غیرمتعهدها‌!

غیرمتعهدها‌!       تاریخ ۹/۹/۹۹ آمد و رفت و چندین هزار نوزاد خوش‌شانس نورس با تاریخ تولدی استثنایی که روی سنگ بگذاری آب می‌شود را تقدیم جامعه کرد و آینده نشان خواهد داد که متولدین این روز چه تحولات عظیمی ‌را برای بشریت رقم خواهند زد و والدینی که با بی‌تعهدی اجازه دادند روند رشد طبیعی […]

غیرمتعهدها‌!

      تاریخ ۹/۹/۹۹ آمد و رفت و چندین هزار نوزاد خوش‌شانس نورس با تاریخ تولدی استثنایی که روی سنگ بگذاری آب می‌شود را تقدیم جامعه کرد و آینده نشان خواهد داد که متولدین این روز چه تحولات عظیمی ‌را برای بشریت رقم خواهند زد و والدینی که با بی‌تعهدی اجازه دادند روند رشد طبیعی جنین طی شود و به سادگی این فرصت تاریخی را از خود، فرزند دلبند و بشریت گرفتند باید در مقابل وجدان‌های بیدار پاسخگو باشند و مطمئناً هیچ عذر و بهانه‌ای مورد قبول قرار نخواهد گرفت.

پزشکانی که همه هوش و حواسشان را به بیماران کرونایی داده بودند و ۲۴ساعته خود را وقف آنها کرده بودند‌، آیا یک لحظه با خود نیندیشیدند که مرگ حق است و پیمانه عمر همه دست خداست و بهتر است به جای حضور مستمر در بیمارستان‌های دولتی مملو از کرونا خود را به خصوصی‌ها و هتل بیمارستان‌ها برسانند و اسباب ورود آینده‌سازان تاریخ‌ساز را به این جهان تسهیل بخشند و رسالت پزشکی و سوگندنامه به بهترین نحو به انجام برسانند؟!

     واقعاً من نمی‌دانم آن پزشک زنان و زایمانی که سفت و محکم (شما بخوانید متعصبانه و غیرمنطقی) جلو به دنیا آوردن بچه را زودتر از تاریخ معمول وضع حمل گرفت و پدر و مادر مظلوم که جز به سعادت و خوشبختی فرزند خود فکر نمی‌کنند را مجبور کرد به سراغ پزشکانی بروند که با درک زمان و مکان و اهمیت حیاتی این موضوع‌، حتی ساعت و دقیقه تولد را هم براساس نیت و نظر پاک و همت بلند والدین محترم تنظیم کرده و چندین برابر روزهای معمول در اتاق عمل‌، بدون کمترین انتظار مادی و صرفاً با احساس مسؤولیت و خدمت به جامعه‌، شالوده آینده‌ای طلایی را برای بشریت رقم زدند. کل کائنات و گردش ایام و ابر و باد و مه و خورشید و فلک گرد هم آمدند تا بتوانند چنین روز استثنایی و منحصربه‌فردی را برای ما آماده کنند و ما به غفلت آن را از دست ندهیم. ولی چه سود که فقط اندک والدین و انگشت‌شمار پزشکان متعهد این حساسیت را درک کرده و فرصت یک روزه را غنیمت شمرده و اثری ماندگار از خود به جای گذاشتند‌!

واقعاً چطور برخی پدر و مادرها می‌توانند چند سال دیگر در چشم فرزند خود نگاه کنند و بگویند تو متولد چند روز قبل و یا چند روز بعد از این روز هستی و ما با خودخواهی و تنبلی نتوانستیم مثل برخی والدین ایثارگونه محبت و عشق کامل خود را به پای تو بریزیم و شرمنده‌ایم از آنچه شد که نباید می‌شد‌!

اگر آن بچه خام است و این یکیست‌،پخته       به هزار بار بهتر ز هزار پخته‌، کالی‌!

زر به رهم میفکن که من پزشک حاذق             از بهر تو افتم‌، چو مرغ زیرک به دامی‌

سر خدمت تو دارم‌، بخرم به پول و مفروش      که چو بنده کمتر افتد به مبارکی غلامی(۱)

 

                                                                                                هوشنگ‌خان

    

(۱)  خواجه حافظ‌، با اندکی تقصیر‌!