درخواست تشکیل شورای‌عالی فضایی از رییس‌جمهور

درخواست تشکیل شورای‌عالی فضایی از رییس‌جمهور دبیر شورای عالی فضایی از ارایه درخواست تشکیل این شورا به رییس‌جمهور و پیگیری این درخواست خبر داد و گفت: حتی دستور جلسه این شورا را نیز برای تأیید به ریاست جمهوری فرستاده‌ایم. به گزارش مهر، در آستانه پایان سومین سال از فعالیت دولت یازدهم، شورای عالی فضایی کشور […]

درخواست تشکیل شورای‌عالی فضایی از رییس‌جمهور

دبیر شورای عالی فضایی از ارایه درخواست تشکیل این شورا به رییس‌جمهور و پیگیری این درخواست خبر داد و گفت: حتی دستور جلسه این شورا را نیز برای تأیید به ریاست جمهوری فرستاده‌ایم.

به گزارش مهر، در آستانه پایان سومین سال از فعالیت دولت یازدهم، شورای عالی فضایی کشور به عنوان تنها نهاد سیاست‌گذاری در حوزه فن‌آوری‌های فضایی تاکنون تشکیل نشده است.

سابقه ایجاد شورای عالی فضایی به حدود ۱۱ سال پیش بر می‌گردد که طبق پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مصوبه هیأت وزیران مقرر شده بود شورای عالی فضایی برای سیاست‌گذاری استفاده از فن‌آوری‌های فضایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌ با حضور ریاست رییس‌جمهور، تشکیل شود و حداقل دو بار در سال تشکیل جلسه دهد؛ اما مستندات نشان می‌دهد که این شورا از زمان ایجاد تاکنون، با وجودی که باید طی این سال‌ها حداقل ۲۰ بار تشکیل جلسه می‌داد، فقط ۳ بار، جلسه تشکیل داده است.

از مهرماه سال گذشته و با ایجاد دبیرخانه شورای عالی فضایی در سازمان فضایی ایران، این دبیرخانه به دنبال برگزاری نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم بوده که تاکنون این مهم محقق نشده است.

محسن بهرامی، دبیر شورای عالی فضایی در این باره به مهر گفت: درخواست برگزاری جلسه شورای عالی فضایی با حضور رییس‌جمهور، در نوبت است و پس از تعیین وقت از سوی دفتر رییس‌جمهور، زمان آن مشخص خواهد شد.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به پیگیری‌های در حال انجام برای برگزاری هرچه سریعتر شورای عالی فضایی تأکید کرد: در این زمینه بسیار جدی و مصمم هستیم و حتی دستور جلسه مدنظر را نیز تصویب کرده و به رییس‌جمهوری ارایه کرده‌ایم.

بهرامی پیش‌بینی کرد که با توجه به شرایط فعلی، جلسه شورای عالی فضایی حتماً تا دو ماه دیگر تشکیل شود.

وی پیش از این نیز درمورد دستور جلسه درنظر گرفته شده برای نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت یازدهم به مهر گفته بود: اولویت برنامه‌های مرتبط با حوزه فضایی به تصویب برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله فضایی کشور اختصاص دارد که این موضوع را در جلسه مطرح خواهیم کرد.

 

سال گذشته، حسن‌روحانی رییس‌جمهور، در حکمی، اختیار اداره جلسات شورای عالی فضایی را، به عنوان بالا‌ترین مرجع رسیدگی به مسایل فضایی کشور سورنا ستاری – معاون علمی فن‌آوری – محول کرد.