تأثیر هیجانات سیاسی در بازار خودرو تا کجا ادامه دارد؟

تأثیر هیجانات سیاسی در بازار خودرو تا کجا ادامه دارد؟ در طول ماه‌های اخیر مسائل روانی مختلف، چون آمدن دولت جدید آمریکا و شایعه واردات دوباره خودرو تأثیر کاهشی روی بازار داشته به طوری که بازارخودرو در رکود مطلق به‌سر می‌برد و علت آن نیز ترس خریداران از سقوط دوباره قیمت‌ها بوده و هیچکس خرید […]

تأثیر هیجانات سیاسی در بازار خودرو تا کجا ادامه دارد؟

در طول ماه‌های اخیر مسائل روانی مختلف، چون آمدن دولت جدید آمریکا و شایعه واردات دوباره خودرو تأثیر کاهشی روی بازار داشته به طوری که بازارخودرو در رکود مطلق به‌سر می‌برد و علت آن نیز ترس خریداران از سقوط دوباره قیمت‌ها بوده و هیچکس خرید نمی‌کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، آلبرت بغوزیان؛ یک اقتصاددان با تأکید بر اینکه جو روانی بازار پس از انتخابات آمریکا مثبت بوده، گفت: شوک ارزی پس از تغییر دولت آمریکا خواهیم داشت و کالاهای که مواداولیه وارداتی دارند در آینده کاهش قیمت سریع‌تر و بیشتر خواهند داشت. بغوزیان، افزود: در حال‌حاضر اگرچه روند کاهش قیمت کالاها در بازار مانند قیمت دلار سریع نیست اما به تدریج ابتدا روند افزایش تورم کندتر می‌شود و بعد از آن قیمت کالاها تثبیت می‌شود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه روند افزایش و کاهش قیمت در تمام محصولات مانند هم نیست، افزود: در شرایط کنونی برخی کالاها از مواداولیه وارداتی استفاده می‌کنند و بیشتر تحت‌تأثیر نوسانات قیمت ارز هستند، به همین دلیل در چند وقت اخیر که قیمت ارز بالا رفته بود برخی کالا افزایش قیمت بیشتری تجربه کرده بودند و با کاهش قیمت ارز ابتدا دچار یک شوک روانی می‌شوند و قیمت آن به سرعت کاهش می‌یابد و بعد از آن قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.در این زمینه سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در رابطه با وضعیت عرضه و تقاضا در بازار، گفت: تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار فروکش کرده است. فروشنده در بازار وجود دارد، اما تنها مصرف‌کننده واقعی برای خرید مراجعه می‌کند. وی پیش‌بینی کرد: احتمالاً طی هفته‌های پیش‌رو (تا آخر آذرماه) قیمت خودروها ریزش مجدد داشته باشد؛ چراکه عرضه از سوی خودروسازان بیشتر شده و وعده شده که تا آخر ماه جاری ۴۰هزار خودرو وارد بازار شود. بنابراین در بازاری که خریدار کم و فروشنده زیاد است، قیمت‌ها ریزش خواهد داشت و تا احتمالاً تا دو الی سه ماه آینده دیگر افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم داشت. بابک صدرایی؛ کارشناس بازار خودرو، در این باره گفت: پس از انتخابات آمریکا و روشن شدن نتیجه آن، بازار خودرو کشور تحت‌تأثیر این اخبار سیاسی و احساسی با کاهش قیمت در بازار روبه‌رو شد و عده‌ای منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، اما مهم این است که هیچ واقعیتی تغییر نکرده و تحریم‌ها و مشکلات آن کماکان پابرجاست و این کاهش قیمت‌های ذهنی و احساسی معمولاً عمر کمی‌ دارد و خیلی زود بازار براساس واقعیت‌ها به شرایط خود بازخواهد گشت. صدرایی، افزود: قیمت خودروهای وارداتی موجود در چند سال گذشته به طور غیرمنطقی و حتی بیشتر از رشد دلار بالا رفت و سودجویان توانستند منافعی عظیم را از بازار کسب کنند، چراکه واردات خودرو از سال ۲۰۱۸ ممنوع است و در این ممنوعیت دلالان قیمت‌های غیرمنطقی را روی خودروهای موجود وضع کردند. وی تصریح کرد: حال کاهش ۲۰درصدی قیمت وارداتی‌ها عملاً به معنی ارزانی نیست چراکه قیمت‌های قبلی بی‌پشتوانه و غیرعقلانی بوده است. در مورد خودروهای داخلی نیز، تنها قیمت بازار تا حدود ۱۵درصد کاهش داشته که ملاک آن بحث عرضه و تقاضا بوده و قیمت‌های شرکتی نه‌تنها کاهش نداشته بلکه خودروسازان همچنان معتقدند که با قیمت فعلی در حال ثبت ضرر و زیان هستند. این کارشناس خودرو، ادامه داد: این کاهش قیمت‌ها را در بازار می‌توان از جنبه دیگر نیز بررسی کرد، ابتدا باید اذعان داشت که هیچ‌یک از پارامترها نظیر نرخ ارز (به صورت قابل‌توجه کاهش نداشته و روند نوسانی را دارد)، کاهش تحریم‌ها و حل بخشی از اختلافات سیاسی (مسأله هسته‌ای) و همچنین میزان عرضه خودرو و افزایش آن در بازار نسبت به قبل از انتخابات تغییری نکرده و تنها یک اتفاق احساسی و روانی قیمت‌هایی را که قبل از انتخابات بسیار بالا برده بود را کمی ‌پایین آورده است. صدرایی، با اشاره به اینکه تا پایان امسال اتفاق خاصی نخواهد افتاد و قطعاً حل‌وفصل مسائل سیاسی بین دولت‌ها به زمان نیاز دارد و تا به دست آمدن توافقی جامع هیچ واقعیتی تغییر نمی‌کند، گفت: در طول این مدت ممکن است عمل‌ها و عکس‌العمل‌های گوناگون بازهم بر قیمت دلار تأثیر بگذارد و قطعاً بازار واکنش افزایشی نشان دهد. وی تصریح کرد: کمبود مواداولیه و قطعات، مشکلات نقل‌وانتقال مالی و کالا (تحت‌تأثیر تحریم‌ها که همچنان باقی است) و افزایش هزینه‌های تحمیلی در پی تحریم و کاهش ظرفیت تولید، همگی پارامترهایی است که تا پایان سال به همین منوال خواهد بود. صدرایی، خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به بازار شب عید و افزایش سنتی تقاضا در این ماه‌ها، عرضه و موجودی خودرو در بازار محدود است و این خود باز هم بر روی روند قیمت‌ها تأثیرگذار است که احتمالاً بر روند کاهشی تأثیر معکوس می‌گذارد.