شفافیت و افزایش سرعت در دسترسی به مناقصات و استعلامات فولادخراسان

با استقرار سیستم SRM در سایت ممکن شد شفافیت و افزایش سرعت در دسترسی به مناقصات و استعلامات فولادخراسان مدیر خرید شرکت فولادخراسان، گفت: استقرار سیستم مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان یا SRM با توجه به عدم دخالت نیروی انسانی و سیستمی ‌شدن فرآیند خرید و تأمین، موجب شفافیت در عملکرد و سهولت تأمین کالاها و […]

با استقرار سیستم SRM در سایت ممکن شد

شفافیت و افزایش سرعت در دسترسی به مناقصات و استعلامات فولادخراسان

مدیر خرید شرکت فولادخراسان، گفت: استقرار سیستم مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان یا SRM با توجه به عدم دخالت نیروی انسانی و سیستمی ‌شدن فرآیند خرید و تأمین، موجب شفافیت در عملکرد و سهولت تأمین کالاها و خدمات مورد نیاز فولادخراسان شده است. مجید ایرانمنش، اظهار داشت: تا پیش از سال۱۳۹۶ استعلام‌ها و ثبت‌نام‌های تأمین‌کنندگان شرکت فولادخراسان به صورت کتبی انجام می‌شد. در سال۱۳۹۶ استعلام الکترونیکی در فولادخراسان آغاز شد و به‌تدریج گسترش یافت. به طوری‌که اکنون تمام فرآیندهای تأمین و خرید فولادخراسان به صورت الکترونیکی در یک سیستم پیشرفته به نام مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان یا SRM انجام می‌شود. وی افزود: تأمین‌کنندگان شرکت فولادخراسان قبلاً از طریق ارتباط کتبی حضوری یا سوابق کاری گذشته، با شرکت در بخش برنامه‌ریزی خرید ارتباط برقرار می‌کردند و ثبت‌نام انجام می‌دادند. بخش برنامه‌ریزی خرید نیز از تأمین‌کنندگان اطلاعات و مدارک را دریافت می‌کرد و تأمین‌کننده با توجه به زمینه فعالیت می‌توانست در بخش مورد نیاز فولادخراسان فعالیت کند. مدیر خرید شرکت فولادخراسان، اضافه کرد: هر شرکتی از زمینه فعالیتی که فولادخراسان انتخاب کرده بود، فقط در تعداد محدودی زمینه، اجازه فعالیت داشت. اگر درخواستی هم وجود داشت، مناقصات و استعلامات تنها برای همان شرکت‌هایی که در زمینه فعالیت مشخص‌شده، ثبت‌نام کرده بودند و کد گرفته بودند، قابل دسترسی بود. ضمن اینکه به دلیل حضوری و کتبی بودن فرآیند، تأمین‌کننده باید مدارک خود شامل استعلام‌ها، مشخصات فعالیت و کاتالوگ شرکت را به صورت کتبی تحویل می‌داد که نیازمند ده‌ها صفحه کاغذ بود. به همین دلیل تعداد تأمین‌کنندگان فولادخراسان نسبتاً محدود بود. همچنین جابه‌جایی و بررسی حجم عظیمی ‌از کاغذ در فرآیندهای سازمان فولادخراسان زمان نسبتاً زیادی را از کارکنان بخش‌های مختلف و تأمین‌کنندگان می‌گرفت. ایرانمنش، خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری موضوع شفافیت‌سازی در بخش خرید و استعلام‌ها جاری شد. به این صورت که در شرکت فولادخراسان تمامی ‌مناقصات و استعلام‌های الکترونیکی در هر سطح و نوعی، روی سایت فولادخراسان قرار می‌گیرد. از ۱۲تیرماه سال‌جاری که این سیستم برای شفاف‌سازی راه‌اندازی شد، تاکنون بیش از چهارهزار و ۵۰۰ استعلام و همچنین ۵۰۰ مناقصه در سایت فولادخراسان بارگذاری شده که هر کدام شامل یک یا چند ردیف کالا هستند. مدیر خرید شرکت فولادخراسان، تصریح کرد: همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت فولادخراسان و بخش مناقصات و استعلام‌های جاری معاونت خرید، به‌راحتی استعلام را مشاهده و پیشنهاد خود را ثبت و در استعلام و یا مناقصه شرکت کنند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر پیشنهاد تجهیز، مطابق با درخواست فولادخراسان در صورت وجود پیشنهاد تجهیز و کالای جایگزین، با ارائه مدارک و مستندات فنی آن را نیز پیشنهاد داده و مورد بررسی فولادخراسان نیز قرار می‌گیرد. وی اضافه کرد: طی مدت زمان استقرار سامانه خرید فولادخراسان شرکت‌های بسیاری شناسایی شده‌اند و باعث تقویت لیست تأمین‌کنندگان فولادخراسان نیز شده است. همچنین بسیاری از این شرکت‌های جدید، در استعلام‌های فولادخراسان برنده و سفارش‌گذاری شده‌اند. مدیر خرید شرکت فولادخراسان، تأکید کرد: از زمانی که یک تأمین‌کننده به سیستم خرید شرکت فولادخراسان وارد می‌شود و در تمامی ‌مراحل با ارسال چندین پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود. این اطلاع‌رسانی در هر مرحله باعث ایجاد شفافیت سیستمی‌، هم برای شرکت فولادخراسان و هم برای تأمین‌کننده خواهد شد. ایرانمنش، مطرح کرد: نتیجه استقرار سیستم مدیریت ارتباط با تأمین‌کنندگان (SRM) در شرکت فولادخراسان با رویه جدید برابری، بی‌طرفی، در دسترس بودن اطلاعات، سهولت دسترسی تأمین‌کنندگان، نظارت‌پذیری، قابلیت اعتماد و سلامت فرآیند بوده است. در جهت ارتقای این سیستم، به طور مرتب از تأمین‌کنندگان و همکاران گزارش‌ها و بازخوردهای لازم دریافت و تغییرات لازم انجام می‌گیرد. وی ابراز کرد: شرکت فولادخراسان برنامه‌های بزرگ‌تر و بهتری را در آینده در دستور کار قرار داده است و قصد دارد این برنامه‌ها را تا یک ماه آینده اجرا کند که در این رابطه اطلاع‌رسانی‌های لازم هم متعاقباً صورت خواهد گرفت.