ضرورت گذر از چارهاندیشیهای کوتاهمدت در صنعت خودرو گروه خودرو -صنعت خودرو با چالشها و مشکلاتی همچون نبود رقابت، دولتی بودن و یا نبود بخشخصوصی واقعی، انحصار، سیاستگذاریها و قیمتگذاریهای دستوری، کمبود و یا نبود سرمایهگذاری مستقیم خارجی، ضعف دانش فنی، عدم سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه، پایین بودن بهرهوری، نوسانات نرخ ارز و […]
ضرورت گذر از چارهاندیشیهای کوتاهمدت در صنعت خودرو
گروه خودرو -صنعت خودرو با چالشها و مشکلاتی همچون نبود رقابت، دولتی بودن و یا نبود بخشخصوصی واقعی، انحصار، سیاستگذاریها و قیمتگذاریهای دستوری، کمبود و یا نبود سرمایهگذاری مستقیم خارجی، ضعف دانش فنی، عدم سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه، پایین بودن بهرهوری، نوسانات نرخ ارز و مواردی از این دست روبهرو است و طبیعی است که هرگونه سیاستگذاری در صنعت خودرو باید در راستای رفع این چالشها انجام شود. این در حالی است که افزایش قیمت خودرو حاصل سیاستهای غلط میباشد که با تغییرات مکرر مدیریتی در حوزه بالاسر صنعت خودرو تداوم دارد. به همین جهت مشکلات خودروسازی با تصمیمات و اقدامات در کوتاهمدت حلوفصل نمیشود، چراکه مشکلات در این صنعت به قدری نهادینه شده که برای حل شدنشان باید سیاستگذاریهای بلندمدت انجام داد. سیدعبدالوهاب سهلآبادی؛ رئیس خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، گفت: تا چه زمانی باید به اجرای برنامههای کوتاهمدت دلخوش کرد در حالی که راهکارهای مناسبتری برای حل مشکلات این صنعت، فروش و حذف واسطهگری در بازار وجود دارد. سهلآبادی، درخصوص برنامههای خودروسازان مبنی بر فروش ماهانه خودرو تحت عنوان طرحهای پیشفروش و فوقالعاده افزود: روشهای پیشبینی شده برای فروش خودرو در کشور در دنیا معمول نیست. وی اظهار کرد: کارخانجات خودروسازی میبایست قادر به ارائه تسهیلات به مشتریان ایرانی در ازای خرید خودرو باشند بهگونهای که خرید بهراحتی از طریق نمایندگیهای رسمی فروش امکانپذیر شود. رئیس خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، با انتقاد از دلالبازی در فروش خودرو، گفت: بازار خودرو به واسطه ایجاد روشهای دلالی تبدیل به بورس شده و قیمتها به صورت التهابی یک روند صعودی را طی میکند که مانع از فروش به روشهای معمول دنیا و از طریق نمایندگیهای رسمی میشود. سهلآبادی، درخصوص شرایط محدودیتزای مندرج در طرحهای فروش مبنی بر شرط عدم مالکیت خودرو برای متقاضی و ترهین یکساله سند خودرو، گفت: سالهاست که شاهد این اتفاقات به طرق متعدد در صنعت خودروی کشور و روشهای فروش هستیم اما اینکه چقدر موفق بوده، جای سؤال دارد. رئیس خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، تصریح کرد: اگر این خواسته وجود داشته باشد که بازار دلالی و بورس بازی از بازار خودرو رخت بربندد، راهکارها و شیوههای مناسبتری برای فروش خودرو وجود دارد. سهلآبادی، با تأکید بر ضرورت اشباع بازار از تولیدات خودرویی به عنوان راهکار اصلی، گفت: بنده بهعنوان کسی که در سایر حوزههای تولید فعالیت دارم، معتقد هستم، نیازی نیست که در ارتباط با این صنعت و بحث فروش محصولاتشان، این حجم از برنامههای ناموفق پیاده شود، حال آنکه این برنامهها تا چه زمانی تداوم داشته و قابلیت اجرایی دارد. وی با بیان اینکه نمیبایست رویکرد ما برنامهریزی و چارهاندیشی برای کوتاهمدت باشد، گفت: با وجود گذشت چندین دهه از عمر خودروسازی کشور، هنوز قیمت درست و عادلانه به عنوان یکی از مشکلات صنعت خودرو مطرح میشود. رئیس خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، افزود: گرانی، قیمت بازاری ارز و نیاز کارخانجات به قطعات و ماشینآلات نابهسامانی در صنعت خودرو کشور و تولید را موجب شده است. سهلآبادی، در ادامه با اشاره به فروش حوالهای خودرو و تفاوت قیمت کارخانهای و بازاری خودرو، تصریح کرد: در حالحاضر تمامی تولیدکنندگان در تهیه مواداولیه با چالشهایی مواجه هستند و تفاوت نرخ ارز و گرانی در این امر بسیار تأثیرگذار است. وی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه بازار خودرو در دست مردم قرار بگیرد، اذعان داشت: بازار خودرو باید از این محصول اشباع شود و نمایندگیهای خودروسازان با برخورداری از انواع خودروها، کالای خود را به قیمت روز در اختیار مصرفکنندگان قرار دهند. سهلآبادی، در پایان خاطرنشان کرد: در صورت ساماندهی نرخ ارز، ورود تعداد زیادی خودرو به نمایندگیها و فروش به خریداران با قیمت مشخص و همچنین اشباع بازار، تفاوت قیمتهای سه برابری از کارخانه تا بازار برچیده خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.