عدم وجود زیرساختهای لازم برای تولید موتورسیکلتهای برقی بسیاری از کلانشهرها نه فقط در ایران بلکه در کشورهای پیشرفته به تولید موتورسیکلتهای برقی روی آوردهاند. در تهران سهونیم میلیون دستگاه موتورسیکلت تردد دارد که تقریباً بیشتر آنها هفت برابر یک خودرو آلودگی تولید میکنند، این در حالی است که از ابتدای سالجاری تا اکنون فقط […]
عدم وجود زیرساختهای لازم برای تولید موتورسیکلتهای برقی
بسیاری از کلانشهرها نه فقط در ایران بلکه در کشورهای پیشرفته به تولید موتورسیکلتهای برقی روی آوردهاند. در تهران سهونیم میلیون دستگاه موتورسیکلت تردد دارد که تقریباً بیشتر آنها هفت برابر یک خودرو آلودگی تولید میکنند، این در حالی است که از ابتدای سالجاری تا اکنون فقط ۱۴راکب موتورسوار برای دریافت گواهی معاینه فنی و بررسی تستهای آلایندگی موتورهایشان به مراکز مربوط مراجعه کردهاند. این در حالی است که ماده۸ قانون هوای پاک، دولت، سازمان محیطزیست، پلیس و وزارت صنعت،معدنوتجارت از آن حمایت میکند، موتورهای برقی است زیرا نقش آن در تصادفات و حوادث بسیار پایین است. از سوی دیگر موتورسیکلتهای برقی هم سرعت مناسبی دارند و هم به هوای شهرها لطمه نمیزند. همچنین ماده۵۳ برنامه پنج سالهسوم، شهرداری تهران را موظف کرده تا با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برنامه اجرایی ساماندهی موتورسیکلتهای شهر را با هدف کاهش آلودگی و انتظامبخشی اجراء کند. در این ماده، هویتبخشی، شناسایی و شناسنامهدار کردن موتورسواران شامل الزام به نصب پلاک جلو و اعمال سیاستهای تشویقی برای بهبود و استانداردسازی ناوگان با اقداماتی از جمله پرداخت یارانه سود تسهیلات و کمک بلاعوض برای کمک به تبدیل موتورسیکلتهای کاربراتوری به انژکتوری و جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی با موتورهای برقی، اشاره شدهاست. در این باره سردار سیدکمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی، ضمن حمایت از تولید موتورسیکلتهای برقی، گفت: زیرساختهای لازم برای تولید این موتورها در کشور وجود ندارد. هادیانفر، افزود: پلیس راهور بهصورت کامل از تولید این موتورها حمایت میکند اما تولیدکنندگان باید بهگونهای این موتورها را تولید کنند که مورد قبول مردم باشد. وی ادامه داد: فقط با حمایت و اصرار برای تولید این موتورسیکلتها نمیتوان انتظار داشت که مردم از این موتورها استفاده کنند زیرا باید در ابتدا زیرساختهای آن در کشور فراهم شود. رئیس پلیس راهور به ایرنا، گفت: در بحث موتورسیکلتهای برقی نکاتی حائزاهمیت است، به عنوان مثال اگر برق این موتورها در خیابان و معابر تمام شود، راکب این موتورها باید چه کار کنند؟ اول اینکه در خیابان و معابر بستر برق ۲۲۰ولت برای موتورهای برقی وجود ندارد اگر باتری موتوری وسط خیابان خالی شود، راکب این موتورها باید به کجا مراجعه کند؟ سردارهادیانفر، افزود: باید مکانی برای شارژ باتری این موتورها تعبیه شود. از دیگر مشکلات این نوع موتورها شتاب، سرعت و سربالایی است، هزینه بالای باتری و مصرفی بودن باتری نیز از دیگر مشکلات این نوع موتورهاست. وی تصریح کرد: با این وجود پلیس راهور بعد از تأیید سازمان استاندارد، سازمان محیطزیست و وزارت صمت، شرایط تولید، این موتورها را بهگونهای به وجود آورده که مانعی برای تولید وجود نداشته باشد. اما اینکه چه تعداد تولید میشود و چه تعدادی از آنها به فروش میرسد از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هادیانفر، اضافه کرد: باید زیرساختهای تولید این موتورها توسعه یابد و بهگونهای تولید شود که مورد مطالبه و علاقه مردم باشد. پلیس راهور برای تولید آن مانعی ایجاد نکرده و کمک میکنیم تا این نوع موتورها تولید شود. براساس آمار پزشکیقانونی در سال ۱۳۹۸، ۱۶هزار و ۹۴۷ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدهاند از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۸، ۲۰٫۸درصد عابر پیاده و ۱۰٫۴درصد موتورسیکلت سوار بودند. هر چند براساس این آمار طی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته، تلفات راکبان خودروی سواری ۳٫۱درصد کاهش داشته اما علت اصلی مرگ ۳۸٫۵درصد از افراد ضربه به سر، ۳۰٫۹ درصد شکستگیهای متعدد، ۷٫۵درصد به دلیل خونریزی و ۱۶٫۴درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۶٫۷درصد سایر موارد بوده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.