آزادسازی قیمت خودرو مستلزم نظارت همهجانبه دولت است عضو هیأتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، با اشاره به اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار درخصوص فروش خودرو با قیمت تمامشده و یا تبعیت آن از قیمت و تقاضای بازار و نزدیک شدن این دو نرخ به یکدیگر، گفت: اتخاذ تصمیم در این باره از سوی سیاستگذاران […]
آزادسازی قیمت خودرو مستلزم نظارت همهجانبه دولت است
عضو هیأتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، با اشاره به اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار درخصوص فروش خودرو با قیمت تمامشده و یا تبعیت آن از قیمت و تقاضای بازار و نزدیک شدن این دو نرخ به یکدیگر، گفت: اتخاذ تصمیم در این باره از سوی سیاستگذاران مسیر را مشخص خواهد کرد. آرمان خالقی، در گفتوگو با خبرخودرو، درخصوص برنامه وزارت صمت مبنی بر واگذاری تعیین قیمت خودروهای کمتیراژ به خودروسازان و پرتیراژها به شورای رقابت، تصریح کرد: اخیراً آزادسازی قیمتها از سوی دولت آغاز شده بهعنوان مثال قیمتگذاری در حوزه صنعت تایر به تولیدکنندگان سپرده شده که در نهایت قیمت لاستیک افزایش یافت. وی همچنین در ادامه به طرح کمیسیون صنایع مجلس تحت عنوان تحول بازار و صنعت خودروی سبک اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این طرح فعلاً در کمیته خودرویی مجلس تحت بررسی است و به پختگی کامل نرسیده، اظهارنظر در این باره زود است. خالقی، ضمن پذیرش قیمتگذاری خودرو توسط خودروسازان این امر را همانند سایر کالاها نیازمند نظارت عالیه دولت اعم از سازمان حمایت و حتی مصرفکنندگان دانست و گفت: واقعیت این است که بازار خودرو، بازاری است که تحت انحصار تولیدکنندگان یا فعالان این عرصه قرار دارد به نحوی که با مذاکره و توافق دو خودروساز بزرگ کشور بر سر قیمتها، وقوعتراست و افزایش قیمت خودرو تا یک سطح به منظور انتفاع این دو شرکت و رقابت بر سر قیمتهای افزایشیافته، محتمل است. عضو هیأتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران، ادامه داد: ناگزیر از نظارت بر قیمتگذاری در بازار انحصاری خودرو هستیم تا سوءاستفاده از شرایط حاکم بر بازار مقدور نگردد. وی یادآور شد: در صورت فروش خودرو با قیمت بازار واریز مابهالتفاوت به صندوقی به غیر از حساب خودروسازیها منطقی است، اما قیمت واقعی خودرو میبایست به طور دقیق مشخص شود. خالقی، با توجه اینکه شرایط بازار بر کالایی نظیر خودرو تحمیل میشود، گفت: انتفاع از مابهالتفاوت باید به عموم برسد و اولویت با توسعه ناوگان حملونقل عمومی و زیرساختها و همچنین تقویت پروژههای تحقیق و توسعه است، زیرا رشد تحقیق و توسعه، ساخت پلتفرم داخلی و در نهایت تولید خودروی ملی به طور واقعی را به ارمغان میآورد. عضو هیأتمدیره خانه صنعت،معدنوتجارت ایران در پایان، خاطرنشان کرد: همچنین یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده خودرو و رقابتی شدن آن، سرمایهگذاری بر پروژههای تحقیق و توسعه است، زیرا بازار انحصاری و حتی پیشفروشها نتوانستهاند در کیفیتر شدن و رقابتیتر شدن خودرو بعد از گذشت سالهای طولانی از عمر این شرکتها مثمرثمر باشند و همچنان صنعت خودروی کشور کپیبردار است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.