مقام مسؤول وزارت صمت مجوز شمارهگذاری ۳۰ دستگاه خودروی برقی تولید داخل صادر شد معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، گفت: بهتازگی سازمان ملی استاندارد ایران مجوز شمارهگذاری ۳۰دستگاه خودروی برقی تولید داخل را به پلیس راهور ارسال کرد. امیر جعفرپور در گفتوگو با ایرنا، از توفیق یک شرکت دانشبنیان داخلی در تولید خودروهای […]
مقام مسؤول وزارت صمت
مجوز شمارهگذاری ۳۰ دستگاه خودروی برقی تولید داخل صادر شد
معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، گفت: بهتازگی سازمان ملی استاندارد ایران مجوز شمارهگذاری ۳۰دستگاه خودروی برقی تولید داخل را به پلیس راهور ارسال کرد. امیر جعفرپور در گفتوگو با ایرنا، از توفیق یک شرکت دانشبنیان داخلی در تولید خودروهای کوچک برقی خبر داد که بهتازگی استانداردهای مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کرده است. وی گفت: این خودروها که بهجز تایر و برخی قطعات آن که توجیه اقتصادی نداشتند، بقیه اجزاء و قطعات آن تولید داخل است، از سوی یک شرکت دانشبنیان داخلی طراحی و تولید شده و برای شمارهگذاری در اختیار پلیس راهور قرار گرفته است. به گفته این مقام مسؤول، قرار شده این خودروها پس از رسیدن به شمارگان تولید ۳۰ دستگاه مجوز شمارهگذاری بگیرند و به محض رسیدن به تعداد ۱۵۰ دستگاه یک مجوز عمومی برای پلاک و شمارهگذاری آنها صادر شود. وی خاطرنشان کرد: تا آن زمان باید مشکلات احتمالی خودروها توسط شرکت سازنده رفع شود. این خودرو که در دسته میکروکارها دستهبندی شده و دو نفره است، دوم بهمنماه سال۹۵ در حیاط پاستور در معرض دید قرار گرفت و حتی حسن روحانی؛ رئیسجمهوری نیز با این خودرو رانندگی کرد. معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، خاطرنشانکرد: این وزارتخانه و دیگر دستگاههای مرتبط در تلاشند تولید خودروهای هیبریدی، برقی و کممصرفتر مورد تشویق قرار بگیرد. وی ادامهداد: این مهم از طریق مصوبههای شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و اعمال تدریجی استانداردها از سوی سازمان ملی استاندارد با اتکاء به توان داخل در دستور کار است تا بتوان خودروهایی در بازهقیمتی ۴۰ تا ۷۰ میلیونتومان از نوع خودروهای کوچک معرفی کرد. جعفرپور، یادآور شد: هرچند تولید این قبیل خودروها به دلیل فشردهتر و کوچکتر شدن سامانهها، اجزاء و قطعات آنها گرانتر تمام میشود، اما از قابلیتهای خودروهای کنونی برخوردار خواهند بود و تلاش میشود با تولید انبوه، ارزانتر تمام شوند. وی گفت: با تلاشهای انجام شده در معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و همکاری خودروسازان و قطعهسازان، تولید خودروهای کممصرف اقتصادی در دستور کار قرار دارد. جعفرپور، افزود: این چهارچرخها قرار است در صورت تأیید شدن از سوی پلیس راهور، پلاک موتورسیکلت دریافت کنند، اما با توافق راهور قرار شده به منظور استفاده بانوان، دارندگان گواهینامه خودرو نیز بتوانند از این خودروها استفاده کنند و در آینده نزدیک آنها را در شبکه معابر ببینیم. وی بیانداشت: این خودروها که طول آنها با عرض خودروهای کنونی موجود برابری میکند، مشکلاتی نظیر پارک کردن را ندارند و در یک فضای کوچک بهراحتی پارک میشوند. این مقام مسؤول، ادامه داد: شارژ باتری این خودروهای بدون آلایندگی از طریق برق معمولی شبکه شهری و معادل برق استفاده شده در یک اتو طی حدود سه ساعت است و هزینه برق آن کمتر از دو هزار تومان خواهد بود. وی، خاطرنشانکرد: حرکت این خودروها در یک مسیر هموار با هر بار شارژ تا ۵۰ کیلومتر در روز امکانپذیر خواهد بود. جعفرپور، با اشاره به تجربههای بینالمللی در این زمینه، یادآور شد: خودروهای برقی از ۱۲۰ سال قبل در جهان معرفی شده و حتی در کشورهایی نظیر هند و چین از ۱۵سال پیش در ناوگان خودروییشان حضور دارد. وی بهطور نمونه به نانوکار ساخت شرکت تاتاموتورز هند که بین دو هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار دلار قیمت دارد، همچنین خودرو برقی اسمارت شرکت بنز آلمان و توییزی شرکت رنو فرانسه اشاره کرد که تعداد آنها به صورت تصاعدی در خیابانها و جادههای شهرهای اروپایی و آمریکایی در حال افزایش است. معاون دفتر خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت، تأکید کرد: این مهم رویکرد نوینی به حملو نقل خواهد بود که بهویژه در کشور ما با تردد ۷۰ درصد تکسرنشین، میتواند به عنوان تدبیری برای کاهش مصرف سوخت با استفاده از خودروهایی ایمن با ابعاد کوچک باشد. وی در عین حال، خاطرنشانکرد: استاندارد این خودروها متفاوت از خودروهای معمولی است، بهطوری که ۲۶ استاندارد خودروهای معمولی و هفت استاندارد برقی برای آنها دیده شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.