واردات تأثیر چندانی بر بازار خودرو ندارد! در لایحه بودجه سال۱۴۰۰، نزدیک به ۲۰ هزار میلیاردریال درآمد از محل مالیات بر واردات ورودی خودرو صفرکیلومتر در نظر گرفته شده که این عدد در سالهایی که واردات خودرو ممنوع بود، صفر لحاظ میشد. این موضوع گمانهزنیهایی را ایجاد کرده که شاید در سال۱۴۰۰ واردات خودرو به […]
واردات تأثیر چندانی بر بازار خودرو ندارد!
در لایحه بودجه سال۱۴۰۰، نزدیک به ۲۰ هزار میلیاردریال درآمد از محل مالیات بر واردات ورودی خودرو صفرکیلومتر در نظر گرفته شده که این عدد در سالهایی که واردات خودرو ممنوع بود، صفر لحاظ میشد. این موضوع گمانهزنیهایی را ایجاد کرده که شاید در سال۱۴۰۰ واردات خودرو به کشور پس از چند سال ممنوعیت آزاد شده و تحولاتی در بازار خودرو ایجاد شود، اما باید دید این تأثیرات چه مثبت و چه منفی، تا چه اندازه خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده، در این رابطه بابک کریمخان؛ کارشناس بازار خودرو معتقد است، آزاد شدن واردات خودرو تأثیر چندانی در بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت. کریمخان با اشاره به گمانهزنیهایی که درباره احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده وجود دارد، گفت: اگرچه این موضوع در حد احتمال مطرح است، اما در صورت آزادسازی واردات تأثیر چندانی بر بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت. عضو انجمن همگن قطعهسازان کشور با بیان اینکه نرخ خودروهای وارداتی معمولاً آنقدر بالاست که در کلاس خودروهای تولید داخل جا نمیگیرد و در کلاس بالاتری قرار دارد، ادامه داد: از همینرو خودروهای وارداتی وارد عرصه رقابت با تولیدات داخلی نخواهند شد و تأثیر چشمگیری بر قیمت خودرو داخلی ندارد.به گفته کریمخان، خودروهای وارداتی عمدتاً در دسته خودروهای لوکس محسوب میشوند، در حالیکه خودرویی که قشر عمده مردم در داخل کشور برای آن تقاضا دارند خودرو با نرخ بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیونتومان است که بعید به نظر میرسد خودرو وارداتی در این رِنج قیمتی وجود داشته باشد. وی از تأثیر آزادشدن احتمالی واردات خودرو بر بازار خودروهای خارجی در داخل کشور هم یاد کرد و افزود: واردات خودرو میتواند بخشی از عطش بازار برای این دسته از خودروها را کاهش دهد و مقداری از قیمتهای نجومی و غیرمنطقی خودروهای خارجی که اکنون به دلیل عدم واردات تا این حد بالا رفته، بکاهد. رئیس انجمن قطعهسازان استان کرمانشاه از پیامدهای نامناسب احتمالی واردات خودرو خارجی به کشور هم نام برد و خاطرنشان کرد: وقتی که واردات خودرو صورت میگیرد، باید فکری به حال سرویس، تأمین قطعات یدکی و پشتیبانی این نوع خودروها هم بشود، نه اینکه بعد از مدتی که خودروهای خارجی نیازمند سرویس شد مردم برای تأمین قطعات آنها مستأصل بمانند. کریمخان، یادآور شد: به علاوه واردات خودرو باید روند دائمیداشته باشد و متوقف و برقرار کردن متوالی آن مناسب نیست. وی با بیان اینکه شاید بهتر باشد ارزی که برای واردات خودرو خارجی اختصاص مییابد صرف واردات قطعات و موارد اولیه مورد نیاز خودروسازان داخلی شود، عنوان کرد: اگر این روند اتفاق بیفتد، میتواند پنج تا شش برابر خودروهایی که قرار است وارد شود، در داخل کشور ظرفیت تولید خودرو ایجاد کرده و بازار خودرو را بسیار متأثر میکند. عضو انجمن همگن قطعهسازان کشور، تأکید کرد: اگرچه مردم حق دارند در صورت تمایل خودرو خارجی بخرند، اما نباید فراموش کنیم، کشور اکنون در شرایط نیمهجنگی است و در چنین شرایطی باید براساس اولویتها تصمیمگیری کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.