مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای تهران ۱۰ خط معاینهفنی ویژه موتورسیکلت در تهران بلااستفاده مانده است مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای تهران، به تشریح علل عدم رغبت دارندگان موتورسیکلت به اخذ گواهی معاینهفنی پرداخت و گفت: ۱۰خط ویژه معاینهفنی موتورسیکلت در تهران خاک میخورد. به گزارش مناقصهمزایده، حسین مقدم، افزود: بیش از چهار دهه از […]
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای تهران
۱۰ خط معاینهفنی ویژه موتورسیکلت در تهران بلااستفاده مانده است
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای تهران، به تشریح علل عدم رغبت دارندگان موتورسیکلت به اخذ گواهی معاینهفنی پرداخت و گفت: ۱۰خط ویژه معاینهفنی موتورسیکلت در تهران خاک میخورد. به گزارش مناقصهمزایده، حسین مقدم، افزود: بیش از چهار دهه از تصویب قانون اخذ معاینهفنی برای کلیه وسایلنقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت، ماشینسواری و کامیون میگذرد و براساس این قانون این وسایل باید جهت تردد گواهینامه معاینه آلایندگی و ایمنی دریافت کنند، اما هنوز این مسأله برای همه وسایلنقلیه موتوری اتفاق نیفتاده است. وی با اشاره به اینکه در سالهای قبل تا چند هزار مراجعه به مراکز معاینهفنی از سوی دارندگان موتورسیکلتها وجود داشت، ابراز داشت: اما رفتهرفته از تعداد موتورسیکلتهایی که معاینهفنی دریافت میکردند کاسته شد تا اینکه این تعداد امسال به عدد ۳۴ دستگاه موتورسیکلت رسیده است. مقدم، حرکت موازی وزارت کشور به عنوان دستگاه اجرایی عالی، با همراهی برخی دستگاههای دیگر را برای ساماندهی به وضعیت موتورسیکلتها حائز اهمیت دانست و گفت: باید بخش موتورسیکلتها در سامانه یکپارچه ملی سیمفا، افزوده شود. وی یادآور شد: در حالحاضر رصد موتورسیکلتها به صورت محدود در تهران از طریق نرمافزاری دیگری انجام میشود اما اگر یک سامانه یکپارچه ملی و کشوری در این زمینه وجود داشته باشد دیگر با دستور وزارت کشور میتوان به صورت سراسری در کل کشور اجرای جدی معاینات فنی اجرایی شود و با راکبینی که گواهی ندارند، برخورد قانونی صورت گیرد. مقدم، با تأکید بر اینکه برای اجرایی شدن این قانون به صورت جدی باید تمامیدستگاههای مرتبط (وزارت کشور، پلیس راهور، محیطزیست و شهرداریها) دستبهدست هم بدهند و با سیاستگذاری، تصمیماتی اخذ کنند که موتورسیکلتسواران را به سمت قانونمداری پیش ببرند، گفت: البته اجرای قوانین باید به صورت پلکانی و طبقهبندی شده و براساس میزان آلایندگی موتورسیکلتها اجراء شود. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه سیستمهای سوخترسانی انژکتوری در موتورسیکلتها آلایندگی کمتری نسبت به مدلهای کاربراتوری دارند و حساسیت درباره آنها کمتر است، اظهار داشت: برای اجرای قوانین بر روی موتورسیکلتها باید براساس مدل و سال تولید عمل کرد. مقدم، درخصوص ظرفیت مراکز معاینهفنی به منظور اجرای جدی این قانون برای موتورسیکلتها نیز، گفت: در تهران ۱۰خط مکانیزه ویژه موتوری وجود دارد که میتواند کمککننده باشد. اما تقریباً طی سالهای اخیر بلااستفاده ماندهاست. وی ادامه داد: اگر عزم برخورد جدی و اجرای قانون معاینهفنی موتورسیکلتها وجود داشته باشد، بسیاری از شهرهایی که دست به گریبان آلودگی هوا هستند، پای کار خواهند آمد تا مشکلی برای انجام آزمونهای آلایندگی و فنی به وجود نیاید. مقدم، با اشاره به تعداد چند میلیونی موتورسیکلت فعال در کشور، گفت: میزان مراجعات به مراکز از سوی موتورسیکلتسواران کمتر از ۱۰درصد است. وی با تأکید بر اینکه به دلیل ضعفهای اجرایی هیچگاه موتورسیکلتها در رعایت قانون ملزم نبودهاند، اظهار داشت: زمانی هم که مراجعات چند هزارتایی برای دریافت معاینهفنی وجود داشت به دلیل الزامی بودن دریافت برگه معاینهفنی از سوی مدیران شرکتهای خدمات پیکموتوری بود، و راکبین موتورسیکلتها که عمدتاً به فعالیتهای خدماتی مشغولاند، ملزم به ارائه گواهی معاینهفنی برای تردد بودند. مدیرعامل ستادمرکزی معاینهفنی خودروهای تهران ارائه پیشنهاداتی همچون شناسایی موتورسیکلتها از روی پلاک را از لحاظ فنی و اجرایی دشوار ندانست و گفت: سطح تکنولوژی و سیستمها بهگونهای است که بتوان این شناسایی را انجام داد اما تخلف در این زمینه بسیار است. وی افزود: مخدوش کردن و پوشاندن پلاک توسط موتورسیکلتسواران بسیار رایج است و عزم جدی میخواهد که با متخلفین در این حوزه برخورد شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.