پیشنهاد قطعهسازان برای دریافت مطالبات؛ تهاتر قطعه با خودرو «بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعهسازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر قیمت مواداولیه و نهادههای تولید»، «قیمت فروش خودرو و قطعات آن»، «دشواری تأمین مواداولیه و قطعات نیمهساخته داخلی و خارجی» و «تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مسؤولین و مردم» چهار مشکل اصلی صنعت خودرو […]
پیشنهاد قطعهسازان برای دریافت مطالبات؛ تهاتر قطعه با خودرو
«بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعهسازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر قیمت مواداولیه و نهادههای تولید»، «قیمت فروش خودرو و قطعات آن»، «دشواری تأمین مواداولیه و قطعات نیمهساخته داخلی و خارجی» و «تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مسؤولین و مردم» چهار مشکل اصلی صنعت خودرو و قطعهسازی کشور میباشد که برای حل این مشکلات چندین راهحل پیشنهاد شدکه یکی از این راهحلها تهاتر قطعه با خودرو به منظور تسویه مطالبات معوقه از خودروسازان میباشد. سیامک مقتدری؛ عضو هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو درخصوص روش پیشنهادی قطعهسازان مبنی بر تهاتر قطعه با خودرو به منظور تسویه مطالبات معوقه از خودروسازان با بیان اینکه این موضوع نکات مثبت و منفی را دربر میگیرد، اظهار داشت: این روش دسترسی قطعهسازان به کالایی را فراهم میکند که امکان تبدیل آن به نقدینگی وجود دارد. وی افزود: در گذشته نیز شاهد تهاتر مطالبات قطعهسازان با خودرو از سوی خودروسازان بودهایم اما با قیمتی گرانتر از بازار به طوری که در زمان فروش، درصدی از بهای آن براساس نوع خودرو کسر شده و قطعهسازان متضرر میشدند. عضو هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: از دیگر مشکلات قطعهسازان مراجعه اداره دارایی و طرح موضوع فروش خودرو بود که این موضوع که خودروهای فروخته شده بابت مطالبات قطعهسازان از خودروسازان بوده و خرید و فروش منتفی است، مطرح میشد که البته مشکلات این چنینی قابل حلوفصل بود هر چند برخی قطعهسازان به دلیل عدم انعکاس آن در دفاتر با این توجیه که جزء مطالبات است، گرفتار شدند. مقتدری در ادامه، بیان کرد: اگر این خودروها به قیمت روز در اختیار قطعهسازان قرار گیرد، بخشی از مطالبات تسویه خواهد شد و در غیر این صورت موجب ورود ضرر و زیان به قطعهسازان خواهد شد. وی درخصوص تأثیر تهاتر قطعه با خودرو بر بازار گفت: بستگی به حجم تهاتر دارد، اما با توجه به اینکه خودروسازان از گذشته نیز متعهد به تحویل خودروهای پیشفروش و… به مشتریان هستند، به نظر میرسد تعداد خودروهایی که به این امر اختصاص مییابد و در نتیجه تأثیرگذاری آن بر بازار اندک باشد. عضو هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: اگر تعداد خودروها زیاد باشد قیمتها ممکن است افت کند و از طرف دیگر نارضایتی مشتریان فعلی را به همراه دارد. مقتدری، درخصوص پیشنهاد فروش داراییها و سهام خودروسازان برای تسویه مطالبات قطعهسازان، گفت: اگر داراییهای راکدی وجود دارد که میتواند ما بهازای پرداخت مطالبات قرار گیرد، پیشنهادی خوبی است. وی درخصوص فروش سهام خودروسازان، گفت: این موضوع نیز قطعهسازان را به وصول مطالبات نزدیک میکند اما با توجه به تلاطم بورس واگذاری سهام خودروسازیها به قطعهسازان، این صنف نیز در صف فروش قرار گرفته و صف فروش سهام طولانی میشود که ممکن است علاوه بر مواجهه با افت قیمتها تلاطم بازار بورس تشدید شود. عضو هیأتمدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور در پایان، درخصوص تحویل قطعات وارداتی عمدتاً چینی از سوی قطعهسازان به خودروسازان با برچسب ایرانی، خاطرنشان کرد: قطعاً برخی از قطعات وارداتی، وارد خطوط تولید خودروسازیها میشود، اما این امر در آنالیز قیمتی قطعهسازان دیده میشود و اگر بدون هماهنگی باشد با توجه به مشکلات فعلی واردات، تخصیص و انتقال ارز و همچنین رشد نرخ ارز به عنوان موانع در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.