شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است بیست‌ونهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام دو مصوبه دولت و صحبت درباره کیارستمی و شجریان و اصلاح قانون ماهواره برگزار شد. به گزارش ایرنا، حسین‌نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار کرد: یکی از مصوبات درباره اصلاح ماده […]

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است

بیست‌ونهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام دو مصوبه دولت و صحبت درباره کیارستمی و شجریان و اصلاح قانون ماهواره برگزار شد.

به گزارش ایرنا، حسین‌نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار کرد: یکی از مصوبات درباره اصلاح ماده ٢٠ آیین‌نامه اجرایی اداره اماکن است.

او در این‌باره توضیح داد: طبق تصویب‌نامه هیأت وزیران که ١٣ تیرماه براساس پیشنهاد وزارت ارشاد برگزار شد، صدور مجوز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از نظر بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. نیروی انتظامی نیز موظف است در مدت ١٠ روز نظر خود را در این زمینه ارایه کند تا امنیت مراسم و محل برگزاری را بدون دخالت در صدور مجوز، محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین شود.

وی همچنین گفت: متقاضیان برگزاری برنامه‌های یادشده موظف هستند حداقل از ٤٨ ساعت قبل از اجرای برنامه، مشخصات ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفاً نام پیشنهادکننده آن را با ارایه دو عدد کارت ورود به محل برگزاری به مسؤولان ذی‌ربط انتظامی ارایه کنند.

او با اشاره به این‌که این ماده ۳ تبصره دارد، ادامه داد: صدور مجوز جشنواره‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی که براساس قوانین مربوط برعهده سازمان میراث فرهنگی هستند مشمول این ماده خواهد شد. همچنین ارایه نشدن پاسخ در مهلت ۱۰ روزه مقرر از طرف نیروی انتظامی، به منزله نبودن مشکل انتظامی و ترافیکی است. اماکن عمومی دارای مجوز برگزاری مراسم جشن، عروسی، مهمانی و شب‌نشینی به اخذ اجازه دیگری از نیروی انتظامی نیاز ندارند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد پیش از این گفته که برای بازگشت استاد شجریان به ایران و تکمیل مراحل درمانی ایشان، اقداماتی را انجام می‌دهند، با توجه به اتفاق‌هایی که در بخش پزشکی ایران برای عباس کیارستمی افتاد، چه تضمینی وجود دارد که همان اتفاق برای استاد شجریان نیفتد، اظهار کرد: شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است و طبیعی است که تمام توجه‌های فرهنگی ایران معطوف او باشد. امیدواریم حال ایشان بهبود پیدا کند و خدا را شکر با توجه به گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد، حال آقای شجریان روبه بهبود است و اتفاق نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.

او همچنین در این‌باره گفت: تلاش مسؤولان فرهنگی این است که اگر شرایط انتقال او به ایران فراهم شود، این کار صورت بگیرد، البته با توجه کردن به مسایلی که موجب آسیب دیدن بیمار نشود. اگر مقدمات انتقال استاد شجریان به ایران فراهم شود، امکان رسیدگی به‌صورت جدی‌تر نیز فراهم می‌شود؛ اما در حال حاضر او در خارج از کشور بستری است و البته نگرانی خاصی نیز وجود ندارد. پیشنهاد وزیر زمانی می‌تواند محقق شود که شرایط بهداشتی و درمانی برای او وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد نشانه اهمیت و دلسوزی وزیر ارشاد نسبت به هنرمندان است؛ اما این موضوع صرفاً در حد پیشنهاد است و کسی برای انجام آن اعلام آمادگی نکرده است.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کتاب‌هایی که مجوز گرفته‌اند اما «مصداق‌ولنگاری» در آن‌‌‌ها دیده می‌شود، گفت: موضوع ولنگاری منحصر به فرهنگ و هنر کشور نیست، بلکه بسیاری از مجامع، مؤسسات، انجمن‌ها، نهاد‌‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی باید مراقبت کنند که فرهنگ کشور آسیب نبیند. توصیه مقام معظم رهبری به تمام مؤسسات دولتی و غیردولتی و نهاد‌‌ها و ارگان‌های مربوط بوده است، ما نیز در حوزه خودمان پاسخگو هستیم و قطعاً مراقبت می‌کنیم تا با کم‌دقتی به این مقوله آسیب نرسد.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آمار بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای نیز گفت: اعداد و ارقام متفاوتی در این زمینه اعلام می‌شود. همان‌طور که وزیر فرهنگ و ارشاد هم پیش از این اعلام کرد ۷۰ درصد مردم بیننده شبکه‌های خارجی هستند و این به معنای آن نیست که مردم محتواهای شبکه‌های خلاف نظام را می‌بینند، زیرا بسیاری از این شبکه‌ها در حوزه آموزشی و علمی فعال هستند و بسیاری از مردم هم دوست دارند از شبکه‌های معقول استفاده کنند.

نوش‌آبادی همچنین درباره وضعیت فیلم «رستاخیز» توضیح داد: موضع وزارت ارشاد درباره این فیلم تغییر نکرده و اگر موضع تهیه‌کننده و کارگردان آن هم تغییر نکرده باشد، بن‌بست همچنان باقی است. قرار بود در کمیته‌ای که درباره این فیلم که جزو فیلم‌های فاخر بعد از انقلاب است، تشکیل شد، اصلاحاتی ایجاد شود تا به‌نمایش درآید.

او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را برای اکران این فیلم اعلام کرده، اما این موضوع را که چرا در کمیته‌ای که تشکیل شد، پیشرفتی حاصل نشد و اصلاحاتی که باید درباره سکانس‌های مورد نظر اتفاق نیفتاد، باید مسؤولانی که در آن کمیته حضور داشتند پاسخ دهند؛ اما فیلم «رستاخیز» منطبق بر آرمان‌‌‌ها و فرهنگ ما است.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره موضع وزارت ارشاد نسبت به پیامک‌های تهدیدآمیز ارسال ‌شده برای خبرنگاران نیز بیان کرد: این پیامک‌‌‌ها بدون آدرس، اسم و امضا بودند و اعتباری ندارند. قانون نیز در این زمینه تصریح می‌کند که برای ارسال پیامک باید نام و نشان وجود داشته باشد.

 

او ادامه داد: این کار، تشکیک اذهان عمومی و مجرمانه است. هر کسی در این زمینه نارضایتی دارد، حق دارد که از طریق حقوقی و قضایی این موضوع را پیگیری کند. معاونت حقوقی وزارت ارشاد نیز برای پیگیری این موضوع اعلام آمادگی می‌کند. قوه قضاییه هم در حال پیگیری است که اگر عواملی عامدانه این کار را انجام داده‌اند، با آن‌‌‌ها برخورد شود.