طرحهای نوسازی موتورسیکلتهای کاربراتوری در پیچوخم مشکلات براساس گزارشها حدود ۳٫۵میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند که حدود ۹۵درصد این موتورسیکلتهای کاربراتوری و با آلایندگی بالا هستند، به طوری که براساس اطلاعات سهم موتورسیکلتهای شهر تهران در تولید آلایندگی گازی در حدود ۲۱درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰درصد است. به گزارش مناقصهمزایده، […]
طرحهای نوسازی موتورسیکلتهای کاربراتوری در پیچوخم مشکلات
براساس گزارشها حدود ۳٫۵میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند که حدود ۹۵درصد این موتورسیکلتهای کاربراتوری و با آلایندگی بالا هستند، به طوری که براساس اطلاعات سهم موتورسیکلتهای شهر تهران در تولید آلایندگی گازی در حدود ۲۱درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰درصد است. به گزارش مناقصهمزایده، این حجم آلایندگی موتورسیکلتها در حالی است که طی سالیان اخیر شهرداری تهران بهعنوان یکی از متولیان حل آلودگی هوای پایتخت، پیشنهادات و راهکارهای مختلفی را امتحان کرده است که برخی از آنها در حد ایده و کارهای مقدماتی ماند و برخی از راهکارها نیز در پیچ نوسانات قیمتی و ارز، زمینگیر شده است. مهدی همتیمقدم؛ مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، در مورد برنامههای بهبود وضعیت موتورسیکلتهای پایتخت با بیان اینکه شهرداری تهران سه سناریوی تبدیل، نوسازی و توسعه استفاده از موتور برقی را برای حل مشکل موتورسیکلتهای کاربراتوری در پیش گرفته بود، توضیح میدهد: در ابتدا «طرح تبدیل» در دستور کار قرار گرفت، بهگونهای که براساس این طرح موتورهای کاربراتوری در اختیار واحدهای موتورسازی قرار گرفته و آنها با قیمتی اندک در حدود دومیلیون تومان، این موتورهای کاربراتوری را با تعمیر موتور به انژکتوری تبدیل میکردند و حتی چند ۱۰دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری برای اجرای این مهم در اختیار تولیدکنندگان و واحد تعمیر قرار گرفت، اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد. وی میافزاید: نبود سند مالکیت، مشخص نبودن مالک قطعی، مشکلات لجستیکی و عملیاتی و بروز مشکلات در مسیر تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری موجب شد که این راهکار از دستور کار خارج شود و به همین دلیل به سراغ طرح «نوسازی» رفتیم که براساس آن مقرر شد به مالکان موتورسیکلتهای کاربراتوری وام بدهیم تا پس از اسقاط موتورشان، یک موتورسیکلت انژکتوری که آلایندگی بسیار کمتری دارد خریداری کنند، البته این مهم با اینکه در ابتدا همه امورات آن به سرعت و خوبی طی شد، اما در دستانداز گرانیها افتاد. همتی، با اشاره به اینکه در طرح نوسازی موتور و جایگزینی کاربراتوری به انژکتوری در فاز اول طرح را با نوسازی ۴۰ هزار موتور در نظرگرفتیم، بیان داشت: اجرای این طرح محتاج ۳۴۰ میلیاردتومان منابع مالی بود که براساس برنامهریزیها مقرر شد، ۱۱۳ میلیاردتومان از محل تبصره۱۸ از سوی سازمان برنامه و بودجه و ۲۲۷میلیاردتومان نیز از محل صندوق کارآفرینی امید تأمین شود. وی ادامه داد: در مرحله اول ۲۶٫۵میلیاردتومان از محل تبصره۱۸ و ۵۲میلیاردتومان نیز از سوی صندوق کارآفرینی تأمین شد، اما این تأمین منابع مالی در حالی محقق شد که ما شاهد افزایش نرخ ارز و قیمتها در بازار بودیم، بهگونهای که موتورسیکلت ۱۲میلیونی به یکباره به حدود ۲۵تا ۳۰ میلیونتومان رسید. مشاور اقتصادی و سرمایهگذاری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، افزود: این افزایش قیمت به همه بخشها تسری یافت، بهگونهای که تا سال گذشته قیمت برگه اسقاط یک موتور کاربراتوری ۳۵۰ هزارتومان بود و خود موتور فرسوده یکمیلیون تومان ارزش داشت، اما حالا همان موتورسیکلت اسقاطی پنج الی شش میلیون خرید و فروش میشود و به همین دلیل فرمولهای نوسازی بهم ریخت و دیگر برای مالک بهصرفه نبود که با یک وام ۸٫۵ میلیونتومانی یک موتور اقساطی ۳۰میلیونی بخرد و به همین دلیل روزبهروز انگیزه نوسازی از سوی مالکان کاسته شد. همتی، با بیان اینکه همزمان با این طرح، موضوع استفاده از موتورهای برقی را نیز در دستور کار قرار دادیم، میافزاید: سال گذشته تفاهمنامه چهارجانبهای میان شهرداری تهران، شرکت پست، معاونت علمی ریاستجمهوری و یک شرکت دانشبنیان درمورد تولید و استفاده از موتورهای برقی منعقد شد که براساس آن شهرداری تهران به شرکت دانشبنیان با نظارت معاونت علمی ریاستجمهوری سفارش ساخت موتورهای برقی را میداد تا در شرکت پست که موتورهایش پیمایش زیادی دارند، استفاده شود و حتی شرکت پست تضمین بازپرداخت وام را نیز تقبل کرده بود که در فاز اول مقرر شد، ۳۰۰۰ دستگاه موتوربرقی ساخته شود. همتی، ادامه میدهد: از آنجایی که شارژ باطری یک موتور ۵۰دقیقه تا ۶ساعت به طول میانجامد، در این طرح در نظر داریم، باطریهای شارژ شده را در اختیار مالکان موتورهای برقی قرار دهیم، بهگونهای که راکب موتور در صورت تمام شدن باطری موتورش با مراجعه به مراکز شارژ، به جای شارژ باطری، یک باطری شارژ شده را برمیدارد و استفاده میکند که در حال بررسی مباحث حقوقی و جذابیتهای مالی برای سرمایهگذاران هستیم. وی با تأکید بر اینکه تمامی برنامهها برای حل مشکل موتورسیکلتهای کاربراتوری در یک افق و بازه چهارساله تعیین شده، تأکید میکند: برای حل مشکل بزرگی به نام موتورهای کاربراتوری در تهران نیازمند همراهی و مشارکت همه دستگاههای دخیل در امر کاهش آلودگی هوا هستیم و میبینید که شهرداری تهران قدمهای مؤثری برای حل این مشکل برداشته اما تنها نمیتواند، ادامه مسیر دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.