نگران استردادم به ترکیه نیستم، اردوغان کودتا کرد

    مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا که طرفدارانش در ترکیه مقصر کودتای ناکام شناخته شده‌اند، اعلام کرد: من از هرگونه حکم استردادی که آمریکا صادر کند، پیروی خواهم کرد. اما باید بدانید که رییس‌جمهوری ترکیه این کودتای ناکام را به راه انداخته بود.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فتح‌ا…گولن، مبلغ اسلامی مستقر […]

    مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا که طرفدارانش در ترکیه مقصر کودتای ناکام شناخته شده‌اند، اعلام کرد: من از هرگونه حکم استردادی که آمریکا صادر کند، پیروی خواهم کرد. اما باید بدانید که رییس‌جمهوری ترکیه این کودتای ناکام را به راه انداخته بود.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، فتح‌ا…گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا که در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیا به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: من نسبت به درخواست استرداد نگران نیستم.گولن تأکید کرد: مداخله نظامی را گامی مثبت نمی‌دانم و با آن موافق نیستم چون دستیابی به دموکراسی از طریق سلاح ممکن نیست.

وی تشکیل کمیته مستقل بین‌المللی تحقیقات در خصوص تلاش برای کودتا و نیز شناسایی علل واقعی این رویداد را خواستار شد.

گولن با رد اتهاماتی که علیه او مطرح شده، تأکید کرد: کودتای نافرجام عنان و اختیار را از اردوغان برای تحت پیگرد قراردادن مخالفانش در کشور می‌گیرد و به اعتقاد من حملات، بازداشت‌‌ها و مصادره اموال مخالفان افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که ترکیه اعلام کرده که از آمریکا خواسته تا این روحانی را مسترد کند.

اردوغان نیز در این راستا اعلام کرد که رسماً از آمریکا درخواست خواهد کرد تا گولن را تحویل دهد همان‌طور که آن‌ها از ما درخواست می‌کنند و ما اجابت می‌کنیم.

در همین حال دولت واشنگتن اعلام کرد که هرگونه درخواست رسمی را بررسی خواهد کرد.

یک مسؤول امنیتی در ترکیه اعلام کرد در پی وقوع کودتا، دولت ۸۰۰۰ نیروی پلیس و مسؤولان نظامی این کشور را از سمت‌هایشان برکنار کرد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، این مسؤول امنیتی اعلام کرد که ۸۰۰۰ نیروی مذکور از سراسر کشور ترکیه هستند و شامل شهرهای استانبول و آنکارا نیز می‌شوند.

در پی کودتای اخیر نافرجام در ترکیه مقامات این کشور شمار زیادی از افرادی را که احتمال دست داشتن آن‌ها در کودتا تا حدودی برایشان مشخص شده، برکنار کرده‌اند.

مسؤولان ترکیه همچنین اعلام کردند ۳۰ استاندار و ۵۰ مدیر رشد دولتی نیز از کار برکنار شدند.

وزارت کشور ترکیه نیز اعلام ۸۷۷۷ تن از کارمندان خود را در سراسر ترکیه از کار برکنار کرده است.

در همین ارتباط و به دنبال وقوع کودتای ناکام علیه رییس‌جمهور ترکیه، سایت افشاگر ویکی‌لیکس دیروز اعلام کرد، به زودی داده‌هایی را درباره ساختار قدرت سیاسی ترکیه منتشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سایت افشاگر ویکی‌لیکس در صفحه توئیتر خود نوشت: برای یک چالش آماده شوید چرا که ما قصد داریم اسنادی را درباره ساختار قدرت سیاسی ترکیه منتشر کنیم.

همچنین در پی اظهارات برخی مقامات ترکیه از جمله رجب‌طیب‌اردوغان مبنی بر احتمال احیای قانون اجرای اعدام برای کودتاچیان در این کشور دولت آلمان اعلام کرد: در صورت احیای این قانون مذاکرات برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به پایان می‌رسد.

این اظهارات اردوغان به رغم تأکید مکرر برخی مقامات اروپا از جمله فدریکاموگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم احترام به قوانین حقوق بشر از سوی ترکیه ایراد شد.

اشتفان‌زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در کنفرانس خبری خود در برلین گفت: آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا موضعی روشن در این باره دارند و همه با مجازات اعدام مخالف هستند. کشوری که مجازات اعدام داشته باشد نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا شود و ارایه مجدد این مجازات در ترکیه به معنای پایان مذاکرات عضویت آنکارا در این نهاد سیاسی – اقتصادی خواهد بود.

موگرینی نیز در کنفرانس مشترک با وزیر خارجه آمریکا گفت هر کشوری که مجازات اعدام را اجرا کند نمی‌تواند عضوی از اتحادیه اروپا باشد.