کار، خوب است که مزایده گمرکی درست کند(۱)‌!

کار، خوب است که مزایده گمرکی درست کند(۱)‌!       دو سال و اندی است که ۴۲۰ کانتینر ناقابل لوازم‌خانگی بوش در گمرک گیر افتاده است، بده‌بستان و اره‌کشی زیادی هم شده و آخر کار ظاهراً این بار زور قانون بیشتر از امضای طلایی و گعده و لابی بوده و قرار مصادره و بگیر و ببند‌، […]

کار، خوب است که مزایده گمرکی درست کند(۱)‌!

      دو سال و اندی است که ۴۲۰ کانتینر ناقابل لوازم‌خانگی بوش در گمرک گیر افتاده است، بده‌بستان و اره‌کشی زیادی هم شده و آخر کار ظاهراً این بار زور قانون بیشتر از امضای طلایی و گعده و لابی بوده و قرار مصادره و بگیر و ببند‌، صادر گردیده است.

      اظهر من‌الشمس است که دلار این چند تکه ناقابل لوازم‌خانگی برندلاکچری‌، هیچ ربطی به ریخت‌وپاش‌های دلار ۴۲۰۰تومانی دو سال پیش ندارد و اگر شما چیزی غیر از این شنیدید معلوم است گوش به بوق‌های استکبار جهانی دارید‌!

     یک عده کاسب جزء که هیچ رانت و باندی هم ندارند چهارریال، چهارریال پول روی هم گذاشتند و به سفر پرخطر راه دور رفته و برای رفاه خلق‌ا… حاشیه شمالی‌نشین شهر‌، زحمت خریدن و آوردن چند کالای سنگین و بدبار را به‌جان خریده‌اند و آنها را در یک سفر پرمخاطره دریایی‌، با زحمت و مشقت بسیار به مام‌میهن رسانده‌اند تا هم صنار کاسبی کنند و هم مردم یک عمر دعاگویشان باشند‌!

     قصه همین است که عرض کردم‌، مابقی حرف‌ها و داستان‌سازی‌ها همه فقط و فقط برای شلوغ کردن و برهم زدن کافه است وگرنه هر عقل سلیمی‌می‌داند که اساساً تجارت آن هم در این اندازه‌های چندمثقالی جز به عشق مردم و شوق خدمت نیست‌، وقتی هم که کاشف به‌عمل بیاید که یکسرش هم به دلار دولتی است که همه می‌دانند هیچ برکتی ندارد و میلیاردمیلیاردش گره از کار خلق‌ا… باز نکرده است‌، بیش از پیش معلوم می‌شود که چه رشادت و حماسه‌هایی پشت آن خوابیده است‌!

     به هرحال کاری است که شده و این وسط عده‌ای واردکننده مظلوم‌الحال مخدوش‌المال‌، گرفتار چند خط قانون و یکی، دو تا تبصره و نمی‌دانم گیروگرفتاری گمرکی و قضایی شده‌اند، وگرنه از اول که دلارهای مادرمرده جرینگی به‌حساب عزیزان می‌رفت، قرار بر این بگیر و ببند و معطلی و حالا هم مصادره و دردسر نبود، ولی چه می‌شود کرد. برخی اوقات هم دوستان گرمابه و گلستان پای خودش را از معرکه بیرون می‌کشند تا کار بیشتر به خنس نخورد و یا سر فرصت‌، برگ برنده را رو کنند‌!

     ظاهراً براساس قاعده، کار‌ خوب است که مزایده گمرکی درست کند‌! قرار است همین کالای ام‌الفساد برند خارجی بی‌ضابطه منع قانونی‌دار‌، در یک پروسه تعمید درمانی‌، غسل داده شده و یک‌دفعه سر از مزایده و فروش و سرازیر شدن به بازار‌، در بیاورد و موجبات خوشحالی و دلگرمی ‌مردم منتظر چشم به راه را فراهم نماید‌!

     حالا اینکه قانون‌گذار یادش رفته در آخر قانون مربوطه بنویسد که پدرآمرزیده‌ها همه این بگیروببند‌ها برای حمایت از تولید داخلی است و قرار نیست با تشریف‌فرمایی فروشنده دولتی‌، حرام‌، مستحب و مکروه‌، مباح شود‌، مصیبتی شده است‌، یکی نیست به این حضرات در شرف برگزاری تشریفات مزایده‌، بفرماید که تعارف نکنید اگر دست همان پاپس کشیده‌ها در میان است‌، بفرمایید‌، مجلس بی‌ریاست‌! ا…اعلم …

                                                                                                                        هوشنگ‌خان  

 (۱): برداشتی آزاد از حکایت: کار‌، خوب است که خدای عین‌الدوله درست کند!‌!