بوی نفت از بودجه می‌رود؟!

بوی نفت از بودجه می‌رود؟!       جنابان برنامه‌ریز اعلام فرموده‌اند که این‌بار بودجه کشور را بدون پول نفت بسته‌اند و در اقدامی‌ نادر برای اولین‌بار پای دلارهای بادآورده نفتی را از بودجه بریده‌اند و کاری کرده‌اند کارستان‌! خب مبارک است‌، چه چیزی بهتر از این، چشم و دلتان روشن.      البته مسؤولین محترم که علی‌الحساب […]

بوی نفت از بودجه می‌رود؟!

      جنابان برنامه‌ریز اعلام فرموده‌اند که این‌بار بودجه کشور را بدون پول نفت بسته‌اند و در اقدامی‌ نادر برای اولین‌بار پای دلارهای بادآورده نفتی را از بودجه بریده‌اند و کاری کرده‌اند کارستان‌! خب مبارک است‌، چه چیزی بهتر از این، چشم و دلتان روشن.

     البته مسؤولین محترم که علی‌الحساب تاریخ‌سازی خود را در بوق و کرنا کرده‌اند و تمامی ‌افتخار این کار را به نام خود سند زده‌اند‌، ظاهراً فراموش کرده‌اند که اساساً فروش نفت و ایضاً پول نفتی در کار نبوده است که ایشان در هنگامه بودجه‌نویسی دست رد به سینه آن زده باشند و قاعدتاً چیزی که وجود ندارد، نمی‌تواند به حساب بیاید‌!

     از نحوه ارسال بودجه به مجلس و روش تحویل گرفتن آن توسط وکلای مردم‌، به‌نظر می‌رسد همین جناب بودجه هم برای آنکه مهر تأیید بخورد و از اتاق کمیسیون‌های ریز و درشت بگذرد و به تالار کمیسیون تلفیقی و بعد از آن به صحن بهارستان برسد راه دور و درازی داشته و شاهد اظهارنظرها و سخنرانی‌های آتشین و اعلام اعتصاب غذا و جراحی عمیق و دگرگونی‌هایی باشیم که یحتمل نوبرانه بودن آنها حسابی توی ذوق بزند و آخر کار هم معلوم نیست کار به یک‌دوازدهم و دودوازدهم بکشد یا نه‌!

      از آنجا که اولین بودجه بدون نفت آن‌طوری هم که دوستان برنامه‌ریز می‌گویند‌، نیست و دلارهای نفتی با همه نازوکرشمه‌ای که دارند همچنان یک گوشه کار را برای خودشان نگه داشته‌اند و ظاهراً این جناب بودجه هنوز آنقدری سرحال و قبراق نشده است و بدون نفت احتمال سکندری و تلوتلو خوردنش زیاد است‌، علی‌الحساب یک عصای گردن‌کلفت دلار نفتی برایش در نظر گرفته‌اند که سال جدید را کجدارومریز طی نماید‌، شاید سال بعد که حسابی زور و قوه پیدا کرد‌، از خیر ۲۰، ۳۰درصد عصای نفتی بگذرد و آن را دور انداخته و مثل غزال تیزپا جست‌وخیز کند‌!

     هوشنگ‌خان (خودمان را می‌گوییم) خیلی به این بودجه‌نویسی غیرنفتی از سر اجبار امیدی ندارد و چشمش آب نمی‌خورد که اگر باز شیرهای نفت تا آخر باز شد و کرورکرور دلار و یورو و ین و یوآن نفتی از راه رسید‌، دولتیان محترم (جدیدالورودهای هزاروچهارصدی) بتوانند چشم از آن گرفته و سهم این عزیز دردانه را کمتر و کمتر کنند و یحتمل با یک خیز و جهش بلند و افتخارآمیز خودمان را به قله بلند بودجه تمام‌قد نفتی می‌رسانیم‌، البته این احتمال هم وجود دارد که همان موقع هم بدون پلک زدن به دوربین زُل بزنیم و از نفتی نبودن آن قصیده‌های دلکش بخوانیم. بالاخره هرچه باشد‌، کار مسبوق به سابقه است و چندین و چند سال است که در هنگامه تحویل بودجه بر شفافیت و عدم اتکاء به نفت و متمایز و پیشرو بودن آن گوش خلق‌ا… را پُر کرده‌ایم‌!  

                                                                                                هوشنگ‌خان