بازیافت لاستیک؛ صنعتی که به فراموشی سپرده شده است! گروه خودرو – تایرهای فرسوده خودرو جزء ضایعات لاستیک محسوب میشوند که قابلیت بازیافت کامل آنها با خرد شدن لاستیکها وجود دارد. بازیافت لاستیک خودرو فرآیندی است که طی آن تایرهای فرسودهای که به دلایل مختلف دیگر قابل تعمیر و استفاده نمیباشد تبدیل به مواداولیه تولید […]
بازیافت لاستیک؛ صنعتی که به فراموشی سپرده شده است!
گروه خودرو – تایرهای فرسوده خودرو جزء ضایعات لاستیک محسوب میشوند که قابلیت بازیافت کامل آنها با خرد شدن لاستیکها وجود دارد. بازیافت لاستیک خودرو فرآیندی است که طی آن تایرهای فرسودهای که به دلایل مختلف دیگر قابل تعمیر و استفاده نمیباشد تبدیل به مواداولیه تولید محصولات جدیدی همچون پوشش بام و عایق ساختمان، پوشش کف زمین بازی بچهها، پُر کردن سدخاکی و لایهزیرین و… اشاره دارد. در دسترس بودن، انعطافپذیری و غیرقابل تجزیهپذیری لاستیکها از دلایل اصلی بازیافت آنها بهشمار میروند. این تایرها در زمره بزرگترین ضایعات محسوب میشوند که بسیار مشکلآفرین میباشد. بازیافت تایرهای فرسوده نهتنها آثار مخرب زیستمحیطی ندارد بلکه بسیار کارآمد و باعث ایجاد اشتغال و صرفهجویی در موادخام اولیه شده که در نهایت رشد صنعتی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. اما متأسفانه در کشور ما چند سالی است، بازیافت لاستیک خودرو آنچنان که باید مورد توجه نبوده و فعالیت خاصی در این حوزه صورت نمیگیرد و عملاً این صنعت به فراموشی سپرده شده است .سید امیر احمدی؛ دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور درخصوص بازیافت لاستیک، گفت: چند سالی است که در زمینه اسقاط خودرو و بازیافت آن فعالیتی صورت نمیگیرد و عملاً این صنعت به فراموشی سپرده شده است و متأسفانه طی سه سال گذشته هیچ برنامهای درخصوص خروج خودروهای فرسوده اجرایی نشده است، هر چند هرازگاهی مصوباتی صادر میشوند، اما در نهایت خروجی ندارند. دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور، تشریح کرد: اگر مراکز اسقاط فعال نباشند، تولید لاستیک بازیافتی و گنداله لاستیک فرسوده هم نخواهیم داشت. زمانی که مراکز اسقاط فعالیت داشتند، بحث فروش گنداله لاستیک فرسوده و پودر لاستیک رونق داشت و کارخانههای لاستیک از این مواداولیه و بازیافتی استفاده میکردند. احمدی، تشریح کرد: با توجه به اینکه سهسالونیم است که مراکز اسقاط در رکود بهسر میبرند، به همین روال یکی از تأمینکنندههای بخش لاستیک از چرخه خارج شده است. دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور، تشریح کرد: مراکز اسقاط و بازیافت نقش مهم و زیادی در جمعآوری لاستیک و مشتقات آن دارند و به همین دلیل جمعآوری لاستیک هم با مشکلاتی روبهرو شده است. با توجه به اینکه سهسالونیم است که بحث اسقاط صورت نمیگیرد، بحث بازیافت لاستیک هم صورت نمیگیرد و لاستیکهای بازیافتی دپو و جمعآوری نمیشوند. احمدی، ادامه داد: به دلیل حجم اندک لاستیک، و بهصرفه نبودن بازیافت و تبدیل آن، برخی این لاستیکها را زیر خاک دفن میکنند که در نتیجه باعث آسیبهای جدی به محیطزیست میشوند، لاستیک از زبالههای حجیم محسوب میشود که فرآیند دفن را با مشکل مواجه میکند و به دلیل وجود خلل و فضای باز بین لاستیکها، زمینه مناسب برای رشد حشرات موذی فراهم میشود که بهدنبال آن خطر شیوع بیماریهای واگیردار افزایش مییابد. به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور، از لاستیکهای بازیافتی میتوان در تولید بسیاری از محصولات مانند انواع کائوچو، بلوکههای سیمانی، آسفالت، گازوئیل و چمنهای مصنوعی و تایل و کفپوش و تشکهای باشگاهی و پارکی و پیست دومیدانی و ساخت قطعات آبخیزداری و انواع رزین و… استفاده کرد. حال با توجه به اینکه این صنعت میتواند کمک زیادی به حفظ محیطزیست کند، انتظار میرود مسؤولان بیش از پیش به این صنعت توجه کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.