چرا شورایرقابت تصمیم به عدم قیمتگذاری خودروهای همکلاس گرفت؟ گروه خودرو – خبرها حاکی از آن است که طرح توسعه و اصلاح صنعت خودروی وزارت صمت، به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شده است. در یکی از بندهای این طرح اصلاح شیوه قیمتگذاری قید شده، که در آن وزارت صمت خواستار آزادسازی قیمت […]
چرا شورایرقابت تصمیم به عدم قیمتگذاری خودروهای همکلاس گرفت؟
گروه خودرو – خبرها حاکی از آن است که طرح توسعه و اصلاح صنعت خودروی وزارت صمت، به شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه ارسال شده است. در یکی از بندهای این طرح اصلاح شیوه قیمتگذاری قید شده، که در آن وزارت صمت خواستار آزادسازی قیمت برخی از خودروهایی است که براساس ارزیابی این وزارتخانه از انحصار خارج شدهاند. با توجه به این موضوع رضا شیوا؛ رئیس شورایرقابت، گفت: بنابر آخرین تصمیمات قرار است برخی از خودروها که رقیب دارند را از قیمتگذاری دستوری خارج کنیم. وی با بیان اینکه برخی خودروها از قیمتگذاری دستوری خارج میشوند، گفت: هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشد از سیستم قیمتگذاری خارج میشود، اکنون کرمانموتور، گروه بهمن، مدیرانخودرو و برخی دیگر خودرو تولید میکنند، اگر خودروهایی که این خودروسازها تولید میکنند با خودروهای ایرانخودرو و سایپا در یک کلاس قیمت باشند، چون میتوانند رقابت کنند ممکن است از دستورالعمل قیمتی خارج شوند. در این رابطه سیدمحمدمهدی شکورزاده؛ رئیس هیأتمدیره انجمن قطعهسازان خراسانرضوی، گفت: شورایرقابت برای عدم قیمتگذاری خودروهای تولید شده در یک کلاس و دارای رقیب در بازار، صنعت خودرو را یک قدم روبه جلو پیش خواهد برد و وضعیت بهتری در این صنعت حاکم خواهد شد چرا که خروج این دسته از خودروها از قیمتگذاری دستوری موجب کاهش ضرر و زیان خودروساز و افزایش نقدینگی خودروسازان و قطعهسازان شده و در نتیجه تأمین مواداولیه برای زنجیره تأمین تسهیل خواهد شد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه هدف شورای رقابت از این تصمیم انحصارشکنی و ایجاد رقابت در بازار است و یا تحتتأثیر عوامل دیگری تصمیم به این اقدام گرفته است، گفت: به اعتقاد بنده تصمیمات شورایرقابت در مورد صنعت خودرو همیشه عامدانه بوده در حالی که در مورد صنایع دیگر چنین دیدگاهی ندارد. بنابراین به نظر میرسد فشارهای وارد شده از سوی وزارت صمت با مدیریت جدید، نمایندگان مجلس، انجمنهای صنفی و همگن و واقعیتهای موجود در اجتماع موجب شده که شورایرقابت عدم قیمتگذاری دستوری خودرو را پذیرفته و تخفیفاتی در این زمینه قائل شود. رئیس هیأتمدیره انجمن قطعهسازان خراسانرضوی درباره قیمتگذاری خودروهای جدید به روش کلینیک بیان کرد: تعیینکننده قیمت هر کالایی بازار است و استفاده از روشهای مختلف در قیمتگذاری نهتنها موجب کاهش قیمتها نمیشود بلکه موجب ناپایداری و اغتشاش در بازار و افزایش قیمتها خواهد شد. همان طورکه در مورد کالاهایی مانند مرغ، تخممرغ و لبنیات روشهای مختلف و تعزیراتی برای کاهش قیمت جوابگو نبوده است. در کشور ما با توجه به اینکه سیستم بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا تعیینکننده قیمت کالاست هرگونه روشی غیر از این سیستم در بازار التهاب ایجاد خواهد کرد. البته ممکن است در برخی مواقع که سیستم اقتصادی کشور بازار نیست برخی روشها در کوتاهمدت جوابگو باشد اما در حالحاضر که عرضه و تقاضا مبنای سیستم اقتصادی کشور است، قیمتگذاری به روشهای دیگر تصمیم درستی نخواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.