صرفه‌جویی ۳۴۱میلیون یورو در صنعت خودرو با ساخت ۱۵۴قطعه

صرفه‌جویی ۳۴۱میلیون یورو در صنعت خودرو با ساخت ۱۵۴قطعه   نائب‌رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران با اشاره به اینکه با داخلی‌سازی ۱۵۴قطعه در مجموع ۳۴۱میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی شده است، گفت: در حال‌حاضر زنجیره تأمین قطعه ۴۰هزار میلیاردتومان از خودروسازان طلب دارد. به گزارش تسنیم، مهدی مطلب‌زاده، با انتقاد از اینکه می‌گویند تسهیلات با […]

صرفه‌جویی ۳۴۱میلیون یورو در صنعت خودرو با ساخت ۱۵۴قطعه  

نائب‌رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران با اشاره به اینکه با داخلی‌سازی ۱۵۴قطعه در مجموع ۳۴۱میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی شده است، گفت: در حال‌حاضر زنجیره تأمین قطعه ۴۰هزار میلیاردتومان از خودروسازان طلب دارد. به گزارش تسنیم، مهدی مطلب‌زاده، با انتقاد از اینکه می‌گویند تسهیلات با نرخ ۱۸درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند، افزود: در سیستم بانکی ما باید در ازای دریافت تسهیلات، ۲۰درصد آن را در بانک بلوکه کنیم که در نهایت سود بازپرداخت این تسهیلات برای تولیدکننده ۲۴ تا ۲۵درصد می‌شود. نائب‌رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران با اعلام اینکه از طرف دیگر در تأمین مواداولیه داخلی نیز ما باید آنها را با نرخ روز از تولیدکننده داخل خریداری کنیم، تصریح کرد: در برخی مواقع خرید مواد از تأمین‌کننده داخلی گران‌تر از تأمین‌کنندگان خارجی است.مطلب‌زاده، اضافه کرد: در سال۹۸ مابه‌التفاوت قیمت کارخانه تا بازار خودرو باعث شد تا ۵۰ هزار میلیارد تومان در اختیار دلالان و سوداگران بازار خودرو قرار گیرد. وی گفت: با تولید گیربکس شش‌دنده‌ای علاوه بر کاهش آلایندگی کاهش مصرف سوخت را محقق کردیم. پیش از این تولید این محصول با واردات مواداولیه خارجی گران بود اما با داخلی‌سازی صرف جویی ارزی بالایی را به‌دست آورده‌ایم. علاوه بر این چاشنی انفجار ایربگ‌ها هم در کشور داخلی‌سازی شده است. نائب‌رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران، با اشاره به اینکه در چهار میز نهضت ساخت داخل در صنعت قطعه‌سازی حدود ۱۵۴قطعه با همکاری ۱۲۵سازنده داخلی‌سازی شده و ۳۴۱میلیون یورو کاهش ارزبری داشته است، افزود: در میز۵ نهضت ساخت داخل هم صرفه‌جویی ۴۲میلیون یورویی در صنعت قطعه تعریف شده است. این دستاوردها در صنعت قطعه نشان می‌دهد در صورت حمایت دولت روند توسعه این صنعت با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. مطابق بررسی‌ها ما حتی توان تأمین قطعات برای تولید سالانه دو تا ۲٫۵ میلیون دستگاه خودرو را هم داریم، به شرط آنکه نقدینگی کافی در اختیار داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه میزان ارزبری با اجرای هشت میز داخلی‌سازی قطعات خودرو نصف خواهد شد، گفت: البته برای لوازم‌یدکی داخلی‌سازی صرفه‌اقتصادی ندارد؛ چراکه برخی از قطعات کُند مصرف هستند، علاوه بر این تعداد خودروهای وارداتی و تنوع آن‌ها بالاست. به همین دلیل است که می‌گوییم اگر سیاست‌‌گذاری درست انجام نشود، انواع مدل‌های خودرو وارد کشور می‌شود و از آن به‌بعد وابستگی به قطعات و لوازم خودرو نیز افزایش می‌یابد. مطلب‌زاده، با بیان اینکه اکثر مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور تحریم‌های داخلی است، اظهار داشت: وضعیت ما با تحریم‌های خارجی مشخص بوده و مسیر دور زدن آنها را یاد گرفته‌ایم اما مهم سنگ‌اندازی‌ها در داخل کشور برای تولیدکنندگان است. ما هر روز با یک قانون جدید روبه‌رو هستیم. وی به درخواست ۱۰گانه تولیدکنندگان قطعه برای رشد و توسعه این بخش اشاره کرد و گفت: نهضت ساخت داخل نیازمند مشوق‌هایی است. در بخش مشوق‌های دولتی نیاز به اختصاص تسهیلات بلندمدت برای سرمایه ثابت و تسهیلات کوتاه‌مدت برای تأمین سرمایه در گردش با بهره پایین، تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای واردات تجهیزات و ماشین‌آلات به‌جای واردات کالای مصرفی، تدوین مقررات معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی در مقابل هجمه‌های فضای رسانه‌ای کشور، تکریم و حفاظت از مالکیت معنوی و حمایت قضایی و قانونی و همچنین جلوگیری از واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند است. مطلب‌زاده، تصریح کرد: در بخش مشوق‌های مربوط به خودروسازان نیز نیازمند خرید با قیمت تمام‌شده معادل واردات در ابتدای کار و کاهش قیمت بلندمدت و خرید نقدی قطعات تحویلی برای دوره حداقل یک‌ساله، عقد قرارداد عادلانه و تضمین خرید برای مدت بازگشت سرمایه و مشارکت خودروساز در ریسک سرمایه‌گذاری ثابت پروژه‌ها هستیم. بنابراین در صورتی که مشوق‌های مذکور اعمال نشوند روند داخلی‌سازی قطعات خودرو به کُندی انجام خواهد شد. چراکه قطعه‌سازان با توجه به توانایی، کاهش ارزبری و حجم بالای اشتغالزایی که دارند، امید دارند با همکاری خودروسازان و دولت مشکلات صنعت را برطرف کنند.