تولید بیشتر خودرو در گروی سرمایهگذاری در قطعهسازی افزایش تولید و دستیابی به تیراژ اقتصادی در صنعت خودروی کشور از موضوعاتی است که این روزها از سوی مدیران و متولیان وزارت صمت مورد تأکید قرار گرفته این در حالی است که کمبود نقدینگی از مهمترین و اصلیترین مشکلات قطعهسازان است. در همین حال کارشناسان و […]
تولید بیشتر خودرو در گروی سرمایهگذاری در قطعهسازی
افزایش تولید و دستیابی به تیراژ اقتصادی در صنعت خودروی کشور از موضوعاتی است که این روزها از سوی مدیران و متولیان وزارت صمت مورد تأکید قرار گرفته این در حالی است که کمبود نقدینگی از مهمترین و اصلیترین مشکلات قطعهسازان است. در همین حال کارشناسان و فعالان صنعت قطعهسازی دستیابی بهچنین الزامات، نیازمند الزاماتی از جمله سرمایهگذاری برای توسعه ظرفیت در حوزه قطعهسازی و رفع موانع و مشکلات اصلی واحدهای قطعهسازی در بخشهای تأمین و تولید است. به گزارش مناقصهمزایده، در این رابطه اصغر خسروشاهی؛ نائبرئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی ایران، ضمن اشاره به ظرفیت موجود در صنعت قطعهسازی کشور برای دستیابی به تولید اقتصادی، عنوان کرد: با تولید روزانه پنج هزار دستگاه خودرو در دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور، ظرفیت تولید قطعهسازان تکمیل است و باید برای تولید بیشتر در حوزه قطعهسازی سرمایهگذاری شود تا ظرفیتها افزایش یابد. خسروشاهی، افزود: یک زمانی ظرفیت خالی وجود دارد و با مشترکسازی میتوان تیراژ تولید را افزایش داد اما همین اکنون با برنامه تولید پنج هزار دستگاه در روز این ظرفیت تکمیل است در حالی که بهرغم لزوم سرمایهگذاری جدید در چند سال گذشته هیچ سرمایهگذاری برای توسعه قطعهسازی صورت نگرفته است. وی در همین زمینه به بالاترین رقم تولید خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: تولید یکمیلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو اگر چه بالاترین رقمیاست که در چند سال گذشته در صنعت خودرو محقق شده است، اما این رقم تا حدود دو میلیون دستگاه امکان افزایش دارد و این ظرفیت در صنعت خودرو و قطعهسازی وجود دارد اما این میزان ظرفیت در تمام قطعات وجود ندارد و قطعه به قطعه این ظرفیت متفاوت است. خسروشاهی، متذکر شد: بهعنوان مثال در قطعات پرسی ممکن است ظرفیتی بیش از دو میلیون دستگاه خودرو در سال را داشته باشیم اما در ماشین کاری قطعات موتوری و گیبرکس طبعاً این ظرفیت محدودتر و کمتر است و به طورکلی نمیتوان این ظرفیت دومیلیون دستگاه خودرو در سال را به همه قطعات تعمیم داد. نائبرئیس انجمن قطعهسازان، با توجه به طرح موضوعاتی چون مشترکسازی قطعات، مشکل اصلی صنعت خودرو را قیمت خودرو و قطعات اعلام کرد و یادآور شد: متأسفانه در چند سال اخیر قیمت خودرو و قطعات براساس نرخ تورم رشد نکرده است و همین مسأله موجب تداوم زیاندهی در قطعهسازی و خودروسازی کشور شده است. خسروشاهی، در ادامه به تأکید اخیر معاون وزیر صمت درخصوص لزوم تیراژ اقتصادی در تولید قطعات پرداخت و تأکید کرد: برای دستیابی به تیراژ اقتصادی در تولید قطعات و کاهش قیمت خودرو باید قیمت مواداولیه داخلی که براساس نرخ جهانی است کاهش یابد چرا که بالای ۸۰ درصد قیمت تمام شده خودرو را مواداولیه تشکیل میدهد. وی در پایان تولید اقتصادی، افزایش تیراژ و کاهش هزینه سربار را موجب کاهش قیمت دانست، خاطرنشان کرد: اگر چه هزینه سربار در شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی کمتر از ۱۰درصد قیمت تمام شده است اما با این حال به نظر میرسد با افزایش تیراژ بتوان یکی، دو درصدی صرفهجویی در هزینه را عملی کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.