خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای همکلاس

خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای همکلاس رئیس شورای‌رقابت از انجام بررسی‌ها برای خروج خودروهای رقیب و همکلاس از دستورالعمل قیمت‌گذاری این شورا خبر داد. رضا شیوا؛ رئیس شورای‌رقابت، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خودروهای جدیدی که مشمول قیمت‌گذاری خواهند شد، گفت: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، شورای‌رقابت براساس قانون، موظف به ورود […]

خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای همکلاس

رئیس شورای‌رقابت از انجام بررسی‌ها برای خروج خودروهای رقیب و همکلاس از دستورالعمل قیمت‌گذاری این شورا خبر داد. رضا شیوا؛ رئیس شورای‌رقابت، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خودروهای جدیدی که مشمول قیمت‌گذاری خواهند شد، گفت: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، شورای‌رقابت براساس قانون، موظف به ورود و تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری است و در مورد خودروهایی که جدید شناسایی شوند به‌عنوان مثال با پلتفرم متفاوت باشند، قیمت‌گذاری انجام خواهد شد. وی افزود: قیمت‌گذاری خودروهای جدید براساس روش کلینیک انجام می‌شود که طی آن ۱۰ تا ۱۲ خبره مستقل قیمت‌گذاری خودرو گزینش شده و در رابطه با قیمت، نظر خود را اعلام می‌کنند و در نهایت قیمت‌ها بررسی و مورد تأیید شورا قرار خواهد گرفت. رئیس شورای رقابت همچنین به بررسی‌های شورای رقابت برای خروج برخی خودروها، اشاره کرد و توضیح داد: چند واحد تولیدی بزرگ خودرو از جمله کرمان موتور، گروه بهمن و مدیران خودرو در کشور وجود دارند که خودروهای گران‌قیمت و سطح‌بالا با سایز بزرگ تولید می‌کنند و اغلب خودروهای آنها در سطح متوسط یا روبه پایین نیست. شیوا، ادامه داد: گروه‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو نیز از مدتی پیش خودروهایی در سطح بالاتر تولید می‌کنند؛ بنابراین اگر در بین تولیدات شرکت‌های خودروسازی خودروهای با یک کلاس و سطح وجود داشته که بتوانند با هم رقابت کنند آنگاه از چارچوب قیمت‌گذاری خارج خواهیم کرد که چند مورد مدنظر قرار دارند.رئیس شورای رقابت این را هم گفت که هر زمان تشخیص دهیم هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشند و از انحصار خارج شده باشد، به طور حتم شورا آن را از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج می‌کند و نه‌تنها در مورد خودرو، بلکه برای هر کالایی که انحصار آن شکسته شده باشد و رقابت ایجاد شود، اینگونه اقدام می‌کنیم، چراکه تولید در فضای رقابتی است که موجب افزایش انگیزه و کیفیت و در نهایت رضایت مشتری می‌شود. گفتنی است؛ شورای رقابت در ابتدای سال‌جاری به قیمت‌گذاری خودرو برگشت. این در حالی است که حدود دو سال پیش در نتیجه مصوبه هیأت هماهنگی سران سه قوه، به نوعی شورای رقابت از مسؤولیت قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد؛ آن هم در شرایطی که مسؤولان در شورا معتقد بودند برداشت نادرست وزیر صنعت،معدن‌وتجارت وقت از مصوبه سران سه‌قوا موجب کنار رفتن شورا از قیمت‌گذاری و انتقال به وزارت صمت شده است. ولی در نهایت بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و به استناد قانون که تأکید دارد، باید شورای‌رقابت به بازار انحصاری ورود کند و قیمت‌گذاری را برعهده بگیرد، این شورا بار دیگر در ابتدای سال‌جاری به قیمت‌گذاری خودرو برگشت ولی این بار با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تعداد بیشتری از خودروها مشمول انحصار و در نهایت قیمت‌گذاری شدند.