کاهش هزینه طرح‌های عمرانی نسبت به سال ۹۳ توسط دولت

کاهش هزینه طرح‌های عمرانی نسبت به سال ۹۳ توسط دولت آن گونه که نماگرهای اقتصادی پایان سال ۹۴ نشان می‌دهد، درآمدهای دولت در سال گذشته به رقمی در حدود ۱۱۲۳ هزار میلیارد رسید که حدوداً ۱۵ درصد بیش‌تر از سال ۹۳ است.۷۹۱ هزار میلیارد ریال از این درآمد‌ها از محل مالیات و ۳۳۱ هزار میلیارد […]

کاهش هزینه طرح‌های عمرانی نسبت به سال ۹۳ توسط دولت

آن گونه که نماگرهای اقتصادی پایان سال ۹۴ نشان می‌دهد، درآمدهای دولت در سال گذشته به رقمی در حدود ۱۱۲۳ هزار میلیارد رسید که حدوداً ۱۵ درصد بیش‌تر از سال ۹۳ است.۷۹۱ هزار میلیارد ریال از این درآمد‌ها از محل مالیات و ۳۳۱ هزار میلیارد ریال دیگر از سایر محل‌ها تأمین شده است. درآمدهای مالیاتی سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۱۱٫۵ درصد بیش‌تر بوده است.

پرداخت‌های هزینه‌های جاری دولت هم در سال ۹۴ با ۱۸٫۷ درصد افزایش به ۱۷۰۶ هزار میلیارد ریال رسید و به این ترتیب تراز عملیاتی دولت در سال ۹۴ حدود ۵۹۳ هزار میلیارد ریال منفی بود.

دولت در سال گذشته از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۶۷۳ هزار میلیارد ریال درآمد داشت که ۶٫۶ درصد بیش‌تر از سال ۹۳ بود.۶۷۰ هزار میلیارد ریال از این رقم سهم درآمد حاصل از فروش نفت و تنها ۳ هزار میلیارد ریال آن از محل سایر واگذاری‌ها تأمین شد. درآمدهای نفتی دولت در سال ۹۴ حدود ۶٫۵ درصد بیش‌تر از سال ۹۳ بود.

در همین حال دولت بابت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای رقمی در حدود ۲۷۷ هزار میلیارد ریال هزینه کرد که ۷٫۵ درصد کم‌تر از سال ۹۳ بود‌ و خالص دارایی‌های سرمایه‌ای دولت را به حدود ۳۹۷ هزار میلیارد ریال رساند.

دولت بنا‌ بر گزارش بانک مرکزی در سال ۹۴ ۱۰۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت واگذار کرده و از هیچ تسهیلات خارجی برخوردار نبوده است. درآمد دولت از محل واگذاری شرکت‌های خود به حدود ۹۹٫۵ هزار میلیارد رسیده و بابت تملک دارایی‌های مالی ۲۳٫۵ هزار میلیارد ریال هزینه کرده است. به این ترتیب خالص واگذاری دارایی‌های مالی دولت در سال ۹۴ رقمی در حدود ۱۹۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

دولت در سال ۹۴ حدود ۴۳۰ هزار میلیارد ریال مالیات مستقیم و ۳۶۲ هزار میلیارد ریال مالیات غیرمستقیم دریافت کرده است. از کل مالیات مستقیم دریافتی که ۱۹٫۶ درصد بیش‌تر از سال ۹۳ است، حدود ۲۸۷٫۶ هزار میلیارد ریال مالیات اشخاص حقوقی بر درآمد، بالغ بر ۱۱۷ هزار میلیارد ریال مالیات بر درآمد و ۲۴٫۲ هزار میلیارد ریال مالیات بر ثروت بوده که به ترتیب ۱۹٫۸ درصد، ۲۵٫۳ درصد و ۳٫۸- رشد داشته است.

 

مالیات‌های غیرمستقیم هم با ۳٫۴ درصد رشد مواجه بوده که سهم مالیات بر واردات با ۱۱۵ هزار میلیارد ریال و مالیات بر کالا‌ها و خدمات با ۲۴۶ هزار میلیارد ریال به ترتیب ۱۳٫۴- درصد و ۱۳٫۷ درصد بوده است.