اختلاف قیمت تایر از بازار تا کارخانه به‌دلیل وضعیت اقتصادی موجود

اختلاف قیمت تایر از بازار تا کارخانه به‌دلیل وضعیت اقتصادی موجود   پس از افزایش بی‌رویه اختلاف قیمت کارخانه و بازار تایر خودروهای سواری، سازمان حمایت، مجوز افزایش قیمت ۵۰درصدی تایر خودروهای سواری را صادر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، پس از این اتفاق انتظار می‌رفت تا ضمن کاهش این اختلاف‌قیمت و واسطه‌بازی در بازار تایر، […]

اختلاف قیمت تایر از بازار تا کارخانه به‌دلیل وضعیت اقتصادی موجود  

پس از افزایش بی‌رویه اختلاف قیمت کارخانه و بازار تایر خودروهای سواری، سازمان حمایت، مجوز افزایش قیمت ۵۰درصدی تایر خودروهای سواری را صادر کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، پس از این اتفاق انتظار می‌رفت تا ضمن کاهش این اختلاف‌قیمت و واسطه‌بازی در بازار تایر، عرضه در نمایندگی‌های فروش افزایش یافته و در نهایت کاهش قیمت را شاهد باشیم. در همین حال این اعتقاد وجود داشت، در روزهایی که خارج شدن لاستیک‌سواری از شمول قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری، زمینه افزایش تولید این کالا توسط واحدهای تولیدی و نیز کاهش قیمت آن را در بازار آزاد را به‌دنبال داشته، استفاده از راهکارهای بازارمحور می‌تواند سیاست‌گذار را به سمت رفع مشکلات موجود هدایت کند. اما این شرایط در حالی بود که شنیده‌ها حاکی از آن است که با وجود افزایش ۵۰درصدی قیمت کارخانه‌ای تایر، هنوز تعدادی از کارخانه‌ها عرضه محصولات خود را به بازار آغاز نکرده‌اند و هرچند برخی از کارخانه‌ها، هزینه خرید تایر را دریافت کرده‌اند، اما هنوز عرضه شروع نشده و این امر باعث شده تا در بخش برخی تایرها از جمله پراید اختلاف قیمت کارخانه و بازار افزایش یابد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که فعالان این حوزه ضمن رد این‌گونه نظرها معتقدند عرضه تایر به بازار اصلی‌ترین راهکار تأمین نقدینگی بوده و دلیلی برای عدم عرضه و یا کاهش میزان آن وجود ندارد، چراکه وضعیت نامناسب اقتصادی بر اختلاف قیمت کارخانه و بازار تایر دامن زده است. مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به افزایش قیمت انجام شده در تایر خودروهای سواری، می‌گوید: مجوز افزایش قیمت صادرشده تنها برای خودروهای سواری بوده و هم‌اکنون میزان تولید این دسته از خودروها بیشتر از همیشه در جریان بوده و به بازار عرضه می‌شود. وی با تأکید بر اینکه تاکنون مشکلی به لحاظ تولید و عرضه تایرهای سواری گزارش نشده است، می‌افزاید: اختلاف قیمت فعلی تایرهای تولیدی و تایرهای موجود در بازار همانند سایر کالا به دلیل شکل جدیدی از اقتصاد هم‌اکنون دچار نوساناتی است که نمونه آن را در سایر کالاها همچون مواد خوراکی شاهد هستیم. تنها، با بیان اینکه میزان تولید نسبت به گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است، تصریح می‌کند: در هشت‌ماهه نخست امسال ۱۴میلیون و ۳۸۹ هزار و ۶۰۰ حلقه تایر سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ حلقه ۲۴درصد و به لحاظ وزنی ۲۷درصد رشد داشته این در حالی است که به لحاظ افزایش میزان تفاضا، شاهد افزایش تولید تایر خودروهای سنگین بودیم. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان موظف به تولید با تمام توان هستند، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون مسائلی در اقتصاد وجود دارد که در حیطه اختیارات تولیدکننده نیست به طوری‌که هم‌اکنون شاهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار هستیم. وی با تأکید بر اینکه کارخانه‌های تولید تایر هیچ زمانی به صورت مستقیم نسبت به عرضه تایر به بازار اقدام نمی‌کنند، اظهار می‌کند: تولیدکنندگان تایرهای تولیدی را در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌دهند و هیچ تولیدکننده‌ای به‌صورت مستقیم با کف بازار در ارتباط نیست. بنابراین تایرهای سواری از سوی نمایندگی در بازار عرضه می‌شود و تایرهای سنگین نیز از طریق سامانه به فروش می‌رسند. تنها، در ادامه درخصوص اختلاف قیمت کارخانه و بازار تایر پراید نیز، می‌گوید: تولیدکنندگان دلیلی برای عدم عرضه به بازار ندارند و هم‌اکنون تمام تولیدات خود را به نمایندگی‌ها عرضه می‌کنند و از آنجا که بخشی از سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از فروش تأمین می‌شود، بنابراین نگهداری این تولیدات دردی از تولیدکننده دوا نمی‌کند.