دولت نباید در تقسیم‌بندی منابع آزاد شده تغییر ایجاد کند

دولت نباید در تقسیم‌بندی منابع آزاد شده تغییر ایجاد کند ساسان شاه‌ویسی با طرح این پرسش که منابع آزاد شده‌ای که سازمان مدیریت و آقای ظریف وعده آن را می‌دادند در کجا هزینه شده است، بیان‌داشت: ما در ماه‌های گذشته دیدیم که بانک مرکزی مدعی بود حدود ۲۶ میلیارد دلار از این اموال را وصول […]

دولت نباید در تقسیم‌بندی منابع آزاد شده تغییر ایجاد کند

ساسان شاه‌ویسی با طرح این پرسش که منابع آزاد شده‌ای که سازمان مدیریت و آقای ظریف وعده آن را می‌دادند در کجا هزینه شده است، بیان‌داشت: ما در ماه‌های گذشته دیدیم که بانک مرکزی مدعی بود حدود ۲۶ میلیارد دلار از این اموال را وصول کرده و این پول متعلق به دولت است.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره کاهش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بودجه دفاعی کشور در اصلاحیه بودجه ۹۵ به تراز گفت: این میزان پول از محل مطالبات معوق نظام دفاعی کشور بوده که در گذشته موفق به دریافت این پول نشده است.

وی افزود: به عبارتی این مبلغ یا بخشی از درآمدهای ما بوده و یا پول‌هایی بوده که از سوی نیروهای مسلح پرداخت شده و ما در ازای آن نتوانستیم تسلیحات یا امکانات مورد نیاز خود را خریداری کنیم.

شاه‌ویسی ادامه ‌داد: به هر شکل این پول متعلق به بدنه دفاعی کشور بوده و هیچ ابهامی در این موضوع وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: امروز دولت اصرار دارد که چون در جای دیگری به این مبالغ نیاز داشته و این مبلغ بعد از تسعیر به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد نیروهای مسلح دچار فربگی نرخ بودجه در حوزه دفاعی خواهند شد.

وی تصریح‌کرد: این در حالی است که به هیچ‌وجه نمی‌توان فربگی را برای چنین حالتی قلمداد کرد. بلکه این اتفاق صرفاً یک بازگشت منابع است.

شاه‌ویسی با طرح این پرسش که منابع آزاد شده‌ای که سازمان مدیریت و آقای ظریف وعده آن را می‌دادند در کجا هزینه شده است، بیان‌داشت: ما در ماه‌های گذشته دیدیم که بانک مرکزی مدعی بود حدود ۲۶ میلیارد دلار از این اموال را وصول کرده و این پول متعلق به دولت است.

این اقتصاددان تصریح ‌کرد: اما بلافاصله آقای نوبخت در گفت‌وگویی مدعی شد ۲۰ میلیارد دلار از این پول قبل از ورود به ایران محاسبه و ریال آن به دولت پرداخت شده است.

وی با اشاره به اظهارات معاون اول رییس‌جمهور درباره بازگشت ۳۵ میلیارد دلار به ایران اظهار کرد: برای مثال شرکت نیکوی ما در سوئیس بخشی از درآمدهای نفتی ما را به عنوان سرمایه‌گذاری در اختیار گرفته بود، حالا سؤال این است که این ۳۵ میلیارد دلار اگر به کشور بازگردد متعلق به وزارت نفت است یا وزارت کشاورزی یا سازمان برنامه؟

شاه‌ویسی پاسخ‌داد: قطعاً این منابع جزو درآمد‌ها و سرمایه‌گذاری‌های نفتی ما بوده و باید براساس مصوباتی که کمیسیون سرمایه‌گذاری خارجی برای آن تعریف کرده هزینه شده و به حساب همان بخش واریز شود.

این استاد دانشگاه ادامه ‌داد: ما هنگام تقسیم‌بندی باید به مصوبات کمیسیون قانونی پایبند بوده و بدانیم پول‌هایی که قرار بوده در حوزه دفاعی سرمایه‌گذاری شود باید به همان بخش بازگردانده شود.

وی درباره دلایل مخالف دولت با بازگشت این منابع به بخش دفاعی تصریح‌ کرد: به نظرم مخالفت دولت با این استدلال که چون سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی برای منابع آزاد شده‌ باید موافقت‌نامه جدید بنویسد در حوزه دفاعی صدق نکند.

 

شاه‌ویسی گفت: اگر چه نباید مرزبندی بین بخش‌های مختلف کشور که پیکره واحد جمهوری اسلامی را شکل می‌دهند به وجود بیاید اما ضرورتاً تغییرات در این بودجه باید از سوی فرماندهی کل قوا تأیید و در این موضوع استعلام شود.