آلودگی و یک مشت سر به هوا‌!

آلودگی و یک مشت سر به هوا‌!       اجازه بدهید از همین اول کار این شمشیر وامانده بی‌هنر را برای جناب آلودگی قلچماق از رو ببندیم تا به ایشان بفهمانیم که قراری بر ملاحظه و مماشات و باری به‌هر جهتی نداریم و امروز حقشان را کف دستشان می‌گذاریم‌!      اینکه این جناب فکر می‌کند راحت […]

آلودگی و یک مشت سر به هوا‌!

      اجازه بدهید از همین اول کار این شمشیر وامانده بی‌هنر را برای جناب آلودگی قلچماق از رو ببندیم تا به ایشان بفهمانیم که قراری بر ملاحظه و مماشات و باری به‌هر جهتی نداریم و امروز حقشان را کف دستشان می‌گذاریم‌!

     اینکه این جناب فکر می‌کند راحت و آسوده در سایه کرونا لم داده و کسی هم عارضش نمی‌شود و یا برای خودش خیالات کرده که پشت سر کوویدخان و در باد ایشان می‌آید و هر شکر اضافی هم که بخواهد‌، می‌خورد و کسی به کسی نیست‌، باید خدمتشان عرض کنیم‌، دقیقاً همین‌گونه است که فکر فرموده‌اند‌!

     مسؤولین و مربوطین محترم که بالاترین اقدام‌شان شده است خاموش کردن ایستگاه‌های هواسنجی داخل شهرها که مبادا شهروندان با دیدن نمودارها نگران و دچار استرس شوند! البته انداختن توپ در زمین دیگران و در دسترس نبودن از جمله کارهای دیگر ایشان است که انصافاً به خوبی به انجام می‌رسانند‌!

     اگر این کرونا زورش به نابودی و بیمار و زمین‌گیر کردن همه مردم نرسد‌، آلودگی حاضر به یراق زحمتش را با جان و دل پذیرفته و در حال انجام وظیفه است‌، مدیران شهری و کشوری هم علی‌الحساب تا مردم سرشان به گرانی و تورم و کرونا گرم است و صدا و اعتراضی بلند نمی‌شود‌، روزه سکوت گرفته‌اند و سوت‌زنان به افق خیره شده و دعای باد و باران می‌خوانند‌!

      قبل از کرونا هرچه کاسه و کوزه بود بر سر خودرو تک‌سرنشین و رفت‌وآمد مدارس و سرویس و این قسم چیزها می‌شکستند و خلق‌ا… همیشه مقصر به‌عنوان متهم ردیف اول‌، هدف تیر زبان متولیان محیط‌زیست و شهر و ایضاً حوادث غیرمترقبه‌چی‌ها قرار می‌گرفتند‌!  اما حالا که به همت کوویدخان نوزدهم بساط انبوه ماشین شخصی و مدرسه و دانشگاه و سرویس‌ها جمع‌وجور شد‌، انگار جناب آلودگی زورش دوچندان شده و کلاً یک روز سالم به درد بخور در یکی دو ماهه اخیر برای کلانشهر‌ها باقی نگذاشته است.

      از مدیران و مسؤولان استدعا دارد کلاه تدبیر و برنامه‌ریزی خود را کمی‌بالاتر بگذارند و عرق شرم ننشسته بر پیشانی را پاک نمایند و رنگ و رخسار گلگون خود را به خجالت و شرمندگی ربط ندهند‌، علی‌الحساب حالا که متهم ردیف اول تبرئه شد‌، عجالتاً این‌بار با عنایت به مسؤولیت و تعهد و وظیفه خود و ایضاً با آنچه خود بهتر از ما می‌دانند‌، انگشت مبارک را بچرخانند و نورافکن را بر روی عزیزان در تاریکی نشسته از کارخانه‌های بدون فیلتر و ناوگان شهری گازوئیل نوشخوارکن گرفته تا برج‌های سر بر آسمان کشیده و بنزین یورو خیلی‌! بیندازند و درد بی‌درمان آلودگی را تصفیه نمایند‌!

 

                                                                                                هوشنگ‌خان