کاهش نرخ ارز تأثیری بر بازار موتورسیکلت نداشته است نائبرئیس هیأتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور، با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز در بازار موتورسیکلت تأثیر چندانی نداشته و اثر کاهش قیمت دلار بر کالاهای وارداتی به این سرعت قابل ردیابی نیست، گفت: هر سفارشی شش الی هفت ماه طول میکشد تا به کشور وارد […]
کاهش نرخ ارز تأثیری بر بازار موتورسیکلت نداشته است
نائبرئیس هیأتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور، با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز در بازار موتورسیکلت تأثیر چندانی نداشته و اثر کاهش قیمت دلار بر کالاهای وارداتی به این سرعت قابل ردیابی نیست، گفت: هر سفارشی شش الی هفت ماه طول میکشد تا به کشور وارد شود. ضمن اینکه قوانین و مقررات کشور نیز در حال تغییر و تحول است و بهنظر میرسد که وزارت صمت عزم خود را جزم کرده تا از واردات بیرویه موتورسیکلتهایی با طرح اسکوتری و اسباببازی مانند جلوگیری کند. حبیبا…محمودان، در گفتوگو با خبرخودرو، افزود: معمولاً با افزایش قیمت ارز واردکننده بلافاصله قیمت کالا را افزایش میدهد با این استدلال که اگر دفعه بعد آن را بخرم، نمیتوانم جایگزین کنم. بنابراین در حالحاضر که نرخ ارز کاهش یافته منطق او این است که من گران خریدم پس گران میفروشم و هر زمانی که ارزان خریدم، ارزان نیز میفروشم. در مورد تأثیر کاهش قیمت دلار در بخش تولیدات داخل نیز، باید گفت؛ با توجه به اینکه موتورسیکلتهای جدید قالب ساخته هستند و نیازمند تیراژ بالا هستند، معمولاً موتورسیکلتسازان درگیر ساخت موتورسیکلتهایی که هرازچندگاهی نیز مدل عوض میکنند، نمیشوند و تولید آنها با این تیراژ برای آنان صرفه اقتصادی ندارد. نائبرئیس هیأتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور، با بیان اینکه بازار موتورسیکلت مانند خودرو تحتتأثیر قیمت ارز نیست، عنوان کرد: تخصیص ارزنیما به واردات کالایی مانند موتورسیکلت که مشابه آن در داخل تولید میشود اشتباه محض است و یا اینکه حداقل باید ارز آزاد به آن اختصاص دهیم چرا که دلیلی برای تخصیص ارز نیما برای واردات موتورسیکلت به کشور وجود ندارد. محمودان، در ادامه به کیفیت خدمات پس از فروش در بازار موتورسیکلت ایران اشاره کرد و گفت: موتورسیکلتهایی که تیراژ انبوه دارند خدمات پس از فروش کارآمد و مشتریمداری دارند. اما موتورسیکلتهایی که با تیراژ کم و تنوع زیاد وارد کشور شدند خدمات پس از فروش بسیار بدی دارند و متأسفانه از غفلت مشتری سوءاستفاده شده و این اجحاف در حق مصرفکننده است زیرا قطعات آنها به شدت گران و نایاب است و بهدلیل عدم صرفه اقتصادی امکان واردات و تولید آن در داخل وجود ندارد. وی در پاسخ به این سؤال که تقاضا و استقبال مصرفکنندگان در بازار از چه نوع موتورسیکلتهایی بیشتر است، اظهار داشت: مصرفکنندگان بهدنبال همان موتورسیکلتهای قدیمی ساخت ایران هستند و در واقع میتوان گفت؛ موتورسیکلتهای جدید و اسکوتریمانند به آنها تحمیل شده است و با یک بار شکستن، امکان ساخت فلاپ آن در داخل مقرون بهصرفه نیست و واردکننده نیز قادر به واردات آن در تیراژ مورد نیاز نخواهد بود. بنابراین میتوان کاملاً متوجه شد که چرا موتورسیکلتهای اوراقی مجدد بازسازی شده و مورد استفاده قرار میگیرند. نائبرئیس هیأتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور با اشاره به مزایای موتورسیکلتهای ایرانی، افزود: موتورسیکلتهای ساخت داخل شناسنامه دارند و قابلیت تعمیر و نگهداری در روستاها و مناطق دورافتاده کشور را دارند و مصرفکننده مطمئن است که در صورت آسیب موتورسیکلت، پولش هدر نرفته است. اما موتورسیکلتهایی که با تخصیص ارز نیمایی وارد کشور میشوند در شهرستانها و روستاها قابلیت مصرف ندارد و ممکن است تنها در شمال کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز قابلیت استفاده داشته باشد. محمودان، خاطرنشان کرد: جای تعجب است که عواملی توانستند بازار موتورسیکلت ایران را به سمتی هدایت کنند که نه شایسته ملت ایران است و نه صرفه اقتصادی دارد و به مسیر درستی نیز ختم نخواهد شد. بهعنوان مثال واردات موتورسیکلتهای مدل ویو که با تیراژ ۲۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه، هدر رفت ارز کشور است. چرا ما باید مواداولیه خام پتروشیمی، نفت و بنزین که برای تولید آنها هزینه زیادی کردیم را صادر کنیم اما کالایی مانند موتورسیکلت که امکان تولید آن در داخل وجود دارد را از چین، هند و اندونزی وارد کنیم. هیچ کشوری به اندازه ما این مسیر را اشتباه طی نکرده و باید نگاهی به کشورهایی مانند مالزی، اندونزی، پاکستان، شیلی و روسیه کنیم و در این زمینه مانند آنها عمل کنیم. وی عنوان کرد: متأسفانه بازار موتورسیکلت مملو از مدلهای متنوعی است که به بازار ایران تحمیل شده و ما باید کالایی که ارزشافزوده برای کشور دارد را در داخل تولید کنیم و بازار خود را در اختیار شرکتهای خارجی به سبک فعلی قرار ندهیم در این صورت توسعه بازار به نفع مصرفکننده خواهد بود و اشتغال و ارزشافزوده در کشور ایجاد میشود. نائبرئیس هیأتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت کشور رونق بازار موتورسیکلت را مستلزم تصحیح سیاستگذاریهای کلان کشور دانست و بیان کرد: موتورسیکلتهایی که اکنون در کشور ما تولید میشوند بیش از اسم تولید حالت شبه تجارت دارند و متأسفانه این موضوع برخلاف مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور است. به نظر میرسد ما این راه را گم کردهایم و نمیخواهیم از علم صنعت، تجارت و اقتصاد استفاده کنیم. درست مانند رانندهای هستیم که در راهی گرفتار شده و به چپ و راست میزند و امید دارد که این جاده به راهی ختم شود. لذا برای اینکه در این مسیر موفق عمل کنیم، باید یک خانهتکانی شدید در میان بخشهای تصمیمگیرنده صورت بگیرد و کارخانجات موظف شوند که حتماً تولیدات داخل را در اولویت قرار دهند و قطعهسازان موتورسیکلت کشور نیز قادر به پاسخگویی نیاز داخل خواهند بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.