اثرات منفی آزادسازی واردات خودرو بر خودروسازان کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: اصولاً یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. […]
اثرات منفی آزادسازی واردات خودرو بر خودروسازان
کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: اصولاً یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزارهایی که میتواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازارهای خودروی جهانی و تولیدکنندگان متنوع با رویکردها و دیدگاههای مختلف در توسعه خودرو است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی قاسمیان افزود: بالطبع ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز به مانند دیگر کشورهای دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز میتواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجا است که بهخصوص در سالهای اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آنها در ادامه اشاره میگردد، صورت نگیرد نهتنها مفید نخواهد بود که آسیبهای جبرانناپذیری را ممکن است موجب شود. این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: در ابتدا باید توجه داشت در صورتی که قرار است واردات خودرو صورت بگیرد، این کار باید طی یک برنامهریزی طولانیمدت و اطلاع قبلی خودروساز صورت بگیرد. بدین معنی که به عنوان مثال یک مدت ۱۰ساله به خودروساز بدهیم و او را مطلع کنیم که ۱۰سال دیگر واردات خودرو به کشور تحت یک برنامه مشخص صورت خواهد گرفت. قاسمیان ادامه داد: در اینجا خودروساز باید مطلع باشد که قرار است با چه کلاس خودرویی رقابت کند؟ آیا خودروهای دستدوم نیز شامل واردات میشوند یا فقط خودروهای نو قرار است وارد شود؟ یا مثلاً وضعیت گمرکی چه خواهد بود؟ آیا قرار است مالیات گمرکی صفر شود یا صرفاً درصد آن کم شود؟ اگر قرار است کم شود چند درصد قرار است کم شود؟ یا بهعنوان مثال قرار است با چه شیبی طی چند سال بعد به صفردرصد برسد. به هر حال وضع مالیات گمرکی در همه جای دنیا یک راهکار پذیرفته شده برای رونق تولید داخل و اشتغالزایی است. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: موضوع دیگری که باید مدنظر قرار گیرد این است که اگر دولت میخواهد واردات خودرو از یک کشور خارجی را آزاد کند، آیا این توانمندی را نیز دارد که ارتباط خودروساز را با قطعهسازان، مؤسسات آزمون و مجموعههای علمی و تحقیقاتی همان کشور آزاد کند؟ اینکه ما به خودروساز مهلت بدهیم که طی یک بازه چندساله کارشناسی شده، خود را به سطح کیفی یکسری خودروهای هدف وارداتی برساند در صورتی منصفانه خواهد بود که طی این چند سال شرایط و زیرساختهایی را فراهم کنیم که خودروساز بتواند بهراحتی، بدون فوت زمان و پرداخت هزینههای چندبرابری و مشکلات ناشی از تحریم، برخی از نیازهای خود که در داخل کشور امکان تأمین آن وجود ندارد را با شرکتها و مؤسسات مرتبط درجه یک خارجی مرتفع کند. وی افزود: در غیر اینصورت، برقراری یک ارتباط یکطرفه از خارج به داخل بدون امکان ارتباطات ضروری از داخل به خارج و دسترسی به زنجیره تأمین جهانی، جنگ نابرابری است که منجربه نابودی تولید داخل، بیکار شدن خیل کارشناسان و کارگران شاغل در صنعت خودروسازی و شکست صنعت خودروسازی بهعنوان یکی از قویترین لوکوموتیوهای صنعت کشور خواهد شد. این کارشناس صنعت خودرو، گفت: نکته دیگر این است که حالا اگر فرض کنیم زمان، تسهیلات و دسترسیهای لازم به خودروساز داده شد و خودروساز تحرک لازم را برای حضور در عرصه رقابت جهانی از خود نشان نداد. خوب طبیعی است که حق برخورداری از یک خودروی با کیفیت و جذاب و تنوع بالا در انتخاب محصول را نباید از مشتری داخلی سلب کرد و بایستی رویای داشتن یک خودروی بعضاً معمولی خارجی برای مردم را به واقعیت تبدیل کرد. وی ادامه داد: اما در این حالت حاکمیتی که میخواهد واردات را آزاد کند باید طی همان مدتی که به خودروساز فرصت تغییر داده بود و فرضاً نتیجهای نگرفت، برنامهریزیهای لازم را انجام داده و زیرساختهای لازم را فراهم کرده باشد تا از این حجم عظیم سرمایه و ماشینآلات که در زنجیره تأمین و تولید خودرو وجود دارد از یکسو و حجم کمنظیر نیروی کاری که در این صنعت شاغل هستند و ارتزاق میکنند، بهخصوص مدیران، کارشناسان و کارگران متخصص و دلسوز، به بهترین نحو در یک مسیر تولیدی دیگر استفاده کند تا از این رهگذر آسیبی به وضعیت اشتغال و تولید داخل وارد نیاید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.