دبیر انجمن سیمان مشکل بازار سیمان، کمبود نیست؛ هزینه حمل است دبیر انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه گاز ۴۵ کارخانه قطع شده، گفت: قیمت مازوت سهبرابر گاز است و هزینه حمل هم ۳۲درصد گران شده است، از اینرو باید مجوز افزایش دوباره قیمت را از وزارت صمت بگیریم. عبدالرضا شیخان در گفتوگو با مهر، […]
دبیر انجمن سیمان
مشکل بازار سیمان، کمبود نیست؛ هزینه حمل است
دبیر انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه گاز ۴۵ کارخانه قطع شده، گفت: قیمت مازوت سهبرابر گاز است و هزینه حمل هم ۳۲درصد گران شده است، از اینرو باید مجوز افزایش دوباره قیمت را از وزارت صمت بگیریم. عبدالرضا شیخان در گفتوگو با مهر، در مورد وضعیت سیمان در کشور، اظهار داشت: در حالحاضر قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت هر کیسه را برای مصرفکننده ۱۹هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردهاند ولی عامل فروش اگر بخواهد خیلی در حق مشتری لطف کند، هر کیسه را ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان میفروشد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، افزود: هر چه قیمت را سرکوب کنند این اتفاق میافتد؛ اگر هر کیسه درب کارخانه ۱۵٫۵۰۰ تومان است اما در ادامه ارزشافزوده، کرایه حمل، سود عامل و… دارد، بهزور که نمیشود قیمتگذاری کرد؛ به عنوان نمونه هزینه حمل فقط در آبانماه ۳۲ درصد گران شده که قطعاً بر قیمت نهایی تأثیرگذار میگذارد. وی ادامه داد: کارخانهها در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان توزیع سیمان در بازار داخلی را ۱۸٫۶ درصد افزایش دادهاند. این افزایش توزیع باید به دنبال افزایش ساختوساز باشد اما اینگونه نبوده است. دبیر انجمن سیمان اظهار داشت: قبلاً کارخانجات به دلیل هزینه مناسب حمل، سیمان را از مناطق پرتولید به مناطق پرمصرف میبردند اما هماکنون به دلیل هزینه بالای حمل کارخانجات نمیتوانند این کار را انجام دهند و عامل فروش هم همانگونه که گفته شد اگر بخواهد کمترین قیمت را به مشتری بدهد، ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیسه است. شیخان، در مورد کمبود سیمان در بازار گفت: کمبود سیمان وجود ندارد بلکه به دلیل عدم جابهجایی ناشی از افزایش کرایه حمل، سیمان در بازار کم است اما تولید کم نشده است. دبیر انجمن سیمان تصریح کرد: امکان احتکار سیمان وجود ندارد. وی با بیان اینکه ۷۷ کارخانه سیمان در کشور داریم، افزود: چند روز است که گاز ۴۵ کارخانه را قطع کردهاند. وقتی گاز را قطع میکنند باید مازوت بدهند. سال گذشته مصوبه دولت بود که مازوت را با نرخ یارانهای به کارخانجات بدهند؛ در حالی که قیمت مازوت یارانهای سه برابر گاز است. لیتری ۳۰۰ تومان دم مخازن میدهند که با ۱۳۰ تومان هزینه حمل، در نهایت لیتری ۴۲۰ تا ۴۳۰ تومان قیمت مازوت میشود. دبیر انجمن سیمان گفت: هنوز تولید در این ۴۵ کارخانه متوقف نشده اما اگر مازوت نگیرند، تولید متوقف میشود. وی در مورد افزایش قیمت سیمان، افزود: باید مجوز افزایش قیمت را تا پایان سال بگیریم. تفاوت قیمت مازوت و گاز روی قیمت تمام شده هر تن سیمان ۴۰ هزار تومان اثر میگذارد. آیا تولیدکنندگان باید از جیب خودشان بگذارند؟ کارخانجات نقدینگی ندارند که از جیب خودشان بدهند. شیخان، ادامه داد: تولیدکننده گاز را مصرف میکرد بعد از یک ماه پول را میداد اما برای مازوت، پول را باید همان ابتدا بدهد، هزینه حمل مازوت را هم باید پیشاپیش پرداخت کند، این مسائل در شرایطی است که کارخانجات مشکل شدید تأمین نقدینگی دارند. وی گفت: علاوه بر این گفتهاند که برای اطمینان در مورد استفاده درست از مازوت، کارخانجات باید برای تفاوت قیمت یارانهای مازوت (۳۰۰ تومان) با فوب خلیجفارس (شش هزار تومان) ضمانت بانکی بدهند. یعنی در سال «جهشتولید» بر سر تولید میزنند. شیخان، تصریح کرد: قرار بود قیمتگذاری سیمان توسط انجمن با هماهنگی وزارت صمت انجام شود، اما هنوز نتوانستهایم در این زمینه با مسؤولان وزارتخانه جلسهای ترتیب دهیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.