ حوزه حمل‌ونقل اینترنتی توانست مشکلاتی که برای ورود به بورس داشت را پشت سر بگذارد و به این عرصه ورود کند. ورود این استارت‌آپ به فرابورس، توسط رئیس اتاق بازرگانی تهران در توءیتر اعلام شد، مسعود خوانساری در توئیت خود نوشت: نماد تپسی به عنوان اولین شرکت استارت‌آپی به‌زودی بر تابلو فرابورس جای می‌گیرد. این شرکت، اولین شرکت استارت‌آپی از میان چهار شرکتی است که پیش از این نامشان به عنوان شرکت‌های آماده حضور در بورس به گوش می‌رسید. شهریورماه رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: پذیرش استارت‌آپ‌ها در بورس منتظر شکل‌گیری و نهایی شدن «بازار هدف» در فرابورس است. حالا با انتشار خبر ورود تپسی به بورس، به نظر می‌رسد که بازار هدف شکل گرفته و نهایی شده است.

تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار بورس

 امیر ناظمی؛ معاون وزیر ارتباطات نیز در توئیتر خود نوشت: ورود تپسی به بازارسرمایه نشانه‌ای خوب برای سرمایه‌گذاران، خصوصاً صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است که می‌تواند آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارت‌آپی کشور تشویق کند. او در پست اینستاگرامی‌خود، به همراهی ویژه وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، معاون علمی‌ریاستجمهوری و رئیس صندوق نوآوری برای ورود اولین استارت‌آپ به بازار بورس اشاره و از آن‌ها تشکر کرد.

زمستان؛ آغازی تازه برای استارت‌آپ‌های کشور

پیش‌بینی میلاد منشی‌پور؛ مدیرعامل این شرکت حمل‌ونقل اینترنتی زمستان را آغاز فعالیت این مجموعه بر تابلوی فرابورس می‌داند. نماد تپسی روی تابلو دوم فرابورس که در واقع تابلو اصلی فرابورس است قرار می‌گیرد نه تابلو هدف، این تابلو برای استارت‌آپ‌های کوچک و متوسط مناسب است.

چرا شرکت‌ها وارد بورس می‌شوند؟

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که شرکت‌ها را به سمت حضور در بورس تشویق می‌کند جذب سرمایه برای توسعه بازار کارشان است، اولین استارت‌آپ ایرانی حاضر در بورس نیز دقیقاً با همین هدف وارد شده است، به اعتقاد مدیرعامل این مجموعه، اتصال این بخش از صنعت نوآوری – طی یک دهه آینده به بزرگ‌ترین صنعت کشور تبدیل می‌شود- با بدنه اصلی اقتصاد می‌تواند پیشرفت‌های قابل‌توجهی برای کشور به همراه داشته باشد.