هیچ خودروی فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود

نائب‌رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده  هیچ خودروی فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود فرسودگی خودروها یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در زمینه آلودگی هواست. اعداد و آمار نشان می‌دهد، خودروها بازیگر نقش اول افزایش میزان آلاینده‌های هوا هستند. فرسودگی خودروها به عواملی نظیر شرایط اقلیمی، نحوه تعمیر و نگهداری، کارکرد و طراحی خودرو […]

نائب‌رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده

 هیچ خودروی فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود

فرسودگی خودروها یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در زمینه آلودگی هواست. اعداد و آمار نشان می‌دهد، خودروها بازیگر نقش اول افزایش میزان آلاینده‌های هوا هستند. فرسودگی خودروها به عواملی نظیر شرایط اقلیمی، نحوه تعمیر و نگهداری، کارکرد و طراحی خودرو نیز بستگی دارد. در حال‌حاضر سن مجاز فرسودگی وسایل‌نقلیه در کشور ما ۲۰ سال است. این در حالی است که خودروها از نظر کیفیت با یکدیگر یکسان نیستند و با روش‌های مختلف می‌توان مانع آلایندگی آنها شد و چه بسا خودرویی با سن کمتر از ۲۰ سال هم آلاینده باشد و باید از رده خارج شود. یکی از مهم‌ترین روش‌های تعیین سن فرسودگی خودرو‌ها میزان پیمایش آنها می‌باشد که با سختگیری در مراکز معاینه‌فنی می‌توان به این مسأله پی برد. طبق قانون هوای پاک دادن معاینه‌فنی به خودروهای فرسوده ممنوع است، اما این طرح به کلافی سردرگم تبدیل شده است و آخرین ضربه هم ابطال ماده۸ قانون هوای پاک بود که اخیراً از سوی دیوان‌عدالت اداری صورت گرفت. بنابراین طرح خروج خودروهای فرسوده در ایران کلاف سردرگمی ‌است که روزبه‌روز پیچیده‌تر و بر سن فرسودگی خودروها در کشور افزوده می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده داوود کریمی؛ ‌نائب‌رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده درخصوص وضعیت حذف سن فرسودگی از قانون هوای پاک، اظهار داشت: منتظر تعیین‌تکلیف قانون فرسودگی در مجلس هستیم. دیوان‌عدالت اداری نیز سن فرسودگی را از قانون هوای پاک حذف کرد و در حال‌حاضر نیز این امر براساس رأی این دیوان به قوت خود باقی است. وی درخصوص معیار فعلی خروج خودروهای فرسوده از چرخه مصرف، گفت: در حال‌حاضر، هیچ خودروی فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود، مگر اینکه مراکز اسقاط با هزینه شخصی خود خودرو را خریداری نموده و اقدام به اسقاط نمایند. نائب‌رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، افزود: تعهداتی گرفته شده مبنی بر اینکه هیچ نوع مسؤولیتی در قبال گواهی اسقاط وجود ندارد و این مراکز می‌توانند ثبت‌نام کرده و اسقاط نمایند اما هیچ پشتوانه قانونی و اینکه اقدامی ‌برای اسقاط باشد، وجود ندارد. کریمی، ‌درخصوص بحث معاینه‌فنی به‌عنوان گواهی اسقاط، گفت: عملاً معیاری برای قرارگیری گواهی معاینه‌فنی به‌عنوان شاخص اسقاط تعیین نشده و اینکه معاینه‌فنی با کدام شاخص و معیار مبنای تعیین سن فرسودگی خودرو باشد، تعیین نشده و برای مراکز اسقاط نیز تاکنون ابلاغیه‌ای در این خصوص ارسال نشده است. این فعال صنف اسقاط در پایان درخصوص تأثیر خودروهای برقی و کم‌مصرف بر صنعت اسقاط، خاطرنشان کرد: اگر خودروساز داخلی ملزم به از رده خارج‌سازی خودروهای فرسوده و مصرف گواهی اسقاط شود، تأثیر مثبت دارد اما در مقام عمل خودروساز داخلی تاکنون زیر بار اسقاط خودروهای فرسوده نرفته و تعهدی در این خصوص برعهده نگرفته است.