سناريوي ارزش‌افزوده ۱۰۰۰ برابری در صنعت پتروشيمی

  سناريوي ارزش‌افزوده ۱۰۰۰ برابري در صنعت پتروشيمي  ظرفیت تولید ده‌ها میلیون‌تنی متانول در استان بوشهر، فرصتی غنیمت برای پیشگیری از خام‌فروشی با ایجاد صنایع پایین‌دستی و تحقق جهش‌تولید و اشتغال‌ است که تاکنون در این استان به عنوان قطب صنعت نفت‌وگاز و پتروشیمی ‌مغفول مانده‌ است. به گزارش ایرنا، تبدیل نفت به پتروشیمی‌،‌۱۰برابر ارزش‌افزوده […]

 

سناريوي ارزش‌افزوده ۱۰۰۰ برابري در صنعت پتروشيمي

 ظرفیت تولید ده‌ها میلیونتنی متانول در استان بوشهر، فرصتی غنیمت برای پیشگیری از خام‌فروشی با ایجاد صنایع پایین‌دستی و تحقق جهش‌تولید و اشتغال‌ است که تاکنون در این استان به عنوان قطب صنعت نفت‌وگاز و پتروشیمی ‌مغفول مانده‌ است. به گزارش ایرنا، تبدیل نفت به پتروشیمی‌،‌۱۰برابر ارزش‌افزوده دارد که اگر به موادشیمیایی تبدیل شود ارزش آن ۱۰۰برابر و در صورتی که به پلیمر تبدیل شود ۱۰۰۰برابر ارزش‌افزوده به آن تعلق می‌گیرد، اما هم‌اکنون پتروشیمی ‌ها به جای اینکه ماده‌ای که قابلیت این را دارد که در داخل کشور تبدیل به موادی با ارزش‌افزوده بالاتر بشود را به‌طور مستقیم از بنادرشان صادر می‌کنند که برای جلوگیری از خام‌فروشی صنایع پایین‌دست پتروشیمی ‌باید به جایگاه باثباتی برسد و مورد اهمیت قرار گیرد. در زمان حاضر ارزش سرانه موادخام پتروشیمی ‌که از کشور صادر می‌شود یکسوم موادی است که از آنها در خارج تولید و دوباره وارد ایران می‌شود (اگر یک کیلو مواد پتروشیمی ‌با نرخ یکدلار صادر شود، همان میزان مواد با نرخ سه‌دلار وارد کشور می‌شود) که اگر همین مواد را خودمان در داخل فرآوری کنیم موجب اشتغالزایی و تولید خواهد شد. برنامهریزی برای ایجاد ارزش‌افزوده از مازاد تولید متانول در صنعت پتروشیمی‌، یکی از موضوع‌های مهم در سال‌های اخیر است، طوری‌که تا پنج سال آینده با بهره‌برداری از طرح‌های متانول میزان تولید این محصول در کشور به ۲۵میلیون تن در سال برسد. بیش از ۶۰درصد تولید مجتمع‌های پتروشیمی ‌با محوریت اوره و متانول فعال هستند که بخش زیادی از آن هم صادر می‌شود. اگرچه این میزان از تولید متانول می‌تواند شرایط انحصاری را در تعیین قیمت در بازارهای جهانی برای ایران به همراه داشته باشد، اما موضوع مهم همان نقطه‌ضعف (خام‌فروشی) در صنعت پتروشیمی ‌است که باید زودتر برای آن برنامه‌ریزی اصلاحی صورت گیرد.

صنایع پایین‌دستی متانول ظرفیت مغفول مانده بوشهر

رئیس سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان بوشهر، گفت: استان بوشهر با وجود اینکه قطب تولید متانول کشور است ولی تاکنون راهاندازی صنایع پایین‌دستی متانول آن مورد غفلت واقع شده‌است. سیدحسین حسینی، افزود: استان بوشهر اکنون پنج واحد متانول با ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن، فعال دارد و قرار است ۹طرح نیز با ظرفیت ۱۳میلیون تن در سالهای آینده به بهرهبرداری برسد. وی بیان کرد: با توجه به اهمیت راه‌اندازی زنجیرههای مرتبط با متانول در این استان نیاز است این مهم با توجه به ایجاد اشتغال مناسب مورد توجه جدی قرار گیرد. حسینی، ادامه داد: سازمان‏‌های توسعه‌ای به‌جز صنعت پتروشیمی ‌در استان بوشهر تاکنون سرمایه‌گذاری نکرده‌اند که می‏‌طلبد این مهم به طور جد دنبال شود.

ضرورت تحقق جهش‌تولید و جلوگیری از خام‌فروشی متانول

وی اظهار داشت: یکسری مشوقها نیز برای زنجیره ارزش پیشبینی شده اما تاکنون این مهم برای حوزه تولید متانول اجرایی نشده که انتظار است در حوزه صنعت تولید متانول در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار گیرد. رئیس سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان بوشهر، ادامه داد: اکنون متانول تولیدی استان بوشهر به خارج صادر و پس از چندمرحله سرمایه‌گذاری دوباره وارد کشور میشود که می‌‏طلبد برای تحقق شعار سال «جهش‌تولید» سرمایهگذاری روی متانول در داخل کشور انجام شود. حسینی، ادامه داد: چنانچه عوارض صادراتی برای محصولات بالادست متانول وضع شود خودبه‌خود از فروش متانول اجتناب و سرمایهگذاری در حوزه پایین‌دستی آن مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. وی یادآور شد: اکنون حجم فروش متانول عدد قابل‌توجهی است که در این زمینه اهمیت ایجاد صنایع پایین‌دستی آن نسبت به صادرات متانول مورد توجه بیشتری قرار گیرد. حسینی، اظهار داشت: فارما گرید، پلی‌استایرن، قطعات خودرو و دندانپزشکی از جمله محصولاتی است که می‌توان با راه‌اندازی صنایع پایین‌دست متانول به تولید آنها اقدام کرد.

ایجاد شهرک صنایع پایین‌دستی متانول و پتروشیمی ‌در استان بوشهر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، اظهار داشت: هم‌اکنون جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده از دغدغه‌های مهم مسؤولان کشور که برای تحقق آنها نیازمند جهش و رونق تولید هستیم. سعیدزرین‌فر، افزود: در این ارتباط با توجه به اینکه در شرایط امروز دولت امکان سرمایه‌گذاری ندارد، باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش‌خصوصی حرکت کنیم. وی ادامه داد: برای جذب سرمایه‌گذار باید زمینه و تسهیلات زیرساختی لازم فراهم شود که مدیران در این زمینه نقش اساسی دارند. زرینفرد، گفت: در این ارتباط ایجاد استقرار شهرک صنایع پایین‌دستی متانول و پتروشیمی در استان بوشهر ضروری است که باید با توجه به زمان محدود در یک چارچوب خاص و زمان‌بندی شده کار را شروع کنیم.