چرا برخی از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص نشدند؟

چرا برخی از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص نشدند؟ مدیرکل دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در مورد خودروهای وارداتی که نتوانستند مجوز ورود به کشور را بگیرند، گفت: سازمان ملی استاندارد با استفاده از گزینه‌ها و راهکارهای موجود نتوانسته اطمینان حاصل کند که آیا این خودروها استانداردهای ۸۵گانه اتحادیه اروپا را […]

چرا برخی از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص نشدند؟

مدیرکل دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در مورد خودروهای وارداتی که نتوانستند مجوز ورود به کشور را بگیرند، گفت: سازمان ملی استاندارد با استفاده از گزینه‌ها و راهکارهای موجود نتوانسته اطمینان حاصل کند که آیا این خودروها استانداردهای ۸۵گانه اتحادیه اروپا را پاس می‌کنند یا خیر؛ چراکه در مواردی بخشی از الزامات فنی یا قطعات خودروها در کشورهای مختلف جابه‌جا می‌شود، بنابراین قطعاتی که کارخانه روی خودرو نصب کرده و بر مبنای آن استاندارد گرفته، تعویض می‌شود که باید مدارکی دال بر اینکه چنین روندی اتفاق نیفتاده وجود داشته باشد. تقی تقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از دی‌ماه سال۱۳۹۶ تعداد استانداردهای خودرو از ۵۵ به ۸۵ مورد ارتقاء پیدا کرد، اظهار کرد: استاندارد اتحادیه اروپا نیز ۸۵گانه است و استاندارد ایران از استاندارد اتحادیه اروپا اقتباس شده است. در این شرایط علت اینکه برخی خودروها نمی‌توانند به کشور وارد شود، این است که بعد از ۸۵گانه شدن استانداردها، از سازمان ملی استاندارد تأیید نوع دریافت نکرده‌اند. اگر قبلاً استاندارد ۵۵گانه را دریافت کرده‌اند هم مستندات جدیدی ارائه نکردند که نشان دهد براساس استانداردهای اتحادیه اروپا ساخته شده است. وی با بیان اینکه خودروها در اتحادیه اروپا پلاکی به نام whole vehicle دارند که نوع خودرو را مشخص می‌کند، گفت: مشخصات فنی خودرو و استاندارد ۸۵گانه در پلاک whole vehicle ثبت شده است؛ بنابراین مشکلی برای ترخیص خودروهای دارای whole vehicle وجود ندارد. حتی در شرایطی که مستندات فنی خودرو به صورت جداگانه در بخش‌های مختلف خودرو، گزینه‌های استاندارد ۸۵گانه را پاس کرده باشد، با شناسایی پلاک‌های جداگانه به آنها مجوز ورود داده شده است. به گفته این مقام مسؤول، در مورد خودروهایی که نتوانستند مجوز ورود بگیرند، سازمان ملی استاندارد با استفاده از گزینه‌ها و راهکارهای موجود نتوانسته اطمینان حاصل کند که آیا خودروها استانداردهای ۸۵گانه اتحادیه اروپا را پاس می‌کنند یا خیر. از طرف دیگر در مواردی بخشی از الزامات فنی یا قطعات خودروها در کشورهای مختلف جابه‌جا می‌شود، بنابراین قطعاتی که کارخانه روی خودرو نصب و بر مبنای آن استاندارد گرفته تعویض می‌شود. وی افزود: بنابراین اگر خودرویی به صرف اینکه بنز، بی‌ام‌دبلیو یا دیگر برندهای معروف دنیاست، وارد و به وسیله آن به مصرف‌کننده آسیبی وارد و مشخص شود خودروی صفر دستکاری شده بوده، سازمان ملی استاندارد نمی‌تواند پاسخگو باشد. تقی‌پور با بیان اینکه مطرح کردن مشکل ترخیص خودرو به عنوان بخشی از مشکل دپوی کالاهای اساسی برای سازمان ملی استاندارد جای سؤال دارد، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد برای واردات گندم، برنج و… عموماً همکاری داشته، اما آیا خودروی لوکس کالای اساسی محسوب می‌شود یا نیاز جامعه در حال‌حاضر واردات این نوع کالاها است؟ تقی‌پور با بیان اینکه کالاهایی که مجوز ورود به کشور را دریافت نکرده‌اند یا ثبت سفارش ندارند یا حجم موتورشان بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی است یا اینکه از سازمان ملی استاندارد تأیید نوع ندارند، تصریح کرد: از بیش از ۱۳هزار خودروی دپوشده، ۱۴۰۰ دستگاه در گمرک‌ها باقی مانده که نتوانسته‌اند با الزامات طراحی شده و راهکارهای پیش‌بینی شده از سوی سازمان ملی استاندارد منطبق شود؛ بنابراین به سازمان ملی استاندارد حق بدهید؛ چراکه نمی‌تواند برای کالایی که هیچ شناسایی از آن نداریم و فقط نام برندهای معروف دنیا را دارد گواهی صادر کند؛ در صورتی که ممکن است، مستندات فنی خودرو که به صورت ایمارک در قطعات فنی خودرو قابل ردیابی هستند برای ناظران استاندارد قابل شناسایی نباشد، اما به نام یک خودروی استاندارد وارد کشور شود. مدیرکل دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان استاندارد در ادامه در پاسخ به انتقاداتی که به دریافت استاندارد از سوی خودروی پراید مطرح شده است نیز، گفت: در همه دنیا برای بخشی از تولید داخل مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود. البته سازمان ملی استاندارد هم تولید خودروی پراید و ۴۰۵ را به همین دلیل متوقف کرد. تقی‌پور در ادامه اقدامات سازمان ملی استاندارد در زمینه این ۱۴۰۰خودرو را در چارچوب قانون توصیف کرد و گفت: در حال‌حاضر این خودروها به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده، اما قبل از این، سازمان ملی استاندارد همه راه‌های پیش‌بینی شده برای حل مشکل آنها را بررسی کرد که خودروها حائز هیچ کدام از شرایط نبودند. به طورکلی هیچ مستند قانونی یا دستاویز دیگری وجود ندارد که بر مبنای آن بتوان خودروها را ترخیص کرد. ضمن اینکه قبلاً به سازمان اموال تملیکی اعلام کردیم به نمایندگی‌های رسمی ‌این خودروها در داخل کشور مراجعه کند تا از طریق ارتباط نمایندگی‌ها با شرکت مادر با ارائه وین‌نامبر (VIN) مشخصات فنی، سطح استاندارد خودرو (۸۵گانه بودن) و ایمارک‌های قطعات خودرو را احصاء کند تا بتوانیم با گواهی رسمی، تأیید نوع کلی را برای آنها صادر کنیم؛ اما سازمان اموال تملیکی نتوانست از این راهکار استفاده کند. وی افزود: همان‌طور که گفته شد اگر این خودروها پلاک whole vehicle که به عنوان امکان تردد خودرو در اتحادیه اروپاست را داشتند، امکان اعلام نظر برای ترخیص آنها وجود داشت، اما این خودرو‌ها فاقد پلاک whole vehicle چه به صورت یکپارچه و چه به‌صورت مجزا بودند. البته به گفته این مقام مسؤول، سازمان ملی استاندارد برای خودروی بنز با نام تجاری c-class c۲۰۰ مدل ۲۰۵۰۴۲ نوع ۲۰۴ گواهی تأیید نوع صادر کرده و سازمان اموال تملیکی در حال ترخیص شش دستگاه از آن است.