پایان استخراج نفت در دانمارک تا ۳۰ سال دیگر

پایان استخراج نفت در دانمارک تا ۳۰ سال دیگر  دولت دانمارک، استخراج نفت از دریای شمال را در سال ۲۰۵۰ خاتمه خواهد داد و هشتمین دور مجوز را که اوایل امسال اعلام شده بود را لغو می‌کند. به گزارش ایسنا، هر چند صدور مجوز مذکور چندان متقاضی نداشت و پس از کنار کشیدن شرکت فرانسوی […]

پایان استخراج نفت در دانمارک تا ۳۰ سال دیگر

 دولت دانمارک، استخراج نفت از دریای شمال را در سال ۲۰۵۰ خاتمه خواهد داد و هشتمین دور مجوز را که اوایل امسال اعلام شده بود را لغو می‌کند. به گزارش ایسنا، هر چند صدور مجوز مذکور چندان متقاضی نداشت و پس از کنار کشیدن شرکت فرانسوی توتال فقط یک تقاضا وجود داشت. دانمارک، تولیدکننده بزرگ نفت‌وگاز نیست و متوسط تولید روزانه امسال این کشور ۸۳ هزار بشکه نفت و معادل ۲۰ هزار بشکه نفت بوده است. با این حال بدون در نظر گرفتن نروژ و انگلیس که از سال آینده عضو اتحادیه اروپا نیست، بزرگ‌ترین تولیدکننده این بلوک به‌شمار می‌رود. این کشور کوچک اسکاندیناوی همچنین بلندپروازانه‌ترین طرح اقلیمی‌ را دارد. دانمارک قصد دارد؛ میزان آلایندگی را تا سال۲۰۳۰ به میزان ۷۰درصد از سطح سال۱۹۹۰ کاهش دهد و تا سال۲۰۵۰ از نظر تولید کربن به سطح خنثی برسد. دان یورگنسن؛ وزیر اقلیم دانمارک، اظهار کرد: کارمندان صنعت نفت‌وگاز که با تعطیلی استخراج، کارشان را از دست می‌دهند، کمک‌های لازم را از طریق آموزش برای یافتن اشتغال جدید دریافت می‌کنند. وی گفت: میادین نفت‌وگاز برای نگهداری کربن مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پایان استخراج سوخت فسیلی از دریای شمال شامل لغو هشتمین مجوز، برای دانمارک ۲٫۱میلیارددلار هزینه خواهد داشت. براساس گزارش اویلپرایس، دانمارک در عرصه‌گذار به انرژی تجدیدپذیر پیشتاز بوده و ۳۰درصد از انرژی این کشور با استفاده از منابع تجدیدپذیر شامل نیروی بادی و زیست توده تأمین می‌شود. این کشور بالاترین سرانه تولید نیروی بادی را در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) دارد اما حدود دوسوم از انرژی تجدیدپذیر این کشور از طریق زیست توده تولید می‌شود. دولت دانمارک، همچنین روز جمعه گذشته با قراردادی با پارلمان برای ورود حداقل ۷۷۵ هزار خودروی برقی یا هیبریدی به جاده‌های این کشور تا سال ۲۰۳۰ موافقت کرد. دولت دانمارک، برنامه ورود یکمیلیون خودروی پاک به جاده‌های این کشور تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرده بود اما توافق اخیر فاینانس ۷۷۵ هزار دستگاه نخست را تأمین خواهد کرد. در حال‌حاضر حدود ۲۰هزار خودروی برقی در دانمارک وجود دارد که در مقایسه با ۲٫۵میلیون خودرو در کل این کشور رقم اندکی محسوب می‌شود.

****