پیوستن ۸٫۵ میلیون ایرانی به «دولت همراه»

پیوستن ۸٫۵ میلیون ایرانی به «دولت همراه» پایش کیفیت خدمات الکترونیکی و درگاه‌های دستگاه‌های اجرایی مدیرکل پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی گفت: هشت‌ونیم میلیون ایرانی برای بهره‌مندی از ۱۰۷خدمت الکترونیکی دولتی به دولت همراه پیوسته‌اند. به گزارش ایرنا، از ظهور دولت الکترونیکی در جهان بیش از ۳۰سال می‌گذرد و ایران نیز چند سالی […]

پیوستن ۸٫۵ میلیون ایرانی به «دولت همراه»

پایش کیفیت خدمات الکترونیکی و درگاه‌های دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی گفت: هشت‌ونیم میلیون ایرانی برای بهره‌مندی از ۱۰۷خدمت الکترونیکی دولتی به دولت همراه پیوسته‌اند. به گزارش ایرنا، از ظهور دولت الکترونیکی در جهان بیش از ۳۰سال می‌گذرد و ایران نیز چند سالی است در این حوزه قدم‌های خوبی برداشته است. مجیدفولادیان؛ مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، برنامه‌های این معاونت را تشریح کرد. مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه دولت همراه سامانه‌ای است که مردم و دولت در کنار یکدیگر می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، گفت: تجمیع و ارائه خدمات دولتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات سیار، اقدامی‌است که توسط سامانه «دولت همراه» دنبال می‌شود. فولادیان، افزود: این سامانه به‌صورت ۲۴ساعته در هفت روز هفته و از طریق جلب مشارکت شهروندان، کلیه خدمات دولت الکترونیکی را از طریق ابزارک‌های متعدد همراه به شهروندان ارائه می‌دهد. در این سامانه، سازمان فناوری اطلاعات ایران در قالب دستگاه اجرایی متولی و اپراتورهای موبایل و کلیه دستگاه‌های اجرایی در قالب دستگاه اجرایی همکار در نظر گرفته شده‌اند. وی اضافه کرد: ایجاد بستری امن برای تسهیل در ارائه خدمات، صیانت از حاکمیت داده‌ها، احراز هویت افراد با بهره‌گیری از استاندارد جهانی و دستاوردهای زیست‌محیطی از جمله مزایای دولت همراه است. البته نباید فراموش کرد علاوه بر دولت، سایر دستگاه‌ها نیز با استفاده از این سامانه از مزیت تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان بر بستر امن، افزایش سرعت، امنیت اطلاعات، کیفیت خدمات و تکریم ارباب‌رجوع در نظام اداری و شفافیت در ارائه اطلاعات و خدمات بهره‌مند می‌شوند. مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: آنچه که در استفاده از سامانه دولت همراه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی در دریافت خدمات، کاهش هزینه‌های دسترسی به خدمات و امکان دسترسی عمومی ‌و یکسان برای کلیه اقشار جامعه و در پی آن دستیابی به عدالت اجتماعی و کاهش فساد اداری است. وی یادآور شد: براساس آخرین آمار موجود، تاکنون ۱۰۷ خدمت در سامانه دولت همراه ارائه شده است. همچنین ۳۵ دستگاه ارائه‌دهنده خدمت به این سامانه متصل هستند و تعداد کاربران در این سامانه، هشت‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر گزارش شده است. مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: ارزیابی دستگاه‌های اجرایی همراه با آموزش و یادگیری مفاهیم اصلی خدمت‌رسانی و نیز اثرگذاری بر مدیران ارشد سازمانی و تغییر رویکرد بر مبنای پنج شاخص اصلی خدمت، موجب جلوگیری از موازی‌کاری و صرف بودجه‌های چندگانه غیرضروری در سازمان‌های مشابه شده و اطلاع‌رسانی به آن‌ها باعث آگاه‌سازی برای ایجاد بستری واحد و کارا به‌جای بسترهای چندگانه است. فولادیان، اظهار داشت: به همین دلیل سازمان فناوری اطلاعات ایران تصمیم گرفت، علاوه بر به‌روزرسانی شاخص‌های ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، میزان آمادگی دستگاه‌ها و سازمان‌ها جهت ورود به مراحل بالاتر بلوغ دولت الکترونیکی را نیز مورد بررسی قرار دهد. وی اضافه کرد: در همین راستا ضمن به‌روزرسانی شاخص‌های مدل‌های بلوغ دولت الکترونیکی، به طبقه‌بندی دستگاه‌های اجرایی از منظر بلوغ نیز پرداخته است. در مورد گستره این پروژه می‌توان گفت که دربرگیرنده کلیه خدمات شناسنامه‌دار از سوی سازمان اداری و استخدامی‌ کشور در تمامی‌ دستگاه‌های اجرایی کشور است. از جمله اصلی‌ترین اهداف این پروژه می‌توان به اندازه‌گیری و ارزیابی سطح بلوغ خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی (ارزیابی فنی و رتبه‌بندی کیفی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی)، اندازه‌گیری و ارزیابی میزان کاهش مراجعات حضوری و ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی (با اولویت پنج حوزه سلامت، آموزش، تأمین‌اجتماعی، کار و امور استخدامی، حفاظت از محیط‌زیست و امنیت اجتماعی)، تدوین نقشه‌راه، مشاوره و توصیه‌های راهبردی به تفکیک دستگاه‌ها به‌منظور الکترونیکی شدن تمامی‌خدمات آن‌ها و نیز بررسی، تحلیل و ارائه راهکارهای افزایش رتبه EDGI (شاخص توسعه دولت الکترونیکی) کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی اشاره کرد.