راه ورود خودرو به بورس، بسته شد

طبق اعلام وزیر صمت راه ورود خودرو به بورس، بسته شد در حالی که قرار بود با طرح مجلس شورای‌اسلامی، خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه شوند، وزیر صنعت،معدن‌وتجارت از موافقت کمیته خودرو با این جمع‌بندی که بازار خودرو خود، بایستی خودش را تنظیم کرده و عرضه آن در بورس منطقی نیست، خبر داد. به […]

طبق اعلام وزیر صمت

راه ورود خودرو به بورس، بسته شد

در حالی که قرار بود با طرح مجلس شورای‌اسلامی، خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه شوند، وزیر صنعت،معدن‌وتجارت از موافقت کمیته خودرو با این جمع‌بندی که بازار خودرو خود، بایستی خودش را تنظیم کرده و عرضه آن در بورس منطقی نیست، خبر داد. به گزارش ایسنا، علیرضا رزم‌حسینی، در بازدید از دو خودروسازی اصلی کشور و خطوط تولید و خودروهای جدید هر دو خودروسازی به ضرورت رقابتی شدن بازار و شکست انحصار در تولید خودرو که نتیجه آن تعادل بازار و اصلاح ساختار خودروسازان خواهد بود، اشاره کرد. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو با نام «تارا» با بیان اینکه کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خودبه‌خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. کمیته خودرو نیز این موضوع را پذیرفته است. وی تأکید کرد: به نظر ما این عدم عرضه خودرو در بورس، روالی منطقی و درست است. قطعاً به‌زودی بازار خودرو خوب خواهد شد. اعلام این موضوع توسط وزیر صمت در شرایطی است که مجلس شورای‌اسلامی، چند ماه پیش طرح «تحول صنعت خودرو با محوریت عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا» را مطرح کرد و قرار براین بود تا این طرح در صحن علنی مجلس شورای‌اسلامی، به رأی گذاشته شود. طبق طرح تدوینی مجلس، خودروسازان اصلی ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا می‌شدند و ضمن آن تعیین‌ قیمت پایه خودروها، به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار و سپس قیمت نهایی برای فروش، بسته به عرضه و تقاضای بورس تعیین می‌شد. همچنین در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح، تصمیم براین بود که مابه‌التفاوت نرخ کشف شده و قیمت پایه، به صندوقی واریز شود تا صرف اموری حمایتی همچون ارائه وام خرید خودرو، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و همچنین ارائه وام‌های قرض‌الحسنه به خودروسازان شود. در مقابل اما خود وزارت صنعت،معدن‌وتجارت نیز از نهایی شدن بسته‌ای حمایتی برای اصلاح صنعت خودرو در آینده نزدیک صحبت می‌کند که آن‌گونه که به‌گوش می‌رسد، طبق این طرح که در حال‌حاضر در مراحل بررسی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار دارد، تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ به خودروسازان واگذار و پرتیراژها همچون روال حال‌حاضر، در اختیار شورای‌رقابت باشد. حال با منتفی شدن طرح عرضه خودرو در بورس، باید منتظر ماند تا مشخص شود، طرح وزارت صمت نیز مورد قبول واقع خواهد شد و در صورت تصویب، راهگشای این صنعت و بازار آن خواهد بود یا خیر؟ هرچند که وزیر صمت به بسته پیشنهادی وزارتخانه خود برای ایجاد تعادل در این صنعت و حذف دلالان، اطمینان کافی دارد.