مرکز پژوهشهای مجلس درباره تعویض کارتملی اعلام کرد شکست یک پروژه هوشمندسازی دیگر! طبق برنامه پنجساله پنجم توسعه، صدور کارت هوشمندملی برای اتباع ایرانی باید تا سال ۹۴ پایان میگرفت؛ اما این پروژه پس از هشت سال هنوز به سرانجام نرسیده است. به گزارش زومیت، مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی با عنوان «ارزیابی پروژه صدور […]
مرکز پژوهشهای مجلس درباره تعویض کارتملی اعلام کرد
شکست یک پروژه هوشمندسازی دیگر!
طبق برنامه پنجساله پنجم توسعه، صدور کارت هوشمندملی برای اتباع ایرانی باید تا سال ۹۴ پایان میگرفت؛ اما این پروژه پس از هشت سال هنوز به سرانجام نرسیده است. به گزارش زومیت، مرکز پژوهشهای مجلس طی گزارشی با عنوان «ارزیابی پروژه صدور کارت هوشمندملی و ارائه پیشنهادهای سیاستی» به ارزیابی پروژه صدور کارت هوشمندملی پرداخته و آن را پروژهای شکستخورده عنوان کرده است. در این گزارش سه کارکرد اصلی کارتملی هوشمند شامل شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال عنوان شده است که در حالحاضر، تنها کارکرد شناسایی کارت هوشمندملی مورد استفاده قرار میگیرد و دو کارکرد دیگر هنوز برای کارتها فعال نشده است. مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به اینکه فرآیند صدور کارت هوشمندملی از سال۹۱ آغاز شده و قرار بود تا سال۹۴ برای اتباع ایرانی تکمیل شود، اذعان کرد که با گذشت بیش از هشت سال، هنوز ۱۰میلیون کارتملی صادر نشده؛ بنابراین این پروژه در دستیابی به اهداف اولیه خود ناکام مانده است. از جمله دلایلی که مسؤولان سازمان ثبتاحوال و وزارت کشور برای ناکام ماندن این پروژه عنوان میکنند، تحریمها، هزینه درآمدها در محلهای دیگر و عدم تخصیص اعتبار مصوب در بودجههای سالیانه است. این درحالی است که مرکز پژوهشهای مجلس اعتقاد دارد چنین دلایلی منطقی نیست و میتوان پروژه کارت هوشمندملی را با توانمندیهای داخلی به سرانجام رساند. از همینرو مرکز پژوهشها پیشنهاد کرده است که مهلت اعتبار کارتهای ملی قدیمیتمدید و زمانی برای پایان گرفتن پروژه صدور کارت هوشمندملی تعیین شود. طبق گزارش مرکز پژوهشها، کارت هوشمندملی هفت سال اعتبار دارد و پس از آن ابطال خواهد شد؛ این درحالی است که هنوز کارت برای همه جمعیت بالای ۱۵سال صادر نشده و دولت و سازمان ثبت احوال کشور هم درخصوص آن اظهارنظر نکردهاند. بنابراین سازمان ثبتاحوال کشور باید سازوکاری برای بهروزرسانی گواهیهای تعبیهشده در کارت هوشمندملی پیشبینی کند. مرکز پژوهشهای مجلس همچنین پیشنهاد کرده است که به دلیل ناموفق بودن احراز هویت از طریق کارتملی و با توجه به سند نظام معتبر هویت، احراز هویت الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد. مصوبه۵۹ شورایعالی فضای مجازی درخصوص نظام هویت معتبر در فضای مجازی است و در آن آمده که برای هر نوع تعامل فنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اداری میان اشخاص و گروهها نیاز به هویت معتبر است؛ از همینرو میتوان برای ارائه خدمات الکترونیکی از شناسه الکترونیکی استفاده کرد. مشکل دیگری که در مورد کارتهای هوشمندملی وجود دارد این است که طبق قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، پایگاه اطلاعات هویتی با حوادث اربعه (تولد، مرگ، ازدواج و طلاق) باید در کارت تکمیل شود. این درحالی است که فرآیند راستیآزمایی اطلاعات سببی-نسبی از فرآیند ثبتنام کارت هوشمند حذف شده و درنتیجه، پایگاه اطلاعات سببی-نسبی در کشور وجود ندارد. همین موضوع احتمال ایجاد هویتهای جعلی در کارت هوشمندملی را فراهم میکند. درانتهای گزارش به چالش تهیه کارتخوانهایی اشاره شده که برای استفاده از قابلیتهای کارت هوشمندملی مورد نیاز است. تهیه این نوع کارتخوان نیاز به مبالغ زیادی دارد و از خارج کشور وارد میشود. طبق آمار منتشرشده درخصوص صدور کارتهای هوشمند، تاکنون ۵۸ میلیون نفر برای دریافت کارت هوشمندملی ثبتنام کردهاند و کارت برای ۴۸میلیون نفر صادر شده است؛ درحالیکه ۶۲٫۵ میلیون نفر واجد شرایط دریافت این کارت هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.