خرید تجهیزات تونل‌‌های قطعه یک تا ۴۵ روز آینده

تلاش برای تحقق وعده دولت در آزادراه تهران-شمال خرید تجهیزات تونل‌‌های قطعه یک تا ۴۵ روز آینده طبق اعلام مدیرعامل آزادراه تهران-شمال فرایند خرید تجهیزات مورد نیاز جهت نصب در تونل‌های قطعه یک آزاد‌راه تهران شمال در ۴۵ روز آینده شروع خواهد شد تا بدین ترتیب با تکمیل بخش‌های مختلف قطعه یک، وعده دولت برای […]

تلاش برای تحقق وعده دولت در آزادراه تهران-شمال

خرید تجهیزات تونل‌‌های قطعه یک تا ۴۵ روز آینده

طبق اعلام مدیرعامل آزادراه تهران-شمال فرایند خرید تجهیزات مورد نیاز جهت نصب در تونل‌های قطعه یک آزاد‌راه تهران شمال در ۴۵ روز آینده شروع خواهد شد تا بدین ترتیب با تکمیل بخش‌های مختلف قطعه یک، وعده دولت برای افتتاح این مسیر تا بهار ۹۶ محقق شود.

‌به گزارش فارس، وزیر راه و شهرسازی در آخرین بازدید‌ خود از پیشرفت عملیات احداث قطعه اول آزادراه تهران-شمال، از تهران محدوده دهکده المپیک و دره کن تا شهرستانک، ‌وعده تکمیل این قطعه را که تا پایان سال ۹۵ بود تمدید و به بهار ۹۶ موکول کرد.

به نظر می‌رسد دولت برنامه دارد افتتاح این قطعه را در نزدیکی ایام‌ دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری انجام دهد.

البته معاون اول رییس‌جمهور هم که در همان بازدید‌ حضور داشت، از وزیر راه و شهرسازی و بنیاد به عنوان شرکای پروژه در آزادراه تهران-شمال خواست که در صورت امکان قطعه یک آزادراه تهران-شمال تا نوروز ۹۶ قابل بهره‌برداری باشد.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر قطعه چهارم آزادراه تهران-شمال که در دولت قبل تکمیل شد، در حال بهره‌برداری است، در قطعات سوم و دوم آزادراه تهران-شمال نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است. اکنون مطالعات اجرای قطعه سوم به پایان رسیده است و در قطعه دوم نیز احداث تونل البرز در حال انجام است.

اجرای قطعات دوم و سوم آزادراه تهران-شمال پرهزینه‌‌ترین بخش‌های اجرای این پروژه بزرگ است.

در این راستا‌ مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال اعلام کرده است که ‌با نزدیک شدن به مراحل پایانی ساخت تونل‌‌ها در قطعه یک آزاد‌راه تهران – شمال، هماهنگی برای خرید تجهیزات مورد نیاز مانند جت‌فن‌ها، پست‌های برق، تأسیسات روشنایی و تجهیزات مربوط به ارتباطات رادیویی و تلفن همراه انجام شده است.

بنا به گفته مهران‌اعتمادی، با مشاوره یک شرکت ایتالیایی اقلام و تعداد تجهیزات لازم، مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفت و ظرف ۴۵ روز آینده خرید این تجهیزات که از بالا‌ترین کیفیت و بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا خواهد بود انجام خواهد شد.

مدیرعامل آزاد راه تهران-شمال با اشاره به خرید نقدی این تجهیزات اضافه کرد: تصمیم گرفته شده از سیستم رادیویی و انتقال امواج تلفن همراه در داخل تونل‌‌ها و همچنین یک مرکز کنترل و مانیتورینگ پیشرفته برای ایجاد امنیت و ایمنی در طول آزادراه استفاده شود که این تجهیزات از بالا‌ترین استانداردهای راهداری در دنیا خواهد بود.

به گزارش فارس‌ مشخصات قطعات۴ گانه آزادراه تهران-شمال به شرح زیر است:

الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال

‌قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران – دوآب شهرستانک به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به ۳ راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً ۳۲ کیلومتر بوده و تکمیل آن در اولویت است موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد، حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت‌.

ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک – پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود ۵ کیلومتر کوتاه می‌شود.

ج) مشخصات قطعه ۳آزاد‌راه تهران شمال

این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله‌ـ ۳راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته‌ است اما مطالعات اجرایی آن که به دلیل گذشت مدت‌زمان زیاد منقضی شده بود، ‌به روز شده است.

د) مشخصات قطعه ۴ این آزاد‌راه

 

قطعه ۴ آزاد‌راه تهران – شمال حدفاصل ۳راهى دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی به بهره‌برداری رسید و سپس به تدریج تکمیل شد.