تولید اولین نمونه از خودروی ملی تعاون

پیشرفت طراحی و ساخت پلتفرم خودروی ملی تعاون تولید اولین نمونه از خودروی ملی تعاون   در راستای گسترش صنعت خودرو و قطعه‌سازی و تولید خودروهای باکیفیت و همچنین شکل‌گیری همکاری بین صنعت و دانشگاه، گروهی از قطعه‌سازان خودرو با تشکیل یک کنسرسیوم و با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، اقدام به تولید «پلتفرم ملی تعاون» کرده‌اند تا […]

پیشرفت طراحی و ساخت پلتفرم خودروی ملی تعاون

تولید اولین نمونه از خودروی ملی تعاون  

در راستای گسترش صنعت خودرو و قطعه‌سازی و تولید خودروهای باکیفیت و همچنین شکل‌گیری همکاری بین صنعت و دانشگاه، گروهی از قطعه‌سازان خودرو با تشکیل یک کنسرسیوم و با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، اقدام به تولید «پلتفرم ملی تعاون» کرده‌اند تا براساس آن، بتوانند به‌عنوان سومین خودروساز ایران وارد عرصه تولید خودرو شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، پلتفرم ملی تعاون حاصل سال‌ها کار تحقیقاتی بوده که در فازهای گوناگون و با سرمایه‌گذاری و همراهی، همدلی قطعه‌سازان بخش‌خصوصی انجام و تاکنون با رقمی‌ بالغ‌بر ۱۳هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در حال انجام است. قرار است که این پروژه در سال۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. به منظور پیگیری و بررسی عملکرد «پلتفرم ملی تعاون» نشستی با حضور معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، نماینده مجلس و مدیران گروه تعاونی چکادصنعت فلاح برگزار شد. محمدجعفر کبیری؛ معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه‌اجتماعی، درباره طرح «پلتفرم ملی تعاون» گفت: شرکت چکادصنعت پیشنهادهای مفیدی در بخش امور تعاون جهت تقویت توان خودروسازی مطرح کردند و همچنین توافق اولیه و خیلی مهمی ‌انجام شد. کبیری، درخصوص کنسرسیوم شرکت‌های صنعت قطعه‌سازی خودرو گفت: خوشبختانه هم در دولت و هم در مجلس این روحیه وجود دارد که از این طرح حمایت شود و ما می‌توانیم امیدوارم باشیم به‌زودی خبرهای خوبی را در زمینه افزایش فعالیت تولید خودرو می‌شنویم. در ادامه حسن شجاعی؛ نماینده مجلس شورای‌اسلامی ‌طرح «پلتفرم ملی تعاون» را واجد حمایت مجلس و دولت دانست و گفت: در این پروژه خودباوری، خلاقیت و نوآوری، شجاعت و ریسک‌پذیری و جوان‌گرایی نمایان است و برنامه‌ریزی‌های خوبی هم صورت گرفته است. وی همچنین ضمن اشاره به اینکه صنعت خودروی ما در حال‌حاضر مشکلات زیادی دارد و کسی از وضعیت بازار خودرو راضی نیست، بیان کرد: این نشانگر این است که در صنعت خودروسازی کشور یک تحول جدی لازم داریم و البته همه می‌دانند که مقاومت‌هایی برای تحول در صنعت خودرو وجود دارد. همچنین علی یکه‌فلاح؛ رئیس هیأت‌مدیره شرکت «چکاد» با اعلام خبر تولید اولین نمونه از این خودروی جدید، گفت: این محصول مشترک صنعت و دانشگاه است و ما با به‌کارگیری نیروهای انسانی جوان و دانشگاهی در بخش‌های مختلف، توانستیم علم و تجربه را پیوند دهیم. وی افزود: همکاران دانشگاهی ما در هیأت‌مدیره و بخش‌های اجرایی حضور دارند. این بخش‌ها به دانش و تجربه بسیاری نیاز دارد و این نشانگر همکاری بالای دو نهاد دانشگاه و صنعت است و همچنین دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف فنی-مهندسی حوزه‌‌های قطعه، خودرو، برق و نرم‌افزار در تیم ما حضور دارند. فلاح، در ادامه به مشخصات پروژه پرداخت و افزود: این طرح «پلتفرم ملی تعاون» نام دارد و حاصل سال‌ها تحقیق و علم‌آموزی است که در بخش‌های مختلف و با سرمایه‌گذاری و همراهی قطعه‌سازان بخش‌خصوصی انجام شده است. وی در ادامه، تصریح کرد: بخش‌خصوصی در قالب یک کنسرسیوم قطعه‌سازی داخلی با همکاری چند بنیاد مالی، از سرمایه‌گذاران این پروژه بزرگ هستند که تاکنون رقمی ‌بالغ بر ۱۳هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در حال انجام است. رئیس هیأت‌مدیره شرکت چکاد، بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد کنسرسیوم در چهار بخش تأمین‌کنندگان مواداولیه، تولیدکنندگان قطعات خودرویی، توزیع‌کنندگان و قطعات پس‌ از فروش و صادرات دنبال شده است. فلاح افزود: این طرح کلان در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پایه‌ریزی شده و برای هفت هزار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد می‌کند و بخش‌خصوصی برای اولین‌بار در ایران طراحی و تولید خودرو را انجام می‌دهد و افزایش صادرات غیرنفتی را به‌همراه دارد. وی گفت: همچنین تولید خودروهای پاک براساس فناوری‌های پیشرفته در نظر گرفته شده و براساس دانش فنی متخصصان داخلی است. رئیس هیأت‌مدیره گروه تعاونی چکادصنعت، با بیان اینکه طراحی این پلتفرم یک برنامه دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود که برای اولین‌بار در سطح کشور دنبال می‌شود، افزود: در این پروژه با تکیه بر توان علمی ‌نخبگان این کار را بومی‌سازی کرده‌ایم و با توجه به اینکه بسیاری از خودروهای داخلی ما از استانداردهای جهانی صنعت خودروسازی عقب است، اما این پروژه براساس استانداردهای تعریف شده بین‌المللی است.

الگوهای خارجی پلتفرم ملی تعاون

در پایان ابوالفضل خلخالی؛ عضو هیأت‌مدیره یکسان آریان‌خودرو گروه چکادصنعت در توضیح محصول آزمایشی که تولید شده است، گفت: فرآیند طراحی محصول ما براساس APQP است و فرآیند طراحی نیز براساس نوآوری شرکت Ford است و نمونه سنجش استاندارد خود را خودروی هیوندا i10 قرار داده‌ایم. وی گفت: بر این اساس آزمون استاندارد تمام بخش‌های محصول ما با الهام از رویکردهای شرکت هیوندای کره‌جنوبی دنبال شده و پس از مذاکره با شرکت‌های مختلف خارجی تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت‌های آنان در بخش‌هایی مانند قوای محرکه نیز استفاده کنیم. وی ضمن اشاره به قابلیت متفاوت این محصول نسبت به خودروهای دنیا گفت: ما در این محصول هر دو نوع سوخت برقی و بنزینی را ایجاد کرده‌ایم و البته این با مدل‌های هیبریدی متفاوت است چرا که مدل هیبریدی هر دو سوخت را همزمان دارد و قابل استفاده است در حالی‌که در این محصول به‌صورت مجزا در خودرو کار شده است. خلخالی، افزود: این محصول خودروهای ما قادر خواهند بود پلتفرم برقی یا بنزینی داشته باشند. اعتقاد ما این است که خودروهای هیبریدی آینده‌ای در دنیای فناوری ندارد و نوعی دوره‌گذار هستند و محصولات ما به دو نوع برقی و بنزینی خواهد بود که هم از تکنولوژي محیط‌زیستی استفاده کرده باشیم و هم قدرت انتخاب مشتریان بیشتر باشد. مدیر پروژه خودرو شرکت آریان‌خودرو گروه چکادصنعت، با اشاره به این نکته که سعی می‌کنیم قیمت خودرویی که تولید می‌شود محدود به قشر خاصی نباشد و طبقات مختلف جامعه از آن استفاده کنند، گفت: البته خودروهایی هم تولید خواهیم کرد که لوکس‌تر و با امکانات خاص به بازار عرضه می‌شود و این به معنی بالاتر بودن برخی از محصولات است که البته قابلیت صادرات هم خواهند داشت.