دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی ابلاغ شد دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی وزارت صمت به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. به گزارش مهر، دستورالعمل جدید تنظیم بازار در مورد محصولات پتروشیمی از سوی وزارت صمت به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. در این ابلاغیه آمده است: پیرو ابلاغیه شماره۶۰/۱۱۲۵۸۶ مورخ۱/۵/۱۳۹۷ موضوع دستورالعمل تنظیم […]
دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی ابلاغ شد
دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی وزارت صمت به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. به گزارش مهر، دستورالعمل جدید تنظیم بازار در مورد محصولات پتروشیمی از سوی وزارت صمت به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. در این ابلاغیه آمده است: پیرو ابلاغیه شماره۶۰/۱۱۲۵۸۶ مورخ۱/۵/۱۳۹۷ موضوع دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و با عنایت به طرح و بررسی دستورالعمل مذکور در یکصدوسومین جلسه کارگروه تنظیم بازار (موضوع نامه شماره۶۰/۱۴۹۶۰۲ مورخ۱۹/۶/۱۳۹۹) دستورالعمل مذکور در جلسه ارائه و پس از استماع نقطهنظرات اعضای کارگروه تنظیم بازار، تصمیم زیر اتخاذ گردید. «کلیات دستورالعمل مذکور تصویب و مقرر گردید، در جلسهای با مسؤولیت دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار در حضور اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی و نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و سازمان تعزیرات حکومتی بررسی و دستورالعمل مذکور نهایی و با ابلاغ دبیر کارگروه تنظیم بازار لازمالاجراء خواهد بود.» در همین راستا طی نامه شماره۶۰/۱۵۱۹۷۴ مورخ۲۳/۶/۱۳۹۹ پیشنویس دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی برای اعضای کارگروه تنظیم بازار ارسال و پس از دریافت و بررسی نظرات در جلسات متعدد کارشناسی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و کمیته تخصصی پتروشیمی، دستورالعمل مذکور در چهلونهمین جلسه کمیته مذکور نهایی گردید. محورهای راهبردی دستورالعمل مذکور شامل موارد زیر است:
۱) دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی کشور (با تأکید بر قانون برنامه ششم و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)
۲) تدوین نقشهراه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
۳) مدیریت یکپارچه در حلقههای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی
۴) تخصیص بهینه منابع، رفع انحصار و مقابله با ساختار غیررقابتی در بازار
۵) کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی، حمایت و تقویت تولید در صنایع تکمیلی زنجیره پتروشیمی
۶) مدیریت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی و اتکاء به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورسهای کالایی
۷) ایجاد شفافیت در معاملات، نظارت بر عرضه و تقاضا معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالایی
جزییات دستورالعمل
مادههای این دستورالعمل شامل تعاریف و مفاهیم، کمیته تخصصی پتروشیمی، فروش مستقیم محصولات پتروشیمی ماده، خوراک مجتمعهای پتروشیمی، قیمت محصولات پتروشیمی، مدیریت عرضه محصولات پتروشیمی، مدیریت تقاضای محصولات پتروشیمی، نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی ماده و واردات و صادرات محصولات پتروشیمی میشود که یکی از مهمترین بندهای این دستورالعمل مربوط به قیمت محصولات پتروشیمی میشود. بر این اساس، طبق ماده۵ دستورالعمل قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورسهای کالایی به این صورت خواهد بود:
قیمتهای پایه کلیه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورسهای کالایی در هر گروه کالایی، بر مبنای فرمول زیر محاسبه و مبنای رقابت بوده و به صورت هفتگی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اعلام میگردد.
قیمت پایه=۹۵٪ x قیمت FOB ایران در نشریات اعلام قیمت جهانی به میانگین ماهانه نرخ خرید و فروش ارزنیمایی اعلامی از سوی بانکمرکزی (در سامانه sanarate)
تبصره۱- شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در موارد خاص و با هدف تأمین گریدهای مورد نیاز و ایجاد ثبات در بازار تا پنجدرصد(+-) مجاز به ایجاد نوسان در قیمتهای پایه محاسبه شده است. موارد استفاده از اختیار بیش از پنج تا ۱۰درصد، میبایست با تأیید کمیته انجام شود.
تبصره۲- قیمت پایه محاسبه شده براساس قیمتهای صادراتی شرکتهای پتروشیمی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی قابل اصلاح و بازنگری است.
تبصره۳- در صورت عدم درج قیمت FOB ایران در نشریات اعلام قیمت جهانی، قیمت پایه، پس از کسر هزینه حمل از CFR/FOB بازارهای هدف مندرج در نشریات، به دست میآید.
تبصره۴- شرکت ملی صنایع پتروشیمی در صورت لزوم موظف است نسبت به ارائه توضیحات و مستندات لازم درخصوص منابع و مراجع استخراج قیمتهای پایه محصولات پتروشیمی به کمیته اقدام نماید.
تبصره۵- شرکتهایی که قیمت تمامشده محصولات آنها بالاتر از نرخ جهانی (مورد محاسبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی) است، مکلفند بهای تمام شده براساس ضوابط عمومی قیمتگذاری کالاهای تولید داخل هیأت تعیین و تثبیت قیمتها و احتساب سود حداکثر ۱۰درصد جهت اجراء به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام و همزمان مدارک و مستندات مورد نیاز را به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان جهت اظهارنظر ارسال نمایند. در صورت بالاتر بودن قیمت پایه، نسبت به بهای محاسباتی توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، برای تشکیل پرونده تخلف، اقدام خواهد شد.
تبصره۶- برای گریدهایی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی قیمت پایه آنها را با دلایل مورد تأیید کمیته اعلام نمیکند، قیمت پایه به صورت توافقی با خریدار، توسط فروشنده به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام و پس از تأیید این شرکت، به بورسهای کالایی اعلام میگردد.
تبصره۷- به منظور تأمین نیاز بازار، درخواست عرضه مستمر برای محصولات پتروشیمی و گریدهایی که امکان تولید مستمر ندارند توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به کمیته پیشنهاد میگردد و در صورت تصویب کمیته، برای عرضه مستمر این محصولات گریدها از انبارهای داخلی، هزینه حمل از شرکت پتروشیمی، هزینه انبارداری و خواب سرمایه (با مبدأ محاسبه از تاریخ ورود محصول به انبار و با تأیید شرکت ملی صنایع پتروشیمی) قابل افزودن به قیمت پایه زمان ورود به انبار است.
تبصره۸- در تعیین قیمت محصولات پتروشیمی دارای خوراک وارداتی (دارای کمبود)، ضریب مشخصی براساس نسبت سهم وارداتی خوراک و درصد مصرفی خوراک مورد نظر اعمال خواهد شد. این ضریب در سقف مجاز افزایش قیمت (تبصره۱) توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. گزارش انجام واردات و تناژ آن (با تأیید شرکت ملی صنایع پتروشیمیبه کمیته ارائه میشود.
همچنین برای قیمت فروش مستقیم محصولات پتروشیمی آمده است:
قیمتگذاری محصولات پتروشیمیموضوع بندهای (الف) تا (ز) ماده۳ این دستورالعمل به ترتیب زیر لحاظ میگردد.
۱) کالاهای مشمول بند(الف) ماده۳ در صورت وجود مصوبه شورای رقابت مشمول دستورالعملهای آن شوراست و در غیر آن مطابق با قرارداد بلندمدت فیمابین خریداران و عرضهکنندگان خواهد بود.
۲) درخصوص بندهای (ب) و (ج) همچنین محصولات جدید پتروشیمی موضوع بند(هـ) قیمت، به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین میگردد.
۳) محصولات مشمول بند(د) براساس قیمت تصویبی، با نرخ رسمی مراجع قانونی ذیصلاح است.
۴) محصولات شرکتهای جدیدالتأسیس در خارج از بورسهای کالایی (موضوع قسمت دوم بند(هـ) همچنین بندهای (ز) و (و) براساس آخرین نرخ معامله شده محصول در بورسهای کالایی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.