رانت واردات خودرو مبارک است! کلی منتقد و اقتصاددان و کارشناس و ایضاً برخی مسؤولین، چند سالی تلاش کردند و بزرگان مربوطه را به این نتیجه رساندند که دست از رانتپراکنی برداشته و محصولات صنعتی و پتروشیمی و کشاورزی و… را یکییکی به بورس کالا مشایعت نمایند و بهصورت کفبر از خیر فروش خاص […]
رانت واردات خودرو مبارک است!
کلی منتقد و اقتصاددان و کارشناس و ایضاً برخی مسؤولین، چند سالی تلاش کردند و بزرگان مربوطه را به این نتیجه رساندند که دست از رانتپراکنی برداشته و محصولات صنعتی و پتروشیمی و کشاورزی و… را یکییکی به بورس کالا مشایعت نمایند و بهصورت کفبر از خیر فروش خاص و انحصاری بگذرند تا کمکم بساط این عنصر نامطلوب اقتصادی برچیده شود.
البته آنقدری که باید فرق و توفیری در شرایط ایجاد نشده و بالاخره عزیزان رانتخوار منفعتطلب با لابی و عملیات ایضایی و بعضاً مظلومنمایی و ایضاً به هم ریختن بازار و گلآلود کردن آب، از هیچ تلاش و کوششی برای حفظ و حراست از جناب رانت و حلقه تنگ و کوچک خریداران یا فروشندگان خاص، فروگذار نکرده و نخواهند کرد و زورشان را تا جان در بدن دارند، خواهند زد!
در خبر است که وکلای محترم مجلس بالاخره دست از دل برداشته و تکانی به قوانین خودرویی داده و به جهت حال دادن به صادرکننده و برگشت دلارهای آنور آبی و ایضاً رقیبتراشی برای خودروساز داخلی و بالا رفتن کیفیت و پایین آمدن قیمت، انقریب است که واردات خودرو را تصویب کرده تا بعد از نیمقرنی بالاخره یک کار خوب و درستدرمان در این فقره داشته باشیم!
اما ظاهراً این وسط زیاد از حد مته به خشخاش گذاشته شده و شاید هم بر حسب عادت دیرینه و یا احیاناً نگرانی و اضطراب از به هم خوردن بازار، با چند اما و اگر و شرط و شروط، سفرهرنگین جدید و پُر از برندی برای چند گروه خاص در حال تدارک است که ایشان در کنار استفاده از نعمات دیگر، از حلاوت و شیرینی رانت واردات خودرو هم بهرهمند شده و حظوافر ببرند!
اینکه واردات به شرط صادرات خودرو و قطعات میسر است و دوستانی که ارز آنطرف آبی دارند و یا نفتفروشی پیشه کردهاند، مجازند خودروی خارجی وارد کرده و بقیه خلقا… باید فعلاً سماق مکیدن را در دستور کار قرار دهند، زیرا که نعمات بادآورده ربطی به ایشان ندارد، خیلی شفاف و همچین توی ذوقزن به ما می گوید که منبعد در سبد فروش دوقلوهای خودروساز افسانهای، ماشین وارداتی لوکس و لاکچری به ملت غیور و همیشه در صحنه عرضه میشود و خواستیم آبروی تولید گران و بیکیفیت داخلی را با آوردن رقیب شیک و پیک خارجی درست کنیم، زدیم چشم و چار رقابت و قیمت و بازار و همه را یکجا در آوردیم!
از شواهد امر اینگونه پیداست که طی این سالها به لطف برخی قوانین و مقررات و البته عدهای یقهسفید تو زرد درآمده و یک مشت سفتهباز، هیچ کم و کسری در رانت و باند و امضاء طلایی و اختلاس و قسعلیهذا نداشتهایم، پس بهتر است مسؤولین مربوطه اجازه دهند که علیالحساب چند رانت قدیمیتر، بازنشسته، زمینگیر و از دور خارج شوند، سپس یک چغر بدبدن چست و چابک را جایگزین آن کنند! البته اگر وکلای محترم حلقه و جادهتنگ و خودمانی واردات را با اتوبان ششباند عریض و طویل عوض کنند و حساب خودروساز داخلی را بهکل از واردات خودرو جدا نمایند، به صلاح و صرفه نزدیکتر است و این طرح جدید همه را سر ذوق میآورد.
هوشنگخان
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.