کروزکنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کروزکنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟ امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هر روز با یک سیستم جدید بر روی خودروها روبه‌رو هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، یکی از این سیستم‌ها که به تازگی همگانی شده است سیستم کروزکنترل است. کروزکنترل یا همان سیستم تثبیت‌کننده سرعت این امکان را برای راننده فراهم می‌کند تا در مسیرهای […]

کروزکنترل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هر روز با یک سیستم جدید بر روی خودروها روبه‌رو هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، یکی از این سیستم‌ها که به تازگی همگانی شده است سیستم کروزکنترل است. کروزکنترل یا همان سیستم تثبیت‌کننده سرعت این امکان را برای راننده فراهم می‌کند تا در مسیرهای طولانی و جاده‌های صاف، سرعت خودروی خود را بر روی یک میزان ثابت تنظیم کرده و بدون استفاده از پدال گاز رانندگی راحت‌تری داشته باشد. سیستم کروزکنترل به‌صورت پیش‌فرض در خودروهای مدل بالا و جدید وجود دارد و در دیگر خودروها به‌صورت آپشنال ارائه می‌شود. البته برخی شرکت‌ها این سیستم را بر روی خودروی شما نصب می‌کنند که بسته به کیفیت و نوع سیستم کروزکنترل، قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

اجزای سیستم کروزکنترل

۱-واحد فرمان: (Command Module) این واحد متشکل از کلیدهایی است که بر روی خودرو تعبیه شده و به راننده این امکان را می‌دهد تا سرعت خودرو را تثبیت یا کم و زیاد کرده و سیستم کروز را روشن و خاموش کند.

 ۲-واحد کنترل الکتریکی:(ECU) این قسمت در واقع همان مغزفعال سیستم است که وظیفه پردازش داده‌ها و اطلاعات را برعهده دارد؛ ECU داده‌ها را از ورودی گرفته و پس از پردازش، فرمان‌های لازم را تولید و به سمت خروجی ارسال می‌کند.

۳-عملگر: (Actuator) ین واحد مانند پیاده‌نظام صف‌مقدم عمل کرده و با باز و بسته کردن دریچه گاز براساس فرمان‌های دریافتی، سرعت تعیین‌شده را تنظیم می‌کند.

انواع عملگرهای سیستم کروزکنترل

عملگرهای خلأ (Vacuum)

عملگرهای الکتریکی

سیستم‌‌های کروزکنترل بدون عملگر

کروزکنترل چگونه کار می‌کند؟

در زمانی‌که راننده قصد دارد یک مسیر طولانی را طی کند، می‌تواند با روشن کردن سیستم کروزکنترل سرعت را ثابت نگه دارد. زمانی که این سیستم فعال است در مکان‌های سربالایی و سرآشیبی و زمان وزش بادهای شدید سرعت تنظیم‌شده با سیستم کروزکنترل تغییر نخواهد کرد. این سیستم در سرعت‌های زیر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر کارایی مناسبی نداشته و فعال نمی‌شود. سیستم کروزکنترل بسته به شرکت سازنده و مدل خودرو در قسمت‌های مختلفی قرار دارد. در برخی از مدل‌های خودرو دکمه‌های کروز بر روی فرمان و در برخی از مدل‌های دیگر دسته‌ای مانند دسته برف‌پاک‌کن در کنار فرمان تعبیه شده است که دکمه‌های کروز بر روی آن قرار دارد. غیرفعال کردن سیستم کروز در خودروهای اتوماتیک با فشردن پدال‌ترمز و در خودروهای دنده‌ای با فشردن پدال‌کلاچ انجام می‌شود. کروزکنترل دارای دکمه‌هایon/off‌، set/accel، cost/decelerate، resume،cancle است؛ البته این دکمه‌ها براساس سازنده خودرو می‌توانند نام‌های متفاوتی داشته باشند.

مزیت‌های استفاده از کروزکنترل

– کنترل دریچه گاز خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت وکاهش مصرف لنت‌ترمز، ثابت نگه داشتن و افزایش میانگین سرعت و اطمینان ودید جلو در هنگام رانندگی.

– افزایش یا کاهش سرعت تنظیم‌شده تنها با استفاده از یک دکمه

– کاهش خستگی و راحتی راننده در مسیرهای طولانی

– قابلیت نصب آسان بر روی خودروهای مختلف به غیر از برخی خودروهای خاص نظیر پراید!

سیستم کروزکنترل برای جاده‌ها و اتوبان‌های کم‌ترافیک و خلوت طراحی شده است. هنگامی‌که شما تمایل به رانندگی در مسیرهای طولانی با سرعت بالا را دارید، به دلایل امنیتی این سیستم مناسب رانندگی در سطح شهر نخواهد بود. در سراشیبی‌ها و سرازیری‌هایی که شیب‌های آن بسیار تند باشد سیستم کروز به صورت خودکار از مدار خارج می‌شود و کنترل ماشین به دست راننده است که در این هنگام راننده باید با استفاده از پدال گاز و ترمز، کنترل خودرو را در دست بگیرد، در نتیجه راننده خودرو با وجود سیستم کروز هم باید در حین رانندگی در کنترل ماشین دقت کافی را داشته باشد. هرچند که استفاده از سیستم کروزکنترل، رانندگی راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد، اما جهت افزایش ایمنی خود و سرنشینان از این سیستم در جاده‌های لغزنده، پرترافیک، جاده‌های پر پیچ‌وخم و جاده‌هایی که شیب آن بسیار زیاد است، استفاده نکنید.