دست خالی زنجیره تأمین از بسته جهش‌تولید خودرو

دست خالی زنجیره تأمین از بسته جهش‌تولید خودرو پیش‌بینی‌ها انجام شده با هدف جهش‌تولید در صنعت خودرو، حاکی از تحقق تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برای سال۹۹ است که نیمی‌از هدف‌گذاری به بهار سال آینده موکول خواهد شد براین اساس وزیر صمت با تدوین بسته ای خودروسازان را برای روزهای بهتر آماده کرده است. […]

دست خالی زنجیره تأمین از بسته جهش‌تولید خودرو

پیش‌بینی‌ها انجام شده با هدف جهش‌تولید در صنعت خودرو، حاکی از تحقق تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برای سال۹۹ است که نیمی‌از هدف‌گذاری به بهار سال آینده موکول خواهد شد براین اساس وزیر صمت با تدوین بسته ای خودروسازان را برای روزهای بهتر آماده کرده است. به گزارش خودروکار، در این بسته رشد ۵۰ درصدی تیراژ تولید، پرداخت تسهیلات به خودروسازان، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری و تأمین ارز مورد نیاز صنعت مورد تأکید قرار گرفته و نشانه‌ای از بهبود شرایط و نحوه تأمین نقدینگی قطعه‌ساز نیست این در حالیست که فعالان این حوزه آمادگی خود برای تحقق این بسته را اعلام کرده و آماده افزایش تیراژ تولید براساس برنامه پیش‌بینی شده هستند. نگاهی به آمار تولید خودرو در هشت ماهه امسال به‌ویژه در ماه‌های اخیر از رشد تولید حکایت دارد که این اتفاق با همت زنجیره تأمین و در شرایطی محقق شده که فعالان این حوزه در بدترین شرایط مالی هستند. مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تأکید بر اینکه در بسته جهش‌تولید پیش‌بینی درخصوص تأمین مالی قطعه‌سازان نشده است، می‌گوید: قطعه‌سازان نارضایتی خود از این موضوع را مطرح کرده و در همین حال سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بر این موضوع تأکید کرده‌اند که سهمی‌برای صنعت قطعه دیده نشده است. وی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در بسته جهش‌تولید می‌افزاید: بسته پیش‌بینی شده شاهد تغییرات زیادی بوده اما در طرح اولیه و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقرر بود تا از محل اصلاح قیمت‌ها ۵۰ درصد در اختیار خودروساز قرار گیرد تا نسبت به تأمین مالی خودروساز اقدام شود تا خودروساز توان پرداخت مطالبات قطعه‌ساز را داشته باشد اما پرداخت مستقیمی‌برای خودروساز در نظر گرفته نشده است. دبیر انجمن قطعه‌سازان، ادامه می‌دهد: واریز این مبلغ به لحاظ فنی دارای ایراداتی بود و مشکلات حقوقی داشت. بنابراین در این بسته راهکاری برای تأمین نقدینگی قطعه‌ساز و رفع چالش آن دیده نشده است. بیگلو، با تأکید بر این که این بسته و اجرای آن تأثیری در رفع کمبود نقدینگی قطعه‌ساز ندارد، تصریح می‌کند: بسته جهش‌تولید تنها این امکان را فراهم‌ می‌کند تا نقدینگی تحت اختیار خودروساز در قالب مطالبات در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد و یا در صورت صلاحدید خودروساز صرف پروژه‌های توسعه‌ای و یا تولید قطعات جدید شود. وی در ادامه با اشاره به افزایش میزان‌مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان اظهار می‌کند: این شرایط در حالی است که قطعه‌سازان با تکیه بر روش‌هایی همچون دریافت دوباره تسهیلات از بانک‌ها و تأمین مواداولیه به شکل‌های مختلف، موفق به افزایش تیراژ تولید خود شده‌اند که این موضوع کمبود نقدینگی آن‌ها را تشدید کرده است.