حفظ حقوق تولید و مصرف‌کننده نقطه پایانی قیمت‌گذاری دستوری است

حفظ حقوق تولید و مصرف‌کننده نقطه پایانی قیمت‌گذاری دستوری است عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، ‌درخصوص تأثیر قیمت‌گذاری دستوری بر جهش‌تولید خودرو و همچنین بازار، گفت: آزادسازی و تعیین دستوری قیمت خودرو هر کدام مزایا و معایبی دارد اما موضوع اصلی این است که خودروسازان می‌بایست مکانیزمی‌ را پیشنهاد دهند که حقوق تولید […]

حفظ حقوق تولید و مصرف‌کننده نقطه پایانی قیمت‌گذاری دستوری است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی، ‌درخصوص تأثیر قیمت‌گذاری دستوری بر جهش‌تولید خودرو و همچنین بازار، گفت: آزادسازی و تعیین دستوری قیمت خودرو هر کدام مزایا و معایبی دارد اما موضوع اصلی این است که خودروسازان می‌بایست مکانیزمی‌ را پیشنهاد دهند که حقوق تولید و همچنین مصرف‌کننده را تأمین نماید و اگر برخلاف این باشد، ناچار روش قیمت‌گذاری دستوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لطف‌ا… سیاه‌کلی در گفت‌وگو با خبرخودرو، افزود: تعیین دستوری قیمت خودرو اقدام پسندیده‌ای نیست، اما زمانی که صنعت خودرو در شرایطی قرار می‌گیرد که خروج از آن نیازمند جراحی و اقدامات اساسی برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده است، ناگزیر دولت ورود کرده و قیمت‌گذاری دستوری را سرلوحه برنامه‌های خود قرار می‌دهد. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای‌اسلامی، ‌گفت: دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری از آغاز فعالیت خودروسازی در کشور بر آن حاکم بوده و همواره مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر این صنعت بوده به طوری که مانع از ساماندهی درست این صنعت شده است. سیاه‌کلی، با بیان اینکه عرضه و تقاضا و کیفیت خودرو باید تعیین‌کننده قیمت باشد، تصریح کرد: رعایت حق مصرف‌کننده ورود به مقوله قیمت‌گذاری دستوری را موجب شده است. وی معتقد است: مشکلات بازار خودرو ناشی از قصور تولیدکننده و بی‌کفایتی قوانین و تعاریف نادرست از قواعد قانونی است که به قیمت‌‌های تکلیفی منتهی شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی ‌در پایان، خاطرنشان کرد: قیمت دستوری در حوزه تولید در هیچ نقطه‌ای از دنیا هیچگاه راهگشا نبوده اما در برخی مقاطع تنظیم بازار مستلزم اقدام در این جهت است.