ارائه آیین‌نامه اجرایی تعیین سن فرسودگی خودروها به دولت

ارائه آیین‌نامه اجرایی تعیین سن فرسودگی خودروها به دولت با توجه به ابطال آیین‌نامه قبلی ماده(۸) قانون هوای پاک درخصوص تعیین سن فرسودگی خودروها، سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش‌نویس جدید این آیین‌نامه را به هیأت دولت ارائه کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مطابق مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بار اقتصادی ناشی از آلودگی هوای […]

ارائه آیین‌نامه اجرایی تعیین سن فرسودگی خودروها به دولت

با توجه به ابطال آیین‌نامه قبلی ماده(۸) قانون هوای پاک درخصوص تعیین سن فرسودگی خودروها، سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش‌نویس جدید این آیین‌نامه را به هیأت دولت ارائه کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مطابق مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بار اقتصادی ناشی از آلودگی هوای ۱۰استان منتخب کشور (شامل استان‌های پرجمعیت) برابر با ۱۸۸هزار میلیاردریال برآورد شده است. همچنین مطالعات سیاهه کشور نشان می‌دهد وسایل‌نقلیه سهم قابل‌توجهی در افزایش آلودگی هوا دارند، موضوعی که در ماده(۸) قانون هوای پاک بر آن تأکید شده است. به عبارت دیگر این ماده بر تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوط به تعیین‌تکلیف خودروهای فرسوده و سن فرسودگی آن‌ها تأکید دارد. در حال‌حاضر با توجه به ابطال آیین‌نامه پیشین ماده فوق از سوی دیوان‌عدالت اداری، سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری دستگاه‌های مربوط، اقدام به تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه جدید این ماده با رویکرد افزایش نظارت بر خودروهایی که پس از مدتی از نظر آلایندگی و ایمنی در شرایط ناپایدار قرار می‌گیرند، نموده است. در این شرایط پس از رسیدن انواع وسایل‌نقلیه به عمر مرز فرسودگی، تعداد دفعات معاینه فنی سالیانه خودرو و حق بیمه‌ثالث مربوطه (باتوجه به افزایش ریسک بروز حادثه) افزایش می‌یابد. آیین‌نامه پیشنهادی که جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به هیأت‌دولت ارائه شده است، مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست طی می‌کند.