اتریش هاب بارگیری ایران در اروپا شود

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اتریش هاب بارگیری ایران در اروپا شود قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در نشست با هیأت اتریشی درباره موارد متعددی گفت‌وگو کرد تا با تهیه فهرستی مشخص از پروژه‌های قابل همکاری، راه رسیدن به تفاهم‌نامه‌ای همه جانبه باز شود. به گزارش ایسنا، اولین اجلاس کمیته مشترک حمل و نقل دو […]

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی

اتریش هاب بارگیری ایران در اروپا شود

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در نشست با هیأت اتریشی درباره موارد متعددی گفت‌وگو کرد تا با تهیه فهرستی مشخص از پروژه‌های قابل همکاری، راه رسیدن به تفاهم‌نامه‌ای همه جانبه باز شود.

به گزارش ایسنا، اولین اجلاس کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور اتریش و ایران با حضور اصغرفخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و تأمین مالی وزارت راه و شهرسازی، فریدریش‌اشتیفت، سفیر اتریش در ایران، دکتر گریم، مسؤول مذاکره کننده وزارت حمل و نقل و فن‌آوری اتریش به همراه جمعی از کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ایران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه برگزار شد.

فخریه‌کاشان در ابتدای جلسه اظهار داشت: ایرانی‌‌ها در گذشته بیش‌ترین تردد را به آلمان و اتریش داشته‌اند و مسؤولیت ما و شما امروز سنگین است. ما باید راه همکاری دو کشور را باز کنیم و در این راستا مذاکراتی انجام و متنی تهیه شده است که درمورد آن بحث و گفت‌و‌گو می‌شود.

وی تأکید کرد: نباید به سند و کاغذی که امضا می‌شود اکتفا شود و ضروری است هدف‌های مشخصی را تعریف کنیم که این مکانیزم به صورت داینامیک و پویا به نتیجه برسد و این مکانیزم باید سازماندهی خود را داشته باشد؛ امروز کنار هم هستیم که این کار را انجام دهیم.

اشتیفت، سفیر اتریش در ایران افزود: همان‌طور که فرمودید وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با رییس‌جمهوری اتریش سندی را امضا کرد که در آن نقشه راه مشخص و ۶کارگروه ذیل آن تشکیل شد که از این میان کارگروه بازرگانی، حمل‌ونقل و انرژی فعال خواهد شد و کارگروهی در زمینه توریست و آموزش عالی نیز در دست پیگیری است و در این راستا چند تفاهم‌نامه آماده و تعدادی امضا شده است.

وی افزود: هفته آینده نماینده وزارت علوم اتریش با حضور در ایران درمورد تعداد بورسیه‌های دانشگاهی تبادل نظر خواهد کرد. همچنین در زمینه توریسم تفاهم‌نامه آماده شده و به امضا خواهد رسید.

وی افزود: اینجا حضور یافته‌ایم تا فهرست مشخصی از پروژه‌های قابل همکاری را تهیه کنیم و تنها در صورت تهیه این فهرست ما حاضر به امضا تفاهم‌نامه خواهیم شد.

پس از ارایه نظرات نماینده وزارت حمل و نقل اتریش، اصغرفخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی چند پیشنهاد مطرح و اظهار کرد: بهتر است پروژه‌ها را در ۴ حوزه ریلی، دریایی، ریلی و جاده‌ای و به عنوان کاری که در ۶ماه آینده قرار است به امضا برسد مشخص کنیم.

وی افزود: همچنین برای نظارت بر پروژه‌ها بهتر است یک «مایلستون» تعریف کنیم تا روند رشد پروژه مشخص شود؛ هر ۳ ماه یک بار می‌توان از میزان پیشرفت یا مشکلات پروژه مطلع شد که در آن زمان کمیته مشترک می‌تواند برای رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که باید تحت این تفاهم‌نامه برای بخش‌های مختلف وزارتخانه یک چشم‌انداز تعریف کرد، گفت: از این طریق می‌توان به سمت تحقق یک میلیارد دلار در سال حرکت کرد.

وی با اشاره به الگوی پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در حوزه جاده‌ای گفت: اتریش می‌تواند نقش هاب ترانزیت ایران برای انتقال کالا از خاورمیانه به قلب اروپا باشد. البته در گذشته نیز تخلیه و بارگیری کالاهای ارسالی و ترانزیتی از سوی ایران به اروپا در اتریش انجام می‌شد.

فخریه‌کاشان در ادامه پیشنهادی در حوزه هوایی مطرح کرد و گفت: اتریش پتانسیل لازم برای استفاده از توان هواپیمایی ایران و ایجاد یک ارزش مالی دوطرفه را دارد. امروز بسیاری از مسافران هوایی ایران از طریق ترکیه و دوبی به کشورهای واقع در اروپا و آمریکا اقدام می‌کنند در حالی که اگر مسافران ایرانی در فرودگاه وین در اتریش اقدام به پرواز برای کشورهای مقصد کنند علاوه بر منفعت اقتصادی برای دو طرف در زمان سفر نیز برای مسافران ایرانی صرفه‌جویی می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و تأمین مالی با بیان این‌که «وقتی از یک میلیارد دلار صحبت می‌کنیم باید دو طرفه به موضوع نگاه کرد» خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که اتریش به لحاظ مالی نسبت به سایر کشور‌ها سهم کوچکی دارد و این‌که اتریش یک بازار پولی محسوب نمی‌شود. به همین خاطر می‌توان با اتریش در مورد تجهیز منابع مالی و ضمانت ایران در اروپا وارد مذاکره شد.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری اتریشی می‌توانند از سوی ایران به خدمت گرفته شوند و درواقع به ابزارهایی برای جذب سرمایه سایرکشور‌ها جهت تجهیز پروژه‌های در حال اجرا از سوی اتریش تبدیل شوند.

فخریه‌کاشان در ادامه بیان داشت: در صورت مقایسه ایرلند و اتریش درمی‌یابیم که شاید ایرلند از اقتصاد ضعیف‌تری نسبت به اتریش برخوردار باشد. اما ایرلند هاب لیزینگ هواپیما شده است و به این معنی نیست که ایرلند درآمد خود را از داخل کشور فراهم می‌کند بلکه پول خود را از بازارهای سنگاپور فراهم می‌کند. به همین خاطر ما برای هر یک از بخش‌های وزارتخانه یک هدف را برای شما مشخص می‌کنیم تا شما تصمیم مورد نظر را اتخاذ کنید.